سکته مغزی یکی از علت‌های عمده ناتوانی‌های طولانی‌مدت است و این عارضه بیشتر افراد سنین 55 سال به بالا را درگیر می‌کند که با افزایش سن، میزان بروز این خطر، بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۲۴۳۱۲۵
طبق بررسی‌های به عمل آمده مردان، افراد چاق، بیماران دیابتی و قلبی، بیش از دیگران در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند، حال این که علائم هشداردهنده این عارضه چیست و چگونه می‌توان از آن جان سالم به در برد جزو سوالاتی است که دکتر محمدرضا معتمد، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با جام‌جم پاسخ داده است.

به گفته این پزشک متخصص سکته‌های گذرا، اختلالاتی هستند که به دلیل اختلال در جریان خون‌رسانی به مغز در سیستم عصبی رخ می‌دهند (یعنی جریان خون مغز برای چند دقیقه مختل می‌شود که نتیجه آن اختلالات تاری دید، کوری، عدم تعادل، بی‌حسی اندام‌ها، سرگیجه، اختلال در تکلم و در مواردی به صورت بی‌هوشی گذرا خود را نشان می‌دهد.

دکتر معتمد می‌افزاید: تمامی این علائم در کمتر از 24 ساعت بدون هیچ اقدام درمانی خاصی خود به خود بهبود پیدا می‌کند و به‌همین جهت است که به آن سکته‌های مغزی گذرا گفته می شود.

اهمیت سکته‌های گذرا

فردی که دچار این گونه حملات می‌شود مستعد این است که بعدها دچار سکته‌های کامل شود. بنابراین وظیفه پزشک این است در بیماری که دچار سکته‌های گذرا می‌شود علل و عوامل آن تحت بررسی قرار گیرد که معمولا عواملی همچون فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، چاقی، ژنتیک، سیگار و جنسیت (مرد)‌، بسیار موثر است. این عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این مطالب درخصوص درمان این عارضه اظهار می‌کند:  درمان به چند دسته تقسیم می‌شود که مهم‌ترین عامل آن، کنترل و رفع عامل خطر است. مثلا اگر شخصی دیابتیک است، قند خونش کنترل شود.

وی در ادامه می‌افزاید: مرحله دوم درمان شامل درمان‌های دارویی می‌شود که با تجویز آنها، از شانس سکته‌های مغزی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها قرص <آسپرین> است که در تمام دنیا جزء بهترین داروها جهت جلوگیری از تکرار سکته‌های مغزی به کار می‌رود که بسته به نظر پزشک از دوز 80 تا 325 میلی‌گرم در روز به فرد داده‌ می‌شود که بیمار باید مرتبا آن را مصرف کند و در مواردی که فرد دچار مشکلات گوارشی است می‌تواند از داروهای مشابه (کلوپیدوگرل)‌ استفاده کند.

دکتر معتمد با اشاره به این که عوارض سکته‌های گذرا در کمتر از 24 ساعت بهبود می‌یابد یادآور می‌شود: با توجه به بهبود کامل شخصی که دچار سکته گذرا شده است، نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود، چراکه سکته‌‌های گذرا، شخص را در معرض سکته‌های کامل قرار می‌دهد و از این جهت است که عوامل این عارضه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

اغماء

گاهی اختلال در خون‌رسانی مغز در قسمت‌هایی از مغز که مربوط به کنترل هشیاری (ساقه مغز)‌ است، رخ می‌دهد و همین امر باعث می‌شود فرد دچار کاهش سطح هشیاری یا اغماء شود. به گفته این متخصص گاهی نیز عدم خون‌رسانی در قسمت تکلم مغز منجر به لالی و اختلال در تکلم می‌شود.

وی می‌‌افزاید: معمولا اگر در چند هفته اول سکته‌های کامل، درجاتی از علایم بهبودی مشاهده شود، شانس درمان بالا می‌رود ولی اگر عکس این موضوع در فرد صدق کند، اختلال به صورت عارضه در بیمار باقی می‌ماند. خطرناک‌ترین نوع سکته مربوط به قسمت کنترل هشیاری (ساقه مغز)‌ است که کنترل تنفس، ضربان قلب و مراکز حیاتی بدن را به عهده دارد به همین دلیل بالاترین عوارض را به همراه خواهد داشت.

دکتر معتمد با اشاره به این مطلب می‌گوید: از آن‌جا که تعداد عروق مغز بسیار زیاد است نمی‌توان همانند سکته قلبی برای آن مرحله‌ای را پیش‌بینی کرد و ممکن است فرد در عارضه مغزی، بارها دچار سکته‌های خفیف‌ شود و هر بار نقصی بر نقایصش افزوده شود. وی همچنین «پیشگیری» را مهم‌ترین اصل در سکته‌های مغزی عنوان کرده و می‌‌افزاید: می‌توان با عادات صحیح غذایی، پرهیز از صرف غذاهای چرب، قندی، پرکالری، سیگار، الکل و برنامه‌ریزی در فعالیت‌های روزانه ورزشی از بروز این چنین عوارضی پرهیز کرد.

گفتنی است در پایان اگر مشکوک به علایم سکته مغزی در خود شدید، در وهله اول با شماره تلفن 115 تماس بگیرید و بررسی کنید که چه هنگام دچار این علایم شده‌اید، چون بسیار مهم است که در این خصوص عملکرد سریعی داشته باشید، اگر در عرض 3 ساعت از آغاز علایم، داروهای ضروری تجویز شوند، می‌توان از ناتوانی‌های طولانی مدت به میزان قابل ملاحظه‌ای کاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها