سرخود هورمون مصرف نکنید

مصرف خودسرانه هورمون در دوران یائسگی ، بدون تجویز پزشک و معاینات و مراجعات مکرر و چک 3ماهه یکی از خطرناکترین کارهایی است که متاسفانه به دلیل نا آگاهی بیماران ، روز به روز بیشتر رواج می یابد.
کد خبر: ۳۲۷۶۷
دکتر عبدالرسول اکبریان - متخصص زنان و زایمان و رئیس پنجمین کنگره زنان ، زایمان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران - هفته گذشته با بیان این مطلب اظهار داشت : انجام آزمایش های اولیه ، رادیوگرافی و بررسی تراکم استخوان و سابقه فامیلی از نظر عدم وجود سرطان پستان باید قبل از تجویز هرگونه هورمونی انجام گیرد.
وی با بیان این که ریسک سرطان پستان در کسانی که هورمون مصرف کرده اند نسبت به افرادی که هیچ دارویی دریافت نکرده اند برابر بیشتر است ، یادآور شد: با مراجعه بیمار به پزشک و درخواست آزمایش های لازم ، در صورت لزوم هورمون تجویز می شود.
همچنین وی با اشاره به اعتراض های مطرح شده درخصوص عوارض ناشی از مصرف داروهای هورمونی ، گفت : هم اکنون برای رفع این مشکل داروهای هورمونی جدیدی با قدرت ضعیف تر وارد بازار شده که از شدت عوارض داروهای گذشته کاسته است . به گفته وی ، قطع هورمون در برخی زنان به دلیل تغییراتی نظیر پوکی استخوان ، تپش قلب و گرگرفتگی منجر به خانه نشینی و بروز مشکلات روحی ، روانی و عصبی خواهد شد و به همین دلیل هورمون درمانی برای بعضی از زنان لازم می شود.دکتر اکبریان با بیان این که هنوز هورمون درمانی از مباحث مهم مطرح در کتب علمی است ، افزود: در صورتی که هورمون ، بموقع و با میزان صحیح ، تحت نظر پزشک و با انجام مداوم معاینات سینه و دستگاه تناسلی صورت گیرد، کوچکترین خطری متوجه زنان نمی شود.
او ادامه داد: افراد تحت درمان با هورمون ، احتیاج به مراجعات مرتب به پزشک دارند به همین دلیل هم زودتر متوجه تغییرات عملکرد ارگان ها شده و پیگیری سریع تری خواهند داشت .
رئیس پنجمین کنگره بین المللی زنان ، زایمان ومامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که هورمون درمانی دارای منافع و مضراتی است که باید به فراخور شرایط بیمار تجویز شود، تاکید کرد: یائسگی یکی از دوران زندگی هر زنی محسوب می شود که به دلیل از کارافتادن تدریجی تخمدان ها در بدن ایجاد می شود.
بسیاری از زنان این مرحله را براحتی پشت سر می گذارند اما تا درصد آنها دچار علایمی نظیر گرگرفتگی ، بی خوابی ، تپش قلب و تعریق می شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها