آزادراهی که آزاد نیست

آزادراه تبریز ـ زنجان موسوم به بزرگراه پیامبر اعظم(ص) به عنوان محور استراتژیک شمال غرب کشور قرار بود سال 1386 پس از 11 سال از آغاز اجرای عملیات ساخت آن به بهره‌برداری کامل برسد اما این آزادراه همچنان به دلیل مشکلاتی چون نبود اعتبارات و بدهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به پیمانکار، ناقص مانده و به دلیل کامل نشدن تاسیسات به سازمان راهداری کشور تحویل داده نشده است. طرح آزادراه زنجان – تبریز، به ‌عنوان بزرگ‌ترین آزادراه ایران، محور تکمیلی مهمی در اتصال جاده‌ای کشور به خارج و از طریق ترکیه است که عملیات آن از سال 75 از محل اعتبارات ملی وزارت راه و ترابری و مشارکت بانک‌های ملی، رفاه و صادرات آغاز شده است.
کد خبر: ۳۳۵۵۰۹

این آزادراه به عنوان یک محور سریع و مطمئن در کریدور ترانزیت ملی و بین‌المللی به موازات محور راه آهن، ضمن رفع نیازهای توریستی و مسافرتی قادر خواهد بود توان مطلوبی جهت حمل و نقل در محور شمال غرب کشور و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند. قبل از احداث این بزرگراه، کارشناسان بر این باور بودند که تسریع در احداث این پروژه ملی با توجه به نقش آن به عنوان شاهراه ارتباطی «شمال – جنوب» تاثیر شگرفی بر شکوفایی اقتصادی کشور به خصوص منطقه شمال غرب دارد.

نبود تاسیسات

استاندار آذربایجان شرقی اواخر سال گذشته گفته بود تنها مشکل این آزادراه عدم وجود تاسیسات لازم در بدنه آن جهت ارائه خدمت به مردم است که دستورات لازم در منطقه داده شده تا این آزادراه از لحاظ تاسیسات تکمیل شود.

این در حالی است که اروجعلی علیزاده، مدیر کل راه و ترابری آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌اندازی بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در سال 86 می‌گوید: مقرر شد، پیمانکار تا خرداد 87 نسبت به احداث 7 راهدارخانه و 3 پلیس راه اقدام کند و ماشین‌آلات توسط اداره کل راه و ترابری تامین شود ولی متاسفانه این تعهدات تا خرداد سال 87 محقق نشد. وی می‌افزاید: با پیگیری‌های صورت گرفته، 4 راهدارخانه تاسیس شده که 3 راهدارخانه به دلیل آسفالت و برق دچار مشکلات و نواقص فراوانی است.

علیزاده با اشاره به روند احداث بزرگراه پیامبر اعظم (ص) تصریح می‌کند: این بزرگراه در 8 قطعه کار شده است که نواقصی دارد و باید تکلیف5 قطعه آن به زودی مشخص شود.

سرهنگ اصغر یاقوتی، رئیس پلیس راه نیروی انتظامی آذربایجان شرقی نیز عقیده دارد: به دلیل عدم دید کافی به‌خصوص در هنگام شب و مه گرفتگی حدود 70 درصد تصادفات رانندگی در این گردنه صورت می‌گیرد. به همین دلیل تسریع در اجرای تعهدات ضروری است.

تکمیل نشدن زیرگذرها

وی، عدم تکمیل و احداث زیرگذرهای لازم در مسیر بزرگراه پیامبر اعظم(ص) را موجب مشکلات فراوان در این بزرگراه می‌داند و می‌افزاید: کشاورزان برای عبور خود، احشام و وسایل نقلیه کشاورزی از وسط بزرگراه اقدام می‌کنند که همین امر حوادث فراوانی را موجب می‌شود.

به گفته یاقوتی، یکی دیگر از مشکلات مهم در این بخش عدم وجود روشنایی لازم است که چندی پیش مقرر شد برای تامین روشنایی 47 کیلومتر از این بزرگراه اقدام شود اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی همچنین عدم وجود گاردریل در برخی نقاط آزاد راه و وجود بریدگی در این آزاد راه را از مشکلات موجود برمی‌شمارد و بر ضرورت رعایت موازین استاندارد بزرگراه تاکید دارد.

طبق ماده یک قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن، آزادراه به راهی اطلاق می‌شود که حداقل دارای دو خط اتومبیل‌رو و یک شانه حداقل به عرض سه متر برای هرطرف رفت و برگشت بوده و دو طرف آن محصور و در تمام طول آزادراه از هم کاملا مجزا باشد و ارتباط آنها با هم فقط به‌وسیله راه‌های فرعی که از زیر یا بالای آزادراه عبور کند تأمین شود و هیچ راهی آن را قطع نکند، اما ‌مشاهدات صورت گرفته از آزادراه زنجان – تبریز نشان می‌دهد که‌ عدم نصب گاردریل در طرفین راه، نبود تابلوها و علائم ایمنی مناسب، نبود اماکن رفاهی، حفاظ ناقص پل‌ها، نبود زیرگذرهای مناسب و قابل تردد، فقدان پمپ بنزین، نبود پاسگاه پلیس و نقایص هندسی موجب شده است آزادراه زنجان ـ تبریز معنای خود را از دست بدهد. با وجود این‌که در اطراف این آزادراه روستاهای زیادی قرار دارد، پل‌های عابر در مکان‌های پرتردد این محور نصب نشده است و اهالی این روستاها از عرض آزادراه عبور می‌کنند که باعث تصادف و تلفات زیادی می‌شود.

آزادراه زنجان ـ تبریز به طول 285 کیلومتر به عنوان اولین آزادراه کوهستانی کشور، یکی از محورهای کریدور ترانزیت ملی و بین‌المللی و همچنین بخشی از راه ابریشم محسوب می‌شود که عملیات احداث آن در سه فاز زنجان ـ سرچم ـ بستان آباد ـ تبریز آغاز شده است.

سعیده دلال‌علیپور ‌/‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها