با اختصاص بودجه ای از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صورت می گیرد

مرمت تخصصی بقاع متبرک عراق

عتبات عالیات امامان تشیع در عراق که با توجه به قدمت تاریخی شان نیاز به مرمت و بازسازی دارند، سال آینده با اختصاص اعتباری به همین منظور از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، مرمت و بازسازی می شوند. فریبرز دولت آبادی ، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار جام جم با بیان این مطلب گفت : با توجه به اهمیت بالای وجود مرقد متبرک چند تن از امامان شیعه در عراق و اهمیت این موضوع در حوزه تمدن و فرهنگ ایران پس از اسلام و نیاز این ابنیه متبرک به مرمت و بازسازی ، این تصمیم گرفته شده است .
کد خبر: ۱۶۲۱۵۳

طبق اعلام معاون میراث فرهنگی ، بودجه در نظر گرفته شده برای این کار، نزدیک به یک میلیارد تومان است .به گفته وی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور این بودجه را از ردیف اعتباری خاصی در نظر گرفته است که صرفا به منظور بازسازی و مرمت بناهایی که متاثر از فرهنگ ایرانی - اسلامی در خارج از مرزهای جغرافیایی است ، اختصاص می یابد.

او با اشاره به ایجاد صندوقی در یونسکو که وظیفه آن کمک به مرمت آثاری است که در حوزه تمدن و فرهنگ ایران قرار دارند، افزود: در همین زمینه کمیته ای تشکیل شده است تا با بررسی دقیق اماکن مذهبی در عراق و در حاشیه آن ابنیه تاریخی موجود در این کشور، به مرمت و بازسازی این اماکن مقدس بپردازند.

اظهارات دولت آبادی در حالی است که معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ایران چندی پیش گفته بود که هم اکنون بقاع متبرکه از هیچ ردیف دولتی بهره مند نیست و تنها متکی به درآمدهای مردمی و واقفان است.

بر اساس این اعلام در حال حاضر 800امامزاده و بیش از 5005مورد بقاع متبرکه در کل ایران وجود دارد که برخی از آنها نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

همچنین سیاوش صابری ، مدیر کل دفتر حفظ و احیای محوطه ها و آثار تاریخی نیز در این زمینه گفت : ساماندهی و احیای مقابر و یادمان های فرهنگی ایران در خارج از مرزها ضرورت دارد.

به گفته صابری ، کارهای مربوط به شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی مانند مقابر مفاخر و شعرا توسط پژوهشگاه و حمایت های کالبدی و اقدامات مرمتی و حفاظتی از سوی معاونت میراث فرهنگی انجام می شود.

بررسی حوزه تمدن و فرهنگ ایران زمین در خارج از مرزهای کنونی کشورمان یکی از بحث های جدی چند سال اخیر است که صحبت های زیادی نیز به دنبال داشته است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها