بر اساس گزارش سالانه مجله ایژین بنکر Asian Banker با وجود بحران مالی در اغلب نقاط جهان، میزان دارایی‌های یکصد بانک بزرگ اسلامی در سال 2008، حدود 66 درصد در مقایسه با سال ما قبل آن رشد داشته است.
کد خبر: ۲۷۶۱۰۳

به موجب این گزارش، میزان دارایی‌های یکصد بانک بزرگ اسلامی جهان در مجموع بالغ بر 580 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی برآورد می‌شود که این رقم در مقایسه با سال 2007، حدود 350 میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است طی مدت مشابه میزان دارایی‌های سیصد بانک بزرگ آسیا، با روندی کندتر بالغ بر 4/13 درصد رشد داشته است.

بحران مالی ناشی از بروز بحران در بازار مسکن آمریکا اواخر سال گذشته میلادی اکثر کشورهای جهان را درنوردید و آثار منفی آن بر اقتصاد بسیاری از کشورها مشهود بود و برخی از کشورهای جهان نیز در پی آن دستخوش رکود اقتصادی شدند.

بانک لمن برادرز،‌ مشهورترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا دچار ورشکستگی شد و بسیاری از بانک‌های عمده بزرگ غربی نیز متحمل زیان‌های مالی بسیار سنگین شدند. با این همه مجله ایژین بنکر در گزارشی اعلام کرد با وجود بحران مالی در اواخر سال 2008 که بسیاری از موسسات و مراکز مالی بزرگ غرب را به حال فلج درآورد، بانک‌های اسلامی همچنان به رشد خود ادامه دادند. این گزارش می‌افزاید بویژه بانک‌های ایرانی بزرگترین بازیگران در عرصه بخش بانکداری اسلامی در جهان بوده‌اند و در این ارتباط بانک‌های ایرانی، 7 رده از 10 رده نخست جدول بانکداری را به خود اختصاص داده‌اند.

به موجب این گزارش، بانک الرجحی عربستان سعودی بالاترین درآمد خالص را به ارزش یک میلیارد و 740 میلیون دلار به خود اختصاص داده است که این رقم بیش از پنج برابر درآمد بانک تجارت ایران برآورد می‌شود. همچنین بیش از 40 درصد از حجم کل دارایی‌های یکصد بانک بزرگ اسلامی جهان به بانک‌های ایرانی اختصاص دارد و در مجموع 40 درصد دیگر دارایی‌ها در اختیار بانک‌های امارات عربی متحده، مالزی، عربستان سعودی و کویت قرار دارد. بقیه حجم کل دارایی‌ها نیز به بانک‌های کوچکتر در 10 بازار دیگر مربوط می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها