از زندگی و این همه تکرار خسته ام

اغلب پزشکان ، ذهن شلوغ اما طبقه بندی شده ای دارند. مثلا همین که شما به یک پزشک بگویید: «خسته ام!» کافی است تا ذهن آن پزشک را لااقل با 10 بیماری مختلف ، درگیر کنید و از اینجا به بعد، وظیفه پزشک این است تا با سوال
کد خبر: ۳۳۵۱۵
و جوابهای مکرر و احیانا انجام آزمایش های لازم ، به تشخیص نهایی برسد. رسیدن به تشخیص نهایی نیز گاهی بسیار آسان اما اغلب بسیار دشوار است.
مثلا همین خستگی که مثال زدیم ، ممکن است یک پزشک را خیلی زود به تشخیصی مانند کم خونی برساند، اما تشخیص دیگری مانند افسردگی کمی دیریاب تر و دشوارتر است.
یکی دیگر از تشخیص های دیریاب و نسبتا دشوار خستگی هم سندرم خستگی مزمن است: یک بیماری مدرن در دنیای مدرن!

خانمها خسته ترند یا آقایان؛

ظاهرا خانمها خسته ترند!
طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت ، خانمها لااقل دو برابر آقایان به خستگی مزمن دچار می شوند و جالب این که اغلب این خانمهای مبتلا هم جوانند یعنی غالبا بین 25 تا 45 سال از عمرشان گذشته است.
البته خستگی مزمن در سنین دیگر هم بروز می کند و حتی موارد نادری از این بیماری در کودکان هم گزارش شده است ; اما از آنجا که نمی شود هیچ علامت یا نشانه قطعی برای تشخیص این سندرم قائل شد، پزشک باید از انجام بررسیهای پرهزینه اجتناب کند و پس از رد سایر تشخیص ها، بنا را بر سندرم خستگی مزمن بگذارد.
شاید در یک کلام سندرم خستگی مزمن را بشود این طورتوصیف کرد: «یک خستگی ناتوان کننده به همراه شکایت های پراکنده جسمی ، مزاجی ، عصبی و روانی.»

خستگی داریم تا خستگی

البته هر خستگی هم سندرم خستگی مزمن نیست . خستگی در این بیماری تعریف مشخصی دارد: خستگی مداوم یا عودکننده ای که اخیرا شروع شده ، ناشی از ورزش مداوم نیست و با استراحت برطرف نمی شود.
اما برای قطعی شدن تشخیص این بیماری ، لااقل باید 4علامت از میان این 8 علامت هم در بیمار وجود داشته باشد: اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه مدت ، گلودرد، حساس شدن غدد لنفاوی گردنی و زیربغلی ، درد عضلانی ، درد مفاصل ، تبهای خفیف به همراه سردرد، اختلال در الگوی خواب و احساس کسالت پس از ورزش مشروط بر این که لااقل 24 ساعت طول بکشد.
در خصوص علل و عوامل این بیماری مثل خیلی بیماریهای دیگر اختلاف نظر است ، اما چند دورنمای مشترک هم درباره سندرم خستگی مزمن وجود دارد؛ این بیماری اغلب به دنبال عفونت ایجاد می شود، با اختلال ایمنی همراه است و به طور شایعی با افسردگی دیده می شود.

اصول درمان

1- مهمترین نکته در درمان این بیماری ، جدی گرفتن شکایت های بیماران است.
اگر شکایت های آنها بخوبی درک شود و اطلاع کافی در خصوص این بیماری به آنان داده شود، آنها احساس امنیت و آرامش خواهند کرد.

2- استراحت مطلق برای این بیماران به هیچ وجه توصیه نمی شود.

3- توصیه به اجرای یک برنامه ورزشی سبک یا متوسط، توصیه مناسبی است ، اما از توصیه به ورزش سنگین باید اجتناب کرد.

4- مصرف غذاهای سنگین و محرکها به دلیل اختلالاتی که در الگوی خواب بیمار ایجاد می کنند، باید بشدت محدود شود.

5- درمان افسردگی خفیفی که اغلب مبتلایان به سندرم خستگی مزمن از آن رنج می برند، از اصول اساسی درمان این بیماری است.

6- سایر دردهای پراکنده بیمار هم باید به صورت علامتی و با تجویز داروهای مناسب تحت درمان قرارگیرند.

دکتر محمد کیاسالار
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها