وبلاگ نویسی ؛ مد یا علاقه؛

در این دو ، سه سالی که از تولدنخستین وبلاگ های فارسی می گذرد ، تعداد آنها به بیش از 150 هزار عدد رسیده است. حالا در هر وقت شبانه روز که بخواهی می توانی سری بزنی به آنچه بقیه نوشته اند ؛ درباره تمام موضوعات
کد خبر: ۳۳۰۳۱
، از تاریخ و فلسفه و هنر گرفته تا خاطرات امروز و دیروز.
حالا دیگر لازم نیست برای آن که درباره یک موضوع اطلاعاتی به دست بیاوری ، بروی بریده روزنامه ها را بگردی. می توانی راحت از خانه ات کانکت شوی وسایتها و بلاگ های مورد نظرت را بخوانی.
حتی دیگر لازم نیست در این هوای سرد زمستانی برای گپ زدن با بچه ها بروی دم کوچه بایستی یا ساعتها بنشینی پشت تلفن و برای همکلاسی ات که آن طرف خط نشسته تمام اتفاقات امروز را تعریف کنی.
یک سر می روی به وبلاگ هایی که بقیه نوشته اند. آنها را می خوانی و خودت هم حرفهایت را می گذاری تا بقیه بخوانند.
رشد سریع وبلاگ نویسی در ایران ، یک پدیده محسوب می شود. طوری که حالا دومین زبان مورد استفاده در وبلاگ ها، زبان فارسی است. حالا وبلاگ نویسی به حدی در میان جوانهای ایرانی گسترش پیدا کرده است که هر ساله مسابقات وبلاگ نویسی برگزار می شود و صدها وبلاگ در بخشهای گوناگون این مسابقات شرکت می کنند.
بااین روند ، محققان معتقدند، وبلاگ نویسی به عنوان فرآیندی جدی در زندگی مردم وارد خواهد شد و توده های گسترده ای از جامعه ، بویژه جوانان را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مهندس رضا هاشمی ، یکی از مدیران سرویس دهنده پرشین بلاگ درباره گسترش سریع وبلاگ ها درمیان مردم و بخصوص جوانها می گوید:به طور کلی با توجه به استقبال فراوانی که از وبلاگ ها شده است ، انقلابی در تولید محتوای زبان فارسی در اینترنت ایجاد شده است و افرادی که در گذشته فقط به عنوان دریافت اطلاعات و یا استفاده محدود از ابزارهای ارتباطی و محیطهای گفتگو از اینترنت استفاده می کردند ، اکنون به وبلاگ روی آورده اند.
مهندس هاشمی در این باره می افزاید: وبلاگ ، این امکان را به وجود آورده که عامه مردم ، بدون پرداخت هزینه و بدون داشتن تخصص براحتی و با استفاده از ابزار زبان فارسی در اینترنت حضور یابند و در زمینه های مختلف به تولید محتوا بپردازند.
حال دانشجو، دانش آموز و یا استاد دانشگاه از این امکان اینترنتی خود برای برقراری ارتباط ، انتقال اطلاعات ، ابراز نظر و انتشار آن استفاده می کند ، بدون این که هزینه ای بابت ویرایش ، انتخاب ناشر و پشتیبان بپردازد.

وبلاگ هامرز میان واقعیت و ذهنیت

وبلاگ ها ، مکانی هستند برای ابراز عقاید و نظرات شخصی افراد ، در این وبلاگ ها اخبار ارائه شده از آن اعتمادی که اخبار خبرگزاری ها و رسانه ها دارند ، برخوردار نیستند ، یعنی این که در وبلاگ ها ، اصل واقعیت با اظهار نظرها و عقاید شخصی افراد آمیخته شده است ، بنابراین نمی توانید زیاد هم به این اخبار اعتماد کنید، آنها در برخی موارد بیشتر اظهار نظرهای شخصی هستند تا خبر بخصوص در باره اخباری که در وبلاگ هایی با نامهای مستعار و یا بدون نام منتشر می شوند ، همیشه باید به خاطر داشته باشید که هر نوشته ای نمی تواند عین حقیقت باشد.
دکتر علی اکبر قاضی زاده ، روزنامه نگار و استاد ارتباطات دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، با بیان این که این وسیله ارتباطی ابزار مناسبی برای آگاهی از نظرات و دیدگاه های افراد شمرده می شود و بسیاری از استادان و صاحب نظران دنیا از طریق این پدیده، به طرفداران و علاقه مندان خود امکان می دهند تا در جریان تحولات ذهنی آنها قرار گیرند و بدین ترتیب وبلاگ، به انسان تنهای امروز برای برقراری ارتباط های خانگی ، بدون حضور فیزیکی کمک بزرگی کرده است.

weblog2

وی در باره چارچوب و حیطه عملکرد وبلاگ نویسان، می گوید: چنانچه وبلاگ نویس ، حرف و مطلب تازه ای برای طرح ندارد، باید از نوشتن صرف نظر کند ؛ چرا که نو بودن ایده ها از ویژگی های وبلاگ نویسی محسوب می شود و در نتیجه طرح مطالب کهنه از کتابهای قدیمی و انتقال آن به دیگران کار بیهوده ای است.

آیا وبلاگ ها ادبیات را به هم می ریزند

«دیشب با بروبچز یه تریپ زدیم رفتیم تجریش، حال داد ،.....» این نمونه ای از نثری است که در بسیاری از وبلاگ ها می توان دید.
یکی از ایراداهایی که خیلی از کارشناسان و بویژه کارشناسان ادبیات به وبلاگ ها و بخصوص وبلاگ های جوانها می گیرند، آن است که آنها قواعد ادبیات فارسی را به هم می ریزند، آنها در نوشته هایشان به هیچ وجه به اصول و قواعد ادبی پایبند نیستند، طوری می نویسند و از کلماتی استفاده می کنند که خیلی وقتها آدم بزرگ ها آنها را عمرا بفهمند!
خب این طوری است که بعضی از آنهایی که دارند تمام عمرشان را بالای ادبیات این مملکت می گذارند صدایشان درمی آید که این دیگر چه زبانی است.
محمدشادمهری که یک وبلاگ هنری دارد در این خصوص می گوید: زبان وبلاگ ها زبان تازه ای نیست، این همان زبانی است که جوانها با آن صحبت می کنند.
اصطلاحاتی هم که به کار می برند همان اصطلاحاتی است که جوانها خودشان می فهمند. اگر آنها بدانندکه بقیه جوانها این اصطلاحات را نمی فهمند آنها را به کار نمی برند. اما با این حال بسیاری ازمحققان ادبیات معتقدند استفاده از زبان نامناسب در وبلاگ ها می تواند آسیبهای جدی به زبان فارسی وارد کند.
بهروز توکلی، نویسنده معاصر با بیان این که بخش مهمی از جذابیت فرهنگ و هنر ایران ما به زبان فارسی و قدرت اثرگذاری این زبان برمی گردد، معتقد است: وبلاگ نویس، به مثابه همان کسی عمل می کند که کتابی را می نویسد ، بنابر این در وبلاگ ها هم باید به دستور زبان فارسی و دیگر قواعدی که در این زمینه وجود دارد ، پایبند باشیم ؛ اگر چه مطالبی که در وبلاگ می آید ، ممکن است مانند مطالب یک کتاب ، ماندگار نباشد.

بیایید درست استفاده کنیم

نگرانی هایی نیز در میان مسوولان فرهنگی کشور وجود دارد. آنها بیش از همه از این مساله واهمه دارند که بعضی از وبلاگ نویسان ممکن است در وبلاگهای خود مسائل غیراخلاقی را منعکس کنند.
این نگرانی ممکن است در آینده وبلاگ نویسی را با مشکلات زیادی روبه رو کند. استفاده مناسب از این امکان ارتباطی ، می تواند کمک بسیار زیادی به این مساله بکند که سدها و موانعی در مسیر این فعالیت که امکانات بالقوه بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد ، قرار نگیرد.
منتشر نشدن مطالب خلاف عفت عمومی در وبلاگ می تواند از ایجاد اینگونه مشکلات جلوگیری کند و باعث شود تا مسوولان هم به حمایت از این امکان مناسب برای گسترش فرهنگ ایرانی بپردازند و در آینده بتوانیم شاهد رشد سریع این مساله باشیم.

تعداد وبلاگ نویسان را بالغ بر 3 میلیون نفر تخمین می زنند

به وبلاگ ها نباید زیاده از حد اعتماد کرد.
هواداران پروپا قرص اینترنت، به کمک بلاگ ها، بیشتر به اطلاعاتی دست یافته اند که رسانه های بزرگ سعی در پنهان کردنشان داشتند.
وبلاگ ها که آنها را بلاگ هم می نامند عبارتند از روزنامه های شخصی روی شبکه اینترنت که با برنامه ساده ای اداره می شوند که به کمک آن می توان متنی را روی رایانه تایپ کرد و سپس با اتصال به اینترنت آن را بلافاصله روی یک صفحه وب که بدین منظور تهیه شده است، منتشر کرد.

weblog4

پیدایش نخستین وبلاگی که رسما به این نام شناخته شد به 7اکتبر 1994 باز می گردد و به دیو وینر، برنامه ریز و مبتکر یکی از رایج ترین نرم افزار های اینترنت، نسبت داده می شود؛ البته نباید در ارتباط با اهمیت این پدیده دچارتوهم شد.
تعداد خوانندگان وبلاگ ها آنقدرها هم قابل توجه نیست. گزارشی نشان می دهد که وبلاگ ها مورد توجه فزایندهی تعداد محدودی از کاربران بوده است، اما هنوز برای اکثریت مراجعان اینترنت، منبع اصلی اطلاعات و تفسیر اخبار به حساب نمی آیند.
تعداد وبلاگ نویسان را بالغ بر 3 میلیون نفر تخمین می زنند. آنان در مه 2001 نزدیک به 500 هزار نفر بوده و یک سال بعد تعدادشان به یک میلیون می رسد.
این پدیده در چارچوب آنچه شاخص اصلی شبکه اینترنت محسوب می شود جای می گیرد؛ ارتباط جمعی many to many یا افقی، مانند پیام رسانی الکترونیکی و پیام رسانی های لحظه ای. در این ارتباط آنچه بسیار مهم است نه روند «نابود باد فاصله ها» بلکه ایجاد ارتباطاتی غنی میان افرادی است که یکدیگر را نمی شناسند.
نخستین اختلاف عمده وبلاگ نویسان با روزنامه نگاران سنتی ، فقدان یک نگاه بیرونی به مقاله پیش از انتشار آن است. از سردبیری و هیات تحریریه خبری نیست؛ اما از خوبی های این وسیله آن است که خوانندگان می توانند به تکمیل مطالب کمک کنند.
به روایت بنیانگذار Blogger.com آنان برای من میل می فرستند تا غلط های املایی مرا اصلاح کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها