1- مواضع شفاف بالاخره هیات حل اختلاف رای به انحلال شورای شهر تهران داد.
کد خبر: ۱۹۴۷۹
کمتر کسی در تهران بلکه در ایران را می توان سراغ داشت که در جریان درگیری های خسته کننده و ملال آور سیاسی شورای شهر تهران قرار نداشته باشد.نکته جالب مواضعی است که پس از انحلال ایراد شده است ؛ همه گروههای اصلاح طلب نسبت به انحلال اظهار تاسف کردند و مقامات مسوول وزارت کشور و نمایندگان دولت و نمایندگان اصلاح طلب مجلس همگی تاسف خود را ابراز کردند. حال این سوال باقی می ماندکه پس چه کسی شورا را منحل کرد؛ به نظر می رسد برخی از رجال و احزاب که علاقه به حفظ محبوبیت دارند هیچگاه نمی خواهند موضع خود را شفاف نمایند و اگر در مسیر کار اشتباهی انجام داده اند آن را بپذیرند. خوب بود نصیحت مشفقانه رهبری در دیدار هیات دولت (مبنی بر این که انحلال شورای شهر بر حضور مردم در انتخابات شوراها تاثیر نامطلوب می گذارد) را می پذیرفتند و با تدبیر بیشتری رفتار می کردند و حداقل ، دلایل انحلال را دقیقتر به مردم می گفتند و صادقانه مسوولیت آن را می پذیرفتند.
2- سفر وزیر خارجه عراق
و موضع گیری عده ای از نمایندگان

بالاخره هیات حل اختلاف رای به انحلال شورای شهر تهران داد. شکار فرصت ها از ویژگیهای سیاستمداران با تدبیر و فرهیخته است . درشرایطی که ایران در جنگ امریکا و عراق بی طرفی خود را اعلام می دارد و اقدام جنگ طلبانه امریکا را محکوم می کند و گروههای معارضه و اتحادیه اروپا به ایران سفر می کنند ، بی طرفی حکم می کرد تقاضای سفر وزیر خارجه عراق رد نشود. جدای از اثرات مثبت این سفر در موازنه رفت و آمدهای طرفین به ایران ، احتمال رفع برخی مسائل و مشکلات فیمابین ایران و عراق نیز می رفت ، اما این فرصت به خاطر موضع گیری عده ای از نمایندگان (تهدید به استیضاح وزیر خارجه) و تبعیت منفعلانه وزارت خارجه از دست رفت . این امر نشانگر دو مطلب اساسی است :
الف) در مسائل مهم که به امنیت ملی کشور باز می گردد تندروی عده ای از نمایندگان می تواند به مصالح کشور لطمه بزند.
ب) وزارت خارجه در مصالح ملی کشور باید با شجاعت بیشتری عمل کند.
یادآوری این نکته ضروری است که در ماجرای اشغال کویت و جنگ خلیج فارس ، در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی با موضع گیری های بهنگام بیشترین بهره ها را جمهوری اسلامی در جهت منافع خویش برد و عجیب است این درس گرانقدر در دست گروهی که خود را واقع گرا می نامند به فراموشی سپرده شد؛ تاریخ در آینده از این سهل انگاری به نیکی یاد نخواهد کرد.
3- داستان کاریکاتور و رفتارهای متفاوت
چاپ کاریکاتور موهن در روزنامه حیات نو سه نوع رفتار سیاسی را درجامعه به وجود آورد:
الف : مراجع عظام تقلید و مردم هوشیار با موضع گیری به موقع ، نگرانی خود را از بی توجهی به ساحت مقدس امام خمینی (قدس سره) نشان دادند این واکنش بزرگان دینی که شایسته سپاسگزاری از سوی همگان است ، از آنجا نشات می گیرد که آنان حصن حصین اسلام و انقلاب هستند.
ب: روحانیون مبارز نظیر حجت الاسلام والمسلمین کروبی و دیگران ، مخصوصا مدیر مسوول محترم روزنامه حیات نو که با روشنگری ، تعلق خاطر خود را به امام (قدس سره) نشان دادند و اشتباه روزنامه را پذیرفتند.
ج: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشارکت با بیانیه و سخنرانی های خود به تئوری توطئه پناه بردند و مثل سایر تحلیلها آن را به دشمن فرضی مربوط دانستند. خوشبختانه التهاب سیاسی مربوط به اشتباه روزنامه حیات نو با تدبیر فروکش کرد، اما درسی از این ماجرا برای همگان باقی گذاشت که اگر جریان های سیاسی عنان کار را به دست نیروهای تندرو و آشوب طلب ندهند و با تدبیر خود حوادث را اداره کنند و اشتباهات را بپذیرند ، مردم مسلمان و متعهد ، صدق کلام را دریافت می کنند و همراهی می نمایند. بگذریم که در همین هفته گروه تندرو اقدام نامیمون دیگری هم انجام دادند که مجال طرح آن در این شرایط نیست و در زمان مناسب بدان می پردازیم.
4- بودجه
در بررسی بودجه سال 82 ، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کرد که بررسی اولیه نشان می دهد 18هزار میلیارد ریال درآمد واهی در بودجه دیده می شود. دقت کنیم که این رقم خود را در نگاه سطحی و اولیه ، نشان داده است و احتمالا کاوش بیشتر می تواند به طور دقیقتر غیرواقعی بودن درآمدها را بیان دارد. برخی کارشناسان به 30هزارمیلیارد ریال درآمد تصنعی باور دارند علاوه بر این نقیصه ، عدم توازن در هزینه های دستگاه ها در بودجه پیشنهادی است که در نگاه سطحی اولیه دیده می شود بودجه برخی دستگاه ها رشد بیش از حد بالای 50درصد در هزینه جاری دارد و بعضی نسبت به سال 81 ، منفی شده اند! این بی عدالتی ریشه در کجا دارد؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها