ظرفیت‌های مازندران در کشت دوم

مازندران - خبرنگار جام‌جم: مازندران با دارا بودن 450هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، اقلیم مناسب و نیروی کار پرتلاش نقش عمده‌ای در تولید انواع محصولات زراعی و اقتصادی کشور دارد.
کد خبر: ۳۱۱۴۰۴

جمعیت روبه رشد کشور و محدودیت اراضی قابل کشت، مسوولان را برای افزایش بهره‌وری در واحد سطح ترغیب می‌کند. یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری و استفاده از اراضی کشاورزی، کشت دوم سالانه بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری است که از برنامه‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به شمار می‌رود. این اقدام نه‌تنها کمبود نیازهای غذایی شهروندان را جبران می‌کند؛ بلکه با بهره‌وری بیشتر در واحد سطح منجر به حفظ پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان و اشتغالزایی می‌شود. این استان با دارا بودن شرایط ویژه آب و هوایی و حاصلخیزی خاک، زمینه مناسبی برای انجام کشت دوم دارد؛ به‌طوری که سالانه بیش از 23 نوع محصولات کشاورزی در قالب کشت دوم در اراضی شالیزاری انجام می‌شود. برهمین اساس سال گذشته 1960 میلیارد ریال در قبال کشت دوم عاید کشاورزان مازندرانی شده است. مهندس یحیی ابطالی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، افزایش بهره‌وری از زمین در فاصله زمانی بین دو کشت برنج را موجب کاهش آلودگی محیط‌زیست، کاهش آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز، افزایش تولید، کاهش هزینه‌‌های تولید و افزایش درآمد کشاورزان دانست.

وی معتقد است، اجرای کشت دوم بعد از برداشت برنج در مازندران در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است؛ به‌طوری که در مدت 5 سال یعنی از سال 82 تاکنون 8/23 درصد افزایش داشته است و این مساله جایگاه استان را با توجه به افزایش تنوع تولید به سطح قابل قبولی در اقتصاد کشور تعالی داده است. وی دورنمای مطلوبی را برای افزایش تولیدات کشاورزی استان پیش‌بینی کرد. وحید کاوه، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز اجرای کشت دوم بعد از برداشت برنج را بیشتر برای کشت محصولات استراتژیکی مانند علوفه و کلزا عنوان و پیش‌بینی کرد سطح زیر کشت محصولات در قالب کشت دوم به 165 هزار هکتار برسد. کارشناسان همچنین عدم تخصیص اعتبارات، کمبود نهاده‌های مورد نیاز برای انجام کشت دوم، کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، ضعف بنیه مالی کشاورزان و پراکندگی و آبگیر بودن بسیاری از اراضی شالیزاری را از موانع انجام کشت دوم در مازندران عنوان می‌کنند که امید است مسوولان با توجه ویژه به این امر این مشکلات را مرتفع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها