سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهادهای «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که اخیرا به تهران سفر کرده است،‌ گفت: طرفین پیشنهادهایی را برای نحوه ادامه کار و آغاز مذاکرات مطرح کرده اند که در حال بررسی است.
کد خبر: ۱۸۳۰۱۷

به گزارش ایرنا، سید محمد علی حسینی  روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال ، «آیا درست است سولانا بحث تعلیق شش هفته ای را به ایران پیشنهاد کرده است؟» ، گفت: بسته پیشنهادی را که گروه پنج به علاوه یک به طور رسمی مطرح کرد، همان بود که در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال تصریح کرد: البته طرفین برخی پیشنهادها را هم برای نحوه ادامه کار و آغاز مذاکرات مطرح کردند که در حال بررسی است.

حسینی در پاسخ به این سوال مبنی برا اینکه ، «آیا تایید می کنید سولانا پیشنهاد توقف در برابر توقف را مطرح کرده است؟» ، اظهار داشت: برخی پیشنهادها از سوی طرفین مطرح شده که این را باید مورد بررسی قرار داد و بعدا در مورد آن اظهار نظر کرد.

وی افزود: البته پاسخ ها هم باید به صورت گفت و گوهای فنی و تخصصی بین طرفین باشد که در زمان خودش بیشتر درمورد آن توضیح می دهیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید ،«اینکه آقای جلیلی می گوید مذاکرات را بر اساس نقاط مشترک دو بسته پیشنهادی آغاز کنیم، منظور از نکات مشترک کدام است؟»

حسینی پاسخ داد: آقای سولانا نیز گفت فصل های مشترکی بین بسته های پیشنهادی وجود دارد و ما نیز گفتیم آغاز مذاکرات باید بر اساس فصل های مشترک باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وقتی طرفین به دنبال مذاکرات جدی و نتیجه بخش بودن آن مذاکرات هستند، از جایی که مورد اتفاق نظر هست مذاکرات را آغاز می کنند.

تهران آماده مذاکره درخصوص محورهای مشترک دوبسته  است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در خصوص محورهای مشترک دو بسته پیشنهادی ایران و 1+5 با طرف مقابل مذاکره کند. 

سیدمحمدعلی حسینی در خصوص بسته پیشنهادی 1+5 نیز خاطر نشان کرد که تهران آن را بررسی و مطالعه می کند و به موقع پاسخ می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: انتظار بدیهی ما این است که طرف مقابل نیز بسته پیشنهادی ایران را مورد توجه قرار دهد.

حسینی در این زمینه سخنان «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی را که به نقل از خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا یادآور شده طرف مقابل بسته ایران را مطالعه و کلیات آن را مورد موافقت و حمایت قرار داده است، مورد توجه قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که تهران چه زمانی به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ خواهد داد، گفت: زمانی که بررسی ها تمام شود، پاسخ خود را اعلام می کنیم. باید مطالعه دقیقی شود و ابعاد آن بررسی و به طور رسمی پاسخ داده شود.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکره ایران و گروه 1+5 در خصوص محورهای مشترک دو بسته پیشنهادی با اشاره به اینکه ایران و اروپا از ظرفیت های زیادی در جهت تامین ثبات و امنیت جهانی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد که فرصت مذاکرات، فرصتی برای آغاز این همکاری هاست و نباید آن را از دست داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال خاطر نشان کرد که درباره نقاط اختلاف می شود در پرتو مذاکره به گفت و گو نشست. مشترکات طرفین می تواند آغاز گر این مسیر باشد و طرف مقابل باید قدر این فرصت و زمینه را بداند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعلیق غنی سازی بار دیگر تاکید کرد که تعلیق غنی سازی هیچ منطقی ندارد و موضع ایران در این زمینه تغییر نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد : نباید درخواست هایی مطرح شود که نتیجه آن محرومیت ملت ایران از حقوق طبیعی اش باشد.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص قریب الوقوع بودن قطعنامه آتی شورای امنیت علیه ایران و توجه ایران به این ملاحظه برای پاسخ به بسته پیشنهادی گروه 1+5 گفت: ما تمامی ملاحظات را در نظر می گیریم ولی صدور قطعنامه و یا قریب الوقوع بودن آن موجب آن نمی شود که از حقوق ملت خود صرف نظر کنیم.

 موضوع 4 دیپلمات موضوع جدیدی نیست ولی ما از تمامی مسئولان لبنانی و گروه های ذی نفوذ خواسته ایم که این امر را پیگیری کنند و کمیته ای نیز برای پیگیری آن تشکیل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه تهران روند صدور قطعنامه را از اساس یک روند اشتباه می داند، خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اصول و همچنین تاکید بر روند دیپلماتیک، اهداف خود را از طرق قانونی دنبال می کند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر خاویر سولانا به تهران و موضوعات مطرح شده در این سفر گفت: آنچه در آن سفر مطرح شد، ارایه بسته 1+5 بود و چیز بیشتری از آن نبود.

وی افزود: دو طرف در انتظار هستند که موارد پیشنهادی را بررسی کنند و تصمیم مقتضی را درباره آن اتخاذ نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که اصل ارایه بسته و اینکه آقای سولانا گفته است بسته پیشنهادی ایران مورد توافق قرار گرفته، از نکات مثبت است.

حسینی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص اتمام ماموریت «ابوالفضل ظهره وند» سفیر ایران در ایتالیا نیز تایید کرد که وی به تهران بازگشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا علیرضا شیخ عطار  نیز به عنوان سفیر ایران در آلمان مطرح است، این موضوع را تایید کرد.

آقای شیخ عطار اکنون قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ وجه در ظرفیتی نیست که بخواهد ایران را تهدید کند. 

حسینی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در عرصه عمل در برابر مقاومت لبنان و فلسطین پذیرای شکست شد، گفت: رژیم صهیونیستی برای اینکه بحران داخلی خود را به بیرون منتقل کند، گاهی اوقات از این شعارهای توخالی می دهد.

 تعلیق غنی سازی هیچ منطقی ندارد و موضع ایران در این زمینه تغییر نکرده است.

حسینی در خصوص رزمایش اخیر رژیم صهیونیستی گفت:رژیم صهیونیستی اکنون با فساد مقامات خودش در داخل و نیز بحران های متعددی مواجه است و یکی از سیاست های همیشگی رژیم صهیونیستی این بوده که تلاش کند بحرانهای داخلی خود را به خارج منتقل کند و برگزاری رزمایش نیز در این جهت قابل ارزیابی است.

وی افزود: صهیونیست ها در مقابل مقاومت لبنان و فلسطین شکست خورده اند و برای ترمیم روحیات مسوولین داخلی خود دست به چنین کارهایی می زنند.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای «آبزرور» مبنی بر اینکه ایران بمب کنار جاده ای به افغانستان می فرستد، این ادعا را تکراری خواند و گفت: این ادعاها برای اولین بار نیست که مطرح می شود بلکه برای فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست های انگلیس در افغانستان است.

وی با یادآوری شهادت دیپلمات های ایرانی به دست نیروهای طالبان در افغانستان تاکید کرد: ما این موضوع را از یاد نبرده ایم و انگلیس باید سیاست خود در افغانستان مبنی بر گفت و گو با طالبان و افراطی ها را تغییر دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی، با اشاره به سالروز هفتم تیر و شهادت 72 تن از مقامات جمهوری اسلامی ایران به دست گروهک منافقین، خاطر نشان کرد که این جنایت و شهادت صدها فرزند ایران به دست این گروهک تروریستی سندی بر جنایت آمیز بودن فعالیت های این گروهک است که در آن زمان و اکنون تحت حمایت مدعیان حقوق بشر قرار داشته و دارند.

وی افزود: مایه تاسف است که به رغم پرونده سیاه و پر جرم و جنایت این گروهک تروریستی شاهد تلاش های مستمر برخی کشورهای غربی و بویژه انگلیس برای حذف نام منافقین از فهرست سیاه تروریست ها هستیم.

حسینی این موضوع را گواه برخورد دوگانه غرب با موضوع تروریسم دانست و گفت: حقوق بشر، آزادی بیان و عقیده مورد سوءاستفاده برخی قدرتها قرار می گیرد که امری محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آیا از «عادل عبدالناصر» برای شرکت در همایش خلیج فارس دعوت شده بود، گفت که از وی برای حضور در همایش دعوت نشده بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال زنده بودن چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان گفت: هیچ سند و مدرکی که نشان دهد این چهار دیپلمات به شهادت رسیده اند، دریافت نکرده ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سئوال که آیا ایران از گروه های لبنانی خواسته است که در تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی موضوع چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی را نیز پیگیری کنند، تصریح کرد: موضوع چهار دیپلمات موضوع جدیدی نیست ولی ما از تمامی مسوولان لبنانی و گروه های ذی نفوذ خواسته ایم که این امر را پیگیری کنند و کمیته ای نیز برای پیگیری آن تشکیل شده است.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت «تاجیک» گفت: وی هنوز در انگلیس است و تلاشهای همه جانبه ای صورت گرفته که مانع استرداد تاجیک به آمریکا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر سارکوزی به منطقه نیز گفت: این سفرها معمولا راهبردهای سیاست خارجی کشورها را دنبال می کند ولی فرانسه می تواند با ایفای نقش بهتر، جایگاه گذشته خود را که تا حد بیشتری مقبول کشورهای منطقه بود، احیا کند.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها