سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد جمعه 8 آبان در سینما فلسطین افتتاح می‌‌شود.
کد خبر: ۲۸۹۹۷۱

به گزارش فارس، سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد جمعه 8 آبان ساعت 18 در سینما فلسطین افتتاح می‌‌شود و تا 16 آبان ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش ، جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، قدیمی‌ترین جشنواره در ایران است که اولین دوره آن در سال 1342 برگزار شد و بعد از انقلاب مجددا از سال 1364 کار خود را آغاز کرد همچنین این جشنواره، از معدود جشنواره‌هایی است که در فستیوال‌های جهانی ثبت شده است.

جشنواره سی‌و‌نهم ‌با ارسال 2 هزار فراخوان (به زبان فارسی) ‌در اردیبهشت‌ماه سال جاری به ده‌ها موسسه و مرکز تولید فیلم، افراد حقیقی و حقوقی و چاپ در نشریات و مطبوعات کار خود را آغاز کرد. در همین راستا تعداد 10 هزار آئین‌نامه و فرم فراخوان انگلیسی از طریق روابط بین‌الملل دفتر جشنواره با پست الکترونیکی به موسسات فیلمسازی، جشنواره و افراد دست‌اندرکار تولید فیلم در سراسر جهان فرستاده شده است که در نتیجه این رویداد تاکنون 858 فیلم ایرانی و 350 فیلم خارجی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

در این دوره برای اولین بار عملیات ارسال فراخوان انگلیسی به 130 کشور جهان از طریق دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی به سفارتخانه ایران در این کشورها انجام شده است همچنین 50 سری فراخوان به زبان عربی از طریق دفتر منطقه‌ای آیسکو در تهران به کشورهای عرب زبان ارسال شده است.

این گزارش می‌افزاید: مهدی مختاری، جواد طوسی، صفر‌علی اصغرزاده، حجت‌الاسلام علی صدوقی، روح‌ا‌لله عباس‌خانی، ‌سهیل جهان‌بیگلری و وحید گلستان اعاضی کمیته انتخاب این دوره از جشنواره هستند که از تاریخ 26/5/88 کار انتخاب فیلم‌های رسیده (197 فیلم) به دبیرخانه جشنواره را آغاز کردند.

در دوره سی‌ونهم، 865 فیلم ایرانی به دبیرخانه جشنواره رسیده که این تعداد نسبت به دوره گذشته، رشد 10 درصدی داشته داشته است.همچنین 350 فیلم از خارج از کشور به جشنواره ارسال شد که این تعداد نسبت به دوره گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

در مجموع، 1215 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از 187 فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه این دوره، 86 فیلم در بخش مسابقه ایران، 53 فیلم در بخش مسابقه خارجی، 16 فیلم در بخش مسابقه فرهنگیان فیلمساز، 14 فیلم در بخش مسابقه دانش‌آموزی ایرانی و 18 فیلم در بخش مسابقه دانش‌آموزی خارجی شرکت می‌کنند.

از مجموع فیلم‌های انتخاب شده ایرانی در کمیته انتخاب، 86 فیلم در بخش مسابقه، 35 فیلم در بخش جنبی است که جمعا 121 فیلم در این بخش حضور دارد همچنین از مجموع فیلم‌های انتخاب شده خارجی در کمیته انتخاب، 53 فیلم در بخش مسابقه و 19 فیلم در بخش خارج از مسابقه حضور دارد که تعداد آن‌ها در مجموع به رقم 74 می‌رسد.

در مسابقه جانبی، مروری بر آثار جعفر نورمحمدی فیلمساز با 5 عنوان فیلم و تجلیل از محمدرضا وطن‌دوست با 3 عنوان فیلم خواهد شد.

در جشنواره سی‌و‌نهم کشورهای پاکستان، هند، اتریش، آلمان، آمریکا، ژاپن، روسیه، چین، اسپانیا، افریقای جنوبی، انگلیس، هلند، جمهوری بلاروس، نیوزیلند، فرانسه، سویس، لبنان، ایتالیا، مکزیک،‌نروژ، ولز، صربستان، اسلواکی، آذربایجان،‌تایلند،‌پرتقال، کانادا، لهستان،‌بلژیک، استونی، ونزوئلا، آلبانی، استرالیا، چک، اسکاتلند، هنگ کنگ، سوئد، یونان، مجارستان،‌ بلژیک، فنلاند، لتونی، بوسنی هرزگوین، کره جنوبی و پرتوریکو حضور دارند.

فیلم‌های سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در فرهنگسرای بهمن، ‌سینما فلسطین، ‌سالن آمفی تئاتر امام علی‌(ع)،‌ سالن دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سالن دانشگاه شهید رجایی، فرهنگسرای خاوران، خانه معلم منطقه 3، مجتمع آموزشی سوده، سینما سپید و‌ آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران سما نمایش داده می‌شود.

موضوعات جشنواره امسال عبارتند از:
1- اصلاح الگوی مصرف (سوخت، برق، آب، نان، دارو)
2- تحول در حوزی دانش، مهارت و تربیت
3- دانش ، علوم و فنون - نقش فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش ، نوآوری و شکوفایی
4- فرهنگ ملل (اعتقادات، آداب، رسوم، میراث فرهنگی و ...)
5- فرهنگ و معارف اسلامی (با نگاه ویژه به آموزش نماز و قرآن کریم)
6- تعلیم و تربیت (خانواده، معلم، دانش‌آموز)
7- ورزش و تربیت‌بدنی، سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان
8- آموزش مهارت‌های زندگی
9- مدرسی با نشاط
10- آمادگی در مقابل حوادث غیرمترقبه، امدادرسانی و مسائل انسان دوستانه
11- پدافند غیرعامل
12- سواد آموزی و آموزش بزرگسالان
13- دانش‌آموزان استثنایی
14- آداب و حقوق شهروندی

همچنین فیلم‌های خواب‌های دنباله‌دار (پوران درخشنده)، زمانی برای دوست داشتن (ابراهیم فروزش)، کودک و فرشته (مسعود نقاش‌زاده)، رقص در آتش (محرم زینال‌زاده)، وقتی لیموها زرد شدند (محمدرضا وطن‌دوست)، پنالتی (انسیه شاه‌حسینی)، سال‌های خوشبختی (بهروز شعیبی)، نقش و نقاش (مهدی جعفری)، ستاره قطبی (عبدالجبار دلدار)، در انتظار ناخدا (ابوالفضل شکیبا) و هاپد (سوئد، نروژ و آلمان) و فیلم قورباغه‌ها و وزغ‌ها (فنلاند) در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به نمایش در می‌آیند.

فیلم‌های بلند داستانی حاضر در بخش تربیتی جشنواره سی و نهم فیلم رشد در سالن‌های شماره 1، 2، 3 سینما فلسطین، سینما سپیده، فرهنگسرای خاوران سالن کلبانگ، بهمن سالن چاپلین و مبارکه، سالن نمایش مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) منطقه 15 و 5، دانشگاه شهید رجایی، خانه معلم منطقه 3، مجتمع فنی سما، مجموعه آموزشی سوده سالن 1 و 2 و دانشگاه طباطبایی سالن دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در تهران نمایش داده می‌شوند.

میزگردهای تخصصی پیرامون فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی و همچنین جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها نیز توسط داوران ایرانی و داورانی از کشورهای لبنان، مصر، ترکیه، صربستان، سوریه، استرالیا، ایرلند و ارمنستان در سالن شماره 2 سینما فلسطین برگزار می‌شود.

همچنین چاپ کتاب درآمدی بر فیلم‌های آموزشی که مخاطب آن معلمان، فیلمسازان و تولید کنندگان فیلم آموزشی می‌باشند و همچنین کتاب کمیک استریپ (داستان مصور) جشنواره‌ برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی که برای نخستین بار ارائه می‌شود از دیگر برنامه‌های سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد عنوان کرد.

داوران ایرانی این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در بخش‌های مختلف، بزرگمهر رفیعا (بخش داستانی بلند)، اسماعیل میرفخرایی و محمود امانی (بخش مستند علمی، آموزشی و پژوهشی)، مهین جواهریان و علی‌اکبر صادقی (بخش انیمیشن)، احمدرضا گرشاسبی (بخش داستانی کوتاه)، رومینا محقق و مهدی حکم‌فرمایی (بخش دانش آموزی) هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها