معرفی اساتید و پژوهشگران حوزه مردم‌شناسی‌

دکتر امیلیا نرسیسیانس‌

خانم دکتر «امیلیا نرسیسیانس» در سال 1332 در منطقه لاله‌زار تهران دیده به جهان گشود و به گفته خودش در خانه‌ای همجوار خانه‌ دوران کودکی پدرش به دنیا آمد؛ که خانه پدری، هنوز هم به شکل ساختمانی قدیمی، پابرجا و یادآور خاطراتی از گذشته است.
کد خبر: ۱۹۹۶۴۸

وی دوره ابتدایی را در دبستان «کاخ کودک» گذراند و پس از نقل مکان به محله یوسف‌آباد، جهت دوره سیکل یک، به دبیرستان «مریم» واقع در خیابان «قوام‌السلطنه»، انتقال یافت و با وجود علاقه بسیار به رشته ادبیات، سیکل دوم را در رشته علوم طبیعی سپری کرد. پس از اخذ مدرک دیپلم، جهت ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد و در دانشگاه برکلین در رشته «انسان‌شناسی» مشغول به تحصیل شد؛ ولی قبل از اتمام دوره، به دلیل ازدواج، به ایران بازگشت و تحصیل نیمه‌تمام خود را در دانشکده دماوند در 2 رشته «تاریخ و فرهنگ تطبیقی» (رشته اصلی) و «زبان و ادبیات انگلیسی» (رشته فرعی) به اتمام رساند. در دوره فوق‌لیسانس، در رشته‌های «جامعه‌شناسی تعلیم و تربیت» (دانشگاه سنچری آمریکا) و «جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی» (دانشگاه سالفورد انگلیس) به تحصیل پرداخت و مدرک دکتری را نیز در رشته «جامعه‌شناسی تعلیم و تربیت» از دانشگاه سنچری آمریکا اخذ کرده و پس از بازگشت به ایران، از سال 1357 در دانشگاه تهران، تدریس را آغاز نمود و در حال حاضر استادیار و مدیر گروه آموزشی انسان‌شناسی دانشکده علوم‌اجتماعی این دانشگاه و مدرس دروسی همچون «انسان‌شناسی تعلیم و تربیت»، «انسان‌‌شناسی جنسیت»، «زبان‌شناسی»، «نماد و نشانه‌ها»، «مردم شناسی ایران»، «انسان، محیط و زیست»، «روش تحقیق در انسان‌شناسی» و «زبان تخصصی علوم اجتماعی» است.

علاوه بر این، رئیس مطالعات علمی گروه انسان‌شناسی انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو فرهنگستان هنر نیز می‌باشد.

در خصوص حوزه‌های مورد علاقه پژوهشی وی می‌توان به مقوله «نماد و نشانه‌ها»، «زبان‌شناسی با رویکرد مردم‌شناسی» و «انسان‌شناسی جنسیت» اشاره کرد. در زمینه مطالعات فرهنگ عامه، با وجود تدریس «مردم‌شناسی ایران»، فقط در دوران دانشجویی چند مطالعه مانند «مونوگرافی روستای ارمنی‌نشین فری‌دَن (فریا)» در چهارمحال و بختیاری داشته و جمع‌آوری و ثبت ترانه‌های زنان و اعتقادات مردم و همچنین خاطرات کهنسالان از جمله کارهای پژوهشی بوده که در این روستا به انجام رسانده است و آنچنان که خود نیز می‌گوید، اگرچه مطالعات فرهنگ عامه در دوران دانشجویی یکی از دغدغه‌های اصلی‌اش بوده‌، ولیکن بعد از آن دوران، بیشتر به حوزه‌های دیگر انسان‌شناسی توجه کرده است.

وی در چند سال اخیر، درس «انسان‌شناسی جنسیت» را به عنوان یکی از دروس جدید دانشجویان انسان‌شناسی ارائه و تدریس نموده و پس از ماه‌ها مطالعه و تحقیق، کتابی با همین عنوان به چاپ رسانده است. دکتر نرسیسیانس، وجود این واحد درسی و کتاب را مدیون دانشگاه تهران و دانشجویان آن عنوان می‌کند و بر این عقیده است که نیاز ایجاد این مبحث، در اثر نیاز دانشجویان به این‌گونه مباحث احساس شد که نهایتا در غالب درس دانشگاهی، کتاب و مقالات متعددی همچون «شکاف دیجیتالی و جنسیت»، «جنسیت در برداشت قالبی»، «بررسی واژگان اساسی در انسان‌شناسی ‌جنسیت»، «اطلاعات، ارتباطات‌ و جنسیت: یک بررسی موردی»، «اسطوره زن و زیستگاه شهری» و... نمود یافت. علاوه بر این کتاب که در سال 1383 توسط نشر افکار به چاپ رسیده، 2 کتاب دیگر ایشان نیز با عناوین «دو زبانگی از دیدگاه علوم‌اجتماعی» و «انسان، فرهنگ و نشانه» زیر چاپ است که در آینده نه‌چندان دور می‌توان آنها را در کتابفروشی‌ها جستجو نمود.

آمنه حسن‌زاده‌
کارشناس مردم شناسی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها