سرنگ های نسل جدیداز راه رسیدند

وقتی حدود 2 ماه قبل ، مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که در برنامه سراسری واکسیناسیون سرخک و سرخجه ، برای اولین بار از سرنگهای یکبار مصرف استفاده می شود، شاید این خبر برای خیلی ها تعجب برانگیز بود.
کد خبر: ۳۳۵۲۴
مگر تا قبل از این برای واکسیناسیون از سرنگهای یکبار مصرف استفاده نمی شد؛
این سوال برای خیلی ها بی جواب ماند تا زمانی که طرح آغاز شد و همه آن چیزی را که در خبرها از آن به عنوان «سرنگ یک بار مصرف» یاد شده بود به چشم دیدند.
برای اولین بار در کشور؛ برای واکسیناسیون از سرنگهایی استفاده شد که «واقعا» یک بار مصرف بود.
سرنگهای AD یا auto-disable مجهز به قفلی هستند که بعد از یک بار تزریق ، بسته می شود و سرنگ را واقعا بلااستفاده می کند.

سرنگ یکبار مصرف ، نه مثل لیوان یکبار مصرف!

از سال 1986 در پاسخ به درخواست سازمان بهداشت جهانی برای تولید سرنگهایی که به هیچ وجه نشود آن را بیش از یک بار به کار برد، برنامه ریزی برای تولید انبوه این سرنگها آغاز شد.
اگرچه امروزه ظاهرا در هیچ کجای دنیا، هیچ یک از کارکنان بهداشتی برای تزریق دارو یا واکسن ، از سرنگ مشترک استفاده نمی کنند، اما به هر حال ، در کشورهای فقیر و در نقاطی که مردم هنوز خطرات استفاده از سرنگ مشترک را درک نکرده اند، بسیاری از مردم و مخصوصا معتادان تزریقی ، سرنگها را 10 بار مصرف می دانند.
تنها چاره ای که برای پیشگیری از انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت و ایدز از این راه می توان اندیشید، تولید و عرضه سرنگهایی است که بعد از یک بار مصرف ، خودشان از کار بیفتد.
سرنگهای auto-disable یا AD، نسل آینده سرنگها خواهد بود و جایگزین سرنگهای یک بار مصرف فعلی خواهد شد.

سرنگهای گرانی که می ارزند

سازمان جهانی بهداشت (WHO) همه کشورها را موظف کرده است تا در برنامه های واکسیناسیون سراسری از سرنگهای ADاستفاده کنند.
فعلا، بیشترین مورد مصرف این سرنگها واکسیناسیون است. به همین دلیل هم این سرنگها با ظرفیت 5/0 و یک سی سی تولید شده اند.

AD2

از سال 1987، در پانلی که سازمان جهانی بهداشت برگزار کرد، 35 طرح برای سرنگهای AD بررسی شد. طرحهایی که در آن مکانیسم های مختلفی از قبیل از کار انداختن پیستون ، بستن سوزن یا نشت ماده تزریقی در تزریق دوم به بعد، برای از رده خارج کردن سرنگ پیشنهاد شده بود.
WHO و یونیسف ، پیشنهادهای مختلف را بررسی کردند و با تایید بعضی از این طرحها، تولید انبوه این سرنگها آغاز شد. هم اکنون 4 مدل از این سرنگها تولید می شود و 2 مدل دیگر در دست تولید است.
اگرچه هنوز هیچ دستورالعمل جهانی برای گسترش استفاده از این سرنگها در تمامی تزریقات وجود ندارد، اما بعضی کشورها و بعضی ایالت های امریکا، حرکتی را برای جایگزین کردن این سرنگها به جای سرنگهای معمولی آغاز کرده اند.
مساله ای که رواج استفاده از این سرنگها را با مشکل مواجه می کند، قیمت آنهاست. این سرنگها بین 03/0 تا 04/0 دلار قیمت دارند در حالی که هزینه استفاده از سرنگهای معمولی تقریبا نصف این مقدار است.

سالی 500 میلیون دلار، هزینه عدم استفاده از سرنگهای!

AD سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که هر سال 12میلیارد تزریق در سراسر دنیا صورت می گیرد.
90 تا 95 درصد این تزریق ها با مقاصد درمانی انجام می شود و 5 تا 10 درصد از آن ، شامل تزریق واکسن می شود.
از طرف دیگر، حداقل در 30 درصد موارد تزریق واکسن در کل کشورهای در حال توسعه خطر انتقال بیماری و آلودگی وجود دارد.
وقتی این آمارها را کنار هم بگذاریم ، می بینیم که فقط با تزریق واکسن ، این احتمال وجود دارد که سالانه میلیون ها نفر در کشورهای جهان سوم به ایدز و هپاتیت (B) و عفونت های محل تزریق مبتلا شوند.
در حال حاضر، تزریق آلوده باعث 3/1 میلیون مرگ ارسال می شود. کارشناسان می گویند 26 میلیون سال عمر و 535میلیون دلار هزینه این مرگ و میرهاست.
بنابراین ، هزینه استفاده از این سرنگها، در مقایسه با هزینه آبهای ناشی از عدم استفاده از آن ، قابل مقایسه نیست. در سال 2003، سرنگهای AD در 42 درصد تزریق های واکسن در کشورهای در حال توسعه استفاده شوند.
در این سال یونیسف 410 میلیون سرنگ AD را در اختیار این کشورها قرار داد؛ اما این فقط موفقیتی کوچک است.
هدف این بوده است که تا پایان امسال استفاده از این سرنگها در برنامه های واکسیناسیون در تمام کشورهای دنیا رایج شود. سرنگهای AD انواع مختلفی دارند.
بعضی از آن - که معروفترینشان با نام تجاری Solo shot در بازار موجود است ، سوزن ثابت دارند و مجهز به یک گیره قوی هستند که بعد از یکبار استفاده ، سرنگ را قفل می کند. نوع دیگری از آنها - مثل مارک K1 - پیستونی دارد که بعد از یکبار مصرف سرنگ می شکند و همچنین برچسبی بر آن نصب شده که هنگام مصرف باید برداشته شود و برداشته شدن آن نشان می دهد که سرنگ قبلا یکبار استفاده شده است.
اگرچه در بعضی از انواع سرنگهای AD سوزن سرنگ قابل جابه جایی است ، اما همه سرنگهای AD جوری طراحی شده اند که بعد از یکبار پایین رفتن پیستون ، سرنگ دیگر قابل استفاده نباشد.
البته در بعضی مدلها مثل Univer پیستون سرنگ بعد از پایین رفتن می تواند در فاصله کمی جابه جا شود تا تزریق کنند. بتواند موقعیت سر سوزن را کنترل کند.
بعضی انواع سرنگها هم مثل + Unifect ازقبل حاوی مقدار معینی دارو یا واکسن هستند و دیگر لازم نیست که از ویال محتوی دارو یا واکسن ، ماده را به داخل سرنگ کشید.

دکتر محمدرضا رجبی شکیب
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها