واکسن مهجور

اواخر زمستان سال گذشته و اوایل بهار امسال، ویروس جدیدی از کشور مکزیک آمد که ترکیبی از ژن‌های ویروس خوک‌ها، پرندگان و انسان بود.
کد خبر: ۳۱۲۵۴۵

این ویروس که ویروس آنفلوآنزای نوع آ نام داشت و موسوم به آنفلوآنزای خوکی است، پس از مدتی انسانی شد و بسرعت در تمام کشورها گسترش یافت و پاندمی‌ یا جهانی‌گیری آن با عنوان فاز 6 اعلام شد.

همزمان با همه‌گیری جهانی آن، تلاش‌ها و اخبار ساخت واکسن آن هم بشدت پیگیری و تعقیب می‌شد که در نهایت داستان واکسن این بیماری شکل دیگری به خود گرفت.

البته هر چند که در دنیا بحث سوءاستفاده شرکت‌های واکسن‌سازی و بزرگنمایی این بیماری برای سود اقتصادی آن استقبال از واکسن آنفلوآنزای خوکی را کمرنگ کرد، اما در ایران ماجرا شکل دیگری داشت.

دریافت رضایت‌نامه هنگام تزریق واکسن و اشاره به عوارض احتمالی آن سبب شد که مردم دردسرهای ناشی از تزریق واکسن را حتی بیشتر از خود بیماری بدانند مساله‌ای که از سوی معاون سلامت وزارت بهداشت نیز تایید می‌شود. در کشور ما در مرحله اول 300 هزار دوز واکسن آنفلوآنزای نوع آ در مراکز بهداشتی درمانی توزیع شده است که ظاهرا و براساس اعلام وزارت بهداشت تنها از 10 درصد آنها استفاده شده است.

دکتر حسن امامی رضوی می‌گوید: استقبال از واکسیناسیون آنفلوآنزای نوع آ زیاد نبوده است. 2دلیل برای این امر مطرح است. ابتدا آن که بروز این بیماری کاهش یافته و نگرانی‌ مردم از آن کمتر شده است. از طرف دیگر، به دنبال اطلاع‌رسانی‌هایی که در رابطه با عوارض این واکسن انجام شد و همچنین رضایت‌نامه‌ای که برای واکسیناسیون دریافت می‌شد، بنابراین نگرانی از عوارض این واکسن توسط مردم باعث شد که اقبال زیادی برای واکسیناسیون صورت نگیرد. این در حالی است که عوارض این واکسن نیز مانند دیگر واکسن‌ها طبیعی است.

به گفته وی، بعد از مهر و آبان که به دنبال موج آنفلوآنزا، تعداد زیادی از افراد کشور به این بیماری مبتلا شدند در حال حاضر موج افزایش یافته‌ای از این بیماری در ایران و دیگر کشورهای دنیا وجود ندارد اما پیش‌بینی می‌شود که در اواخر اسفند با موج دیگری از این بیماری مواجه شویم.

نکته مهم در این خصوص این است که اگر از این شبهه که وزارت بهداشت جهانی متهم شده با تبانی با شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی، موضوع آنفلوآنزای خوکی را برای درآمد بیشتر این شرکت‌ها بزرگنمایی کرده، بگذریم، باید از مسوولان وزارت بهداشت کشورمان نیز این سوال را بپرسیم که تهیه و وارد کردن این واکسن به میزان بالا‌ بر چه اساسی صورت گرفته است؟ آیا کار کارشناسی در این باره با توجه به میزان مبتلایان در کشور شده یا آنها هم تحت تاثیر این بزرگنمایی، به چنین کاری اقدام کرده‌اند و حالا واکسن‌ها روی دستشان مانده است؟!

در هر صورت، پاسخگوی هزینه‌های صورت گرفته در این زمینه آن هم در شرایطی که واکسن‌های یادشده تاریخ مصرف محدودی دارد، چه کسی خواهد بود؟!

آوید طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها