سخنرانی رییس جمهوری در اجلاس سران گروه "دی 8"

نظام اقتصاد بین‌المللی به بن‌بست رسیده است

رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران دی 8 در مالزی گفت: نظام ناعادلانه موجود بین المللی، به طور کامل کارایی خود را از دست داده است.همچنین پرواضح است که نظام اقتصاد بین المللی نیز به بن بست رسیده است .
کد خبر: ۱۸۶۶۴۸

متن کامل سخنرانی دکتر احمدی نژاد در اجلاس دی 8 به این شرح است.

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه
جناب آقای عبدالله احمد بداوی - نخست وزیر محترم مالزی - دبیر کل محترم - روسای محترم و هیات های بلند پایه
خانم ها و آقایان
خداوند را حمد و سپاس که توفیق حضور مجدد در این جمع را به اینجانب عنایت قرمود.
در آغاز از مساعی ارزشمند و میهمان نوازی گرم و صمیمانه برادرم جناب آقای عبدالله احمد بداوی و مردم عزیز مالزی تشکر و قدردانی می کنم و همچنین از تلاش های برادرم جناب آقای یودهویونو در مدت ریاست شان بر دی 8 سپاسگزارم .
همکاران گرامی - حضار محترم
حقیقت این است که نظان ناعادلانه موجود بین المللی به طور کامل کارایی خود را از دست داده و نتوانسته به حل مشکلات و چالشها و به تحکیم صلح و امنیت جهانی و رفاه ملتها کمک موثری بکند بلکه در بسیاری موارد خود مسبب این مشکلات بوده است .
مشکل 60ساله فلسطین ، حکایت تلخ کشتار زنان و کودکان ، آوارگی میلیونها نفر و اشغالگری به قوت خود باقی است .

سرزمین اسلامی عراق کماکان در اشغال متجاوزان است و صدها هزار نفر کشته ، میلیونها نفر آواره و عقب افتادن کشور عراق از قافله پیشرفت و تعالی از آثار تجاوز اشغالگران است .

نا امنی‌های چند ساله افغانستان ، افزایش شدید کشت مواد مخدر ، بی توجهی به حقوق مردم لبنان ادامه رقابت های تسلیحاتی تکثیر سلاحهای کشتار جمعی ، گسترش سایه تهدید سلاحهای اتمی ، اعمال فشارهای سیاسی توسط قدرتهای زورگو به دولتها به منظور تحمیل اراده خود ، حفظ پایگاه‌های نظامی و توسعه این پایگاه‌ها در کشورهای مختلف ، نقض حقوق و سلب آزادی های شناخته شده انسانی با اعمال کنترل های ویژه و تأسیس زندانهای مخفی و غیره از نشانه های ناکارآمدی سازو کارها ، مناسبات و نظام موجود بین المللی است.
 
همچنین پرواضح است که نظام اقتصاد بین المللی نیز به بن بست رسیده است .
افزایش بی سابقه قیمت غذا و کالاهای اساسی ، کاهش شدید ارزش دلار و به تبع آن کاهش شدید ارزش ذخایر ارزی ، بالا رفتن قیمت نفت و گاز به رغم عرضه بیش از مصرف آن به بازار ، ایراد ضربه اساسی به تولیدات کشاورزی بومی در بسیاری از کشورها به خاطر مکانیزم تعرفه ها ، بروز خشکسالی های ناشی از عدم رعایت ضوابط زیست محیطی و گسترش فقر در جهان ، همه این مشکلات علائم روشنی از ناکارآمدی نظام اقتصاد بین الملل است. در بخش فرهنگ ههم ملتها با چالشهای بزرگی از قبیل به مخاطره افتادن ارزش‌های فرهنگی و بومی ، تهدید بنیان خانواده به عنوان اصلی ترین واحد قوام جوامع و تهدید هویت ملی مواجه هستند.

عالیجنابان
تمام و یا اکثر چالشها و گرفتاری های مذکور ناشی از فاصله گرفتن قدرتهای سلطه گر از عدالت و حق مداری و دوستی و برادری است.از آنجا که اکثر سازمانها و نظامات بین المللی بر پایه سکولاریسم و دوری از ارزشهای الهی و انسانی استوار شده است و برخی قدرتهای مسلط بیشترین نفع را از این وضعیت برای تحمیل اراده خود می برند، لذا نمی توان انتظار داشت نظامات و سازمانهای مزبور بر پایه عدالت و حق مداری و عشق به انسانها به حل مشکلات اقدام کنند.
 
عالیجنابان - حضار محترم
در چنین شرایطی توسعه همکاری های چند جانبه و مشترک می تواند راه حلی برای مواجهه با مشکلات و چالشها باشد .
گروه دی 8 براساس فلسفه وجودی و اهداف اصلی تاسیس آن باید نقش سازنده و مؤثری در هم افزایی توان و امکانات کشورهای عضو و حل مشکلات و چالشها در تحولات منطقه ای و بین المللی ایفا نماید در حالی که تاکنون به رغم تلاش های گسترده اعضا و اقدامات مفید انجام شده از این ظرفیت عظیم استفاده مورد انتظار اعضای محترم به عمل نیامده است .

ظرفیت طبیعی، انسانی، علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دی 8 بسیار بالاست و باید در خدمت اصلاح نظامات حاکم بر جهان و پیشرفت اقتصادی علمی و فنی کشورهای عضو جهان اسلام و سایر ملتها قرار گیرد.

همکاری های همه جانبه و نزدیک و فعالیت های گسترده تر اقتصادی کشورهای عضو در قالب گروه می تواند نقش مهمی در گسترش ثبات اقتصادی و کاهش تاثیر شوک های ناشی از بحران های اقتصادی و مالی بین المللی و ایمنی از حوزه تاثیر نظامات ناعادلانه سلطه ایفا کند و اثر گذاری اعضا را در اقتصاد و بازارهای جهانی افزایش دهد .

همکاران عزیز حضار محترم
براساس سنت الهی قدرتهای سلطه گر رو به ذوال هستند و نشانه های آن کاملاً آشکار شده است .آنان در بن بست کامل قرار دارند و راهی برای برون رفت از آن در برابرشان نیست.باید برای آینده فارغ از سلطه گران از هم اکنون برنامه ریزی کرد.

اعضای گروه دی 8 با رایزنی و همکاری کامل خواهند توانست نقشه عبور از بحران های پیش رو را تهیه کنند و برادرانه و صمیمانه بر پایه اصول مشترک گامهای بلندی در تحکیم صلح و برادری در جهان بردارند .
 
گروه در 8 می تواند پرچمدار عدالت و دوستی و صلح در جهان باشد والگویی از فعالیت های عادلانه و صلح آمیز را به جهان عرضه کند.

جمهوری اسلامی ایران در این مسیر آماده هر نوع همکاری است . همچنین برای همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی ، مالی و پروژه های مربوط به موضوعات زیست محیطی گردشگری فناوری های نوین و برتر تولید انرژی مبادله نیروهای متخصص و تنظیم بازارهای مالی در قالب گروه دی 8 آمادگی کامل دارد.

جمهوری اسلامی ایران با حمایت از تهیه و تصویب چشم انداز طرح و برنامه 10 ساله آینده سازمان دی هشت و تقویت دبیرخانه پیشنهادات زیر را ارائه می کند.
1- ایجاد و گسترش نهادهای سرمایه گذاری مشترک نظیر تاسیس صندوق مالی برای اجرای پروژه های مشترک در زمینه های مختلف صنعتی ، فناوری های نوین و کشاورزی
2- ایجاد موسسه همکاری های انرژی به منظور استفاده از ظرفیت های متقابل کشورهای عضو در این زمینه
3- بسط همکاری در زمینه بانکداری اسلامی به منظور کمک به رشد و پیشرفت پایدار کشورهای عضو و تاسیس نظام مالی بانکی جدید در کنار نظامات کنونی
4- استفاده متقابل از ظرفیت های خدمات فنی مهندسی از طریق تشکیل گروه کاری برای شناخت و تدوین اطلس توانایی‌ها و نیازهای کشورهای عضو و معرفی مکانیزم های مالی و حقوقی در جهت بهره برداری از این توانایی‌ها .
 
در پایان ضمن تشکر مجدد از برادرم آقای یودهویونو رئیس جمهوری محترم اندونزی به خاطر مساعی ارزنده ای که در دوران ریاست خود در دی 8 داشته اند به جناب آقای عبدالله احمد بداوی که ریاست جدید دی 8 را عهده دار شده اند تبریک می گویم و موفقیت ایشان را در پیشبرد اهداف والای گروه ، همچنین توفیق و بهروزی همه دولتها و ملتهای عضو را از خداوند متعال مسئلت می نمایم .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها