طرح‌های شکست خورده کره‌ای‌ها مقابل تکواندوی ایران

لشکر 16 نفره داوران کره‌ای که عازم نوزدهمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی آسیا در آستانه قزاقستان شده بود خود برای عزم جزم کره‌ای‌ها در بازپس گرفتن عنوان قهرمانی قاره کهن کفایت می‌کرد.
کد خبر: ۳۳۴۰۶۲

 آنها که دو سال قبل تاج و تخت خود را از دست داده بودند این بار جدی‌تر از همیشه در رقابت‌های قاره‌ای شرکت کرده بودند تا این فرضیه را که در فاصله پنج ماه تا بازی‌های آسیایی گوانگجو مشت خود را باز نخواهند کرد باطل شود. کره با تمام قوا به قزاقستان رفت. برنامه‌ها و نفوذهای پشت پرده چشم بادامی‌ها کماکان ادامه داشت اما نتایج آنچه نبود که آنها متصور بودند. این بار شکست مقابل ایران سنگین‌تر و تلخ‌تر بود تا حرف و حدیثی پیرامون اقتدار تیم کشورمان به وجود نیاید. یکی از مربیان تیم ملی می‌گوید: دو سال پیش که کره را بردیم و قهرمان آسیا شدیم خیلی‌ها به جای تشویق تیم ملی گفتند کره به خاط هوگوی الکترونیکی غافلگیر شد و ایران اتفاقی قهرمان آسیا شد.

آن حرف‌ها را هیچ وقت از یاد نمی‌برم. این دوستان حتی قبل از سفر به قزاقستان هم به نوعی کم‌لطفی می‌کردند و می‌گفتند که تیم ملی مثل همیشه با نایب‌قهرمانی برمی‌گردد. خوشحال هستم که تیم ملی خیلی چیزها را ثابت کرد. هر چند که برخی‌ها از این موضوع خوشحال نیستند و دنبال بهانه‌های عجیب و غریب می‌گردند. 210 تکواندوکار از 20 کشور آسیایی در شهر آستانه قزاقستان گردهم آمدند و در نهایت هم دومین قهرمانی متوالی ایران را نظاره‌ کردند. 4 طلای معتمد، حجی‌زواره، عبداللهی و تاجیک در کنار نقره کاپیتان یوسف کرمی و برنز رضا نادریان، شکافی 17 امتیازی میان ایران و کره جنوبی ایجاد کرد؛ چیزی که خود آنها هم در بدترین حالت باورش نداشتند و پیش‌بینی نمی‌کردند.

زیر سایه فوتبال

اگرچه این اتفاق بزرگ زیر سایه روزهای پایانی لیگ برتر فوتبال و جام حذفی قرار گرفت و به لحاظ رسانه‌ای چندان مورد توجه قرار نگرفت اما در محافل رزمی بحث‌های زیادی پیرامون دلایل برتری ایران مقابل کره وجود دارد. باور برخی‌ها این است که با ورود هوگوهای الکترونیکی، دیگر مجالی برای نفوذ داوران کره‌ای وجود ندارد و آنها که سال‌های طولانی از این طریق بر تکواندوی آسیا و جهان حکومت کرده‌اند حالا در گردابی از مشکلات فرو رفته‌اند. این موضوع البته قابل کتمان نیست و تمام مربیان و بازیکنان تیم ملی تاکید دارند مشکلات به طرز چشمگیری کاهش یافته است. با این حال دست‌بردار نیستند و راه‌های دیگری را امتحان می‌کنند. این بار به نظر می‌رسید حربه آنها اخطار و دست بردن در قوانین مبارزات بود که بی‌نتیجه ماند. مجید افلاکی مربی تیم ملی در این باره می‌گوید: کره‌ای‌ها از همان روز اول که ما، دو طلا گرفتیم غافلگیر شدند. آنها که کلی داور با خود آورده بودند از روز دوم خودشان چیدمان داوری را انجام دادند ولی به این هم اکتفا نکردند و در قوانین داوری دست بردند تا از طریق اخطارها جلوی تیم ایران را بگیرند. خوشبختانه نامجو، داور ایرانی حاضر در مسابقات با قوانین آشنایی کامل داشت و خیلی زود به کمیته داوران گوشزد کرد که حق ندارید این کار را بکنید. از طرف دیگر پولادگر هم ناظر و رئیس برگزاری مسابقات بود که به موقع جلوی کره‌ای‌ها گرفته شد. البته آنها سر یوسف کرمی و رضا نادریان را بریدند. حتی در مبارزه فینال تاجیک مقابل حریف قزاق نیز خیلی تلاش کردند تا او طلا نگیرد. تقریبا 15 ثانیه مانده بود به پایان مبارزه که تاجیک را هفت اخطاره کردند و اگر قدرت بدنی و مدیریت او در مبارزه نبود بازنده می‌شد.

هوگوی الکترونیکی

نمی‌توان کم اثر شدن عامل داوری را تنها مشکل کره‌ای‌ها مقابل ایران دانست و همه چیز را به هوگوی الکترونیکی ربط داد. اتفاقا با ورود این هوگوها به عرصه رقابت‌ها، حقانیت و شایستگی‌های فنی تکواندوکاران ایران بیش از گذشته مشخص شده است. در واقع تمرینات پرفشار و طاقت‌فرسای ملی‌پوشان که از دانش فنی بالای مربیان بهره‌مند هستند آنها را به مرزی از آمادگی رسانده که حالا کره جنوبی هم مقابل ملی‌پوشان کشورمان تسلیم می‌شود. «مایک بروت» اعجوبه تکواندوی فرانسه که از او به عنوان تانک و مرد فضایی یاد می‌کنند پس از سه هفته تمرین مشترک با ملی‌پوشان ایران اعتراف کرد در هیچ کجای دنیا چنین تمرینات پرفشاری انجام نمی‌شود. وقتی از رضا مهماندوست، سرمربی تیم ملی در مورد فشار فراوانی که در تمرینات به تکواندوکاران وارد می‌کند می‌پرسیم، نظریه جالبی را مطرح می‌کند و می‌گوید: همیشه به بچه‌ها می‌گویم آنقدر تمرینات باید سخت و طاقت‌فرسا باشد (فرسایشی نباشد) که وقتی وارد میدان مسابقه می‌شوید برای شما مبارزه مثل یک تمرین باشد. ما باید دنیا را محکوم به باخت کنیم و این فقط با تمرین زیاد حاصل می‌شود. سرمربی تیم ملی که اعتقاد زیادی به مشورت با همکارانش دارد و تمام تصمیم‌هایش را پس از همفکری با افلاکی و مقانلو اتخاذ می‌کند با اشاره به مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان خاطرنشان می‌کند ایران شایستگی‌هایش را به رخ آسیا کشانده است. وی می‌گوید: ما هم‌قسم شده‌ایم امسال در هر میدانی حاضر شدیم قهرمان شویم. برای این کار شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم. اگر غفلت کنیم از قافله عقب می‌مانیم. تیم ملی شخصیت بزرگی پیدا کرده و هر جا که می‌رود شانس نخست قهرمانی است. ما باید این شخصیت را حفظ کنیم. امسال کره تیم سرحالی را به قزاقستان آورده بود ولی بچه‌های ما بحق توانستند ثابت کنند در آسیا بهترین هستند. بیژن مقانلو، مربی تیم ملی هم یکی از دلایل برتری‌های ایران مقابل کره و سایر رقبای آسیایی را آمادگی بالای بدنی ورزشکاران کشورمان می‌داند که در کنار برتری‌های فنی توانسته‌ است از تیم کشورمان یک قدرت برتر در آسیا تشکیل دهد.

غافلگیری

در کنار این مسائل می‌توان اصل غافلگیری را هم قرارداد که کره‌ای‌ها و سایر رقبای تیم ملی را سردرگم کرده است. کادر فنی تیم ملی با میدان دادن به جوان‌ها و تغییرات مداومی که در ترکیب تیم به وجود می‌آورد نه تنها شایسته‌ترین‌ها و آماده‌ترین‌ها را برای هر تورنمنت اعزام می‌کند، بلکه حریفان را به نوعی با مشکلات مواجه کرده است. در واقع پس از مسابقات جهانی 2008 چین بود که کادر فنی تیم ملی به این نتیجه رسید تیم ملی نیاز به یک خانه‌تکانی کلی دارد. مجید افلاکی با اشاره به این موضوع می‌گوید: مسابقات جهانی چین بزرگ‌ترین تلنگر به ما بود. آنجا هیچ طلایی نگرفتیم و تصمیم گرفتیم به جوان‌ها اعتماد کنیم. در المپیک آن را اجرا کردیم. البته المپیک جای تجربه است ولی یک جوان را هم بردیم. ما 95 درصد ترکیب تیم در مسابقه‌های جهانی چین را عوض کردیم و در رقابت‌های جهانی دانمارک تیم جدیدی داشتیم. درهیچ کجای دنیا هیچ کادر فنی جرات این کار را ندارد. تمامی دوستان فنی و غیرفنی ما می‌گفتند این تیم زمین می‌خورد ولی فعل خواستن را صرف کردیم.

وی می‌افزاید: تیم ما جوان بود اما تجربه داشت. حتی در مسابقات آسیایی نیمی از ترکیب دو سال پیش را تغییر دادیم. در وزن ششم حجی زواره را داشتیم که تاکنون تجربه آسیایی نداشت اما طلا گرفت. باور کنید از سال 94 که در فیلیپین عضو تیم ملی بودم تا الان که مربی هستم ندیدم کره‌ای‌ها اینچنین روی داوری و مسائل دیگر تمرکز کنند تا ایران را شکست دهند ولی جوان‌های ما مزد اعتمادمان را دادند.

نکته جالب این‌که تیم ملی حتی برای مسابقات جام‌جهانی چین که چند هفته بعد انجام می‌گیرد نیز برای دو وزن مسابقه‌های انتخابی برگزار کرده تا آماده‌ترین فرد به این رقابت‌ها اعزام شود. البته این پایان کار نیست. بازی‌های آسیایی گوانگجوی چین در راه است و حال انتظارات از تکواندو دوچندان شده است. اما آیا در قبال انتظارات بالا به تیم ملی بهای لازم را داده‌ایم؟

علی رضایی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها