ذخیره ‌اطلاعات ‌در‌ پروتئین‌ها

همان‌طور که می‌دانید پروتئین‌ها نقش مهمی در عملکرد مغز دارند، اما تحقیقات جدید انجام شده نشان می‌دهد که پروتئین می‌تواند علاوه بر این نقش مهمی در بهبود عملکرد رایانه‌ها داشته باشد. محققان ژاپنی دانشگاه اوساکا دریافته‌اند که می‌توان از پروتئین‌ها برای ذخیره اطلاعات در رایانه‌ها استفاده کرد و با افزایش ظرفیت سخت‌افزارهای نوری و مغناطیسی ذخیره‌کننده اطلاعات محدوده عملکرد رایانه‌ها را افزایش داد.
کد خبر: ۱۶۴۶۷۸

 آنها امیدوارند بتوانند تا 5 سال آینده نخستین نمونه از این رایانه‌ها را به بازار عرضه کنند. حافظه‌هایی که در ساخت آنها از واحدهای سازنده پروتئینی استفاده شده است در برابر تداخل مغناطیسی که به اطلاعات ذخیره شده در هارددیسک (دیسک سخت) رایانه‌ها آسیب می‌رساند مقاوم هستند. برای بررسی چگونگی ذخیره اطلاعات از نوعی پروتئین فلورسانس (شب‌نما) استفاده شد تا بتوانند تصویر آن طرح مورد نظر را روی شیشه نمایش دهند.

این پروتئین با استفاده از ترکیبی از نور و مواد شیمیایی می‌تواند یک ساختار مشخص را به عنوان یک داده رایانه خوانده و با تقلید از فرآیندهایی که در حافظه رایانه انجام می‌شود آنها را در صورت نیاز پاک کند. ساختارهای پروتئینی در مدت زمان یک دقیقه ثابت می‌شود و پس از این براساس سرعت استاندارد رایانه‌ها قابل خواندن خواهد بود. اگرچه ساختار این پروتئین‌ها که از باکتری‌ها به دست  آمده‌اند ثابت و بدون تغییر باقی خواهد ماند اما برای ذخیره‌ طولانی‌مدت بهتر است آنها را در دمایی پایین‌تر از 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنیم. به گفته این گروه از محققان از این نوع حافظه‌های پروتئینی برای ذخیره بیش از 640 کیلوبایت در هر واحد پروتئینی می‌توان استفاده کرد. علاوه بر این فناوری جدیدی که برای افزایش حجم ذخیره اطلاعات در رایانه در نظر گرفته شده است می‌تواند در بهبود عملکرد حسگرهای زیستی و همچنین انجام آزمایشات پزشکی که به صورت اتوماتیک و از طریق دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌شود نیز موثر باشد.

منبع: live science

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها