مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان:

70 درصد بیماران کلیوی مشکل مــــالی دارند

بیماری کلیوی مثل بیماری‌های دیگر دردهای خاص خودش را دارد، اما آنچه یک بیماری کلیوی با آن روبروست، جدای از درد و ناراحتی و سختی بیماری، مشکلات اجتماعی خانوادگی و اقتصادی ناشی از بیماری است که امکان یک زندگی لذت‌بخش و عادی را از این بیماران می‌گیرد.
کد خبر: ۱۶۱۵۰۳

دختر یکی از بیماران کلیوی درد را می‌فهمد و چمش‌هایش گویای درد و ناراحتی ناشی از بیماری پدر در خانواده است. برایم از غصه‌های خانواده و پدر بیمارش ‌گفت که "بیکاری ناشی از بیماری، ماندن پدرم در خانه، بی‌پولی و اعصاب به هم ریخته‌اش، او را با همه اعضای خانواده درگیر می‌کند".

وی در گفت‌وگو با ایسنا، به سختی‌ها و مشکلات دیالیز در شهرهای غیر از محل زندگی بیماران اشاره کرد و گفت: اگر به هر علتی مجبور به اقامت در سایر شهرها شویم، انجام دیالیز برای پدرم غیرممکن و دشوار است.

یکی دیگر از بیماران کلیوی ساکن نیشابور با اشاره به خرابی تخت‌های دیالیز و قدیمی بودن آن‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: خرابی تخت‌ها درد شانه‌ و کمر را به درد ناشی از دیالیز اضافه می‌کند.

وی افزود: در مرکز دیالیز نیشابور خانم‌ها و آقایان همه در یک جا دیالیز می‌شوند که وضعیت مطلوبی نیست.

این بیمار کلیوی ادامه داد: برای تهیه داروها از طریق بیمه خیلی سرگردان می‌شویم تا نهایتا تامین اجتماعی هزینه را تقبل کند. ضمن این که خیلی از پزشکان با بیماران مدارا نمی‌کنند و به بهانه نداشتن قرارداد با بیمه، پول ویزیت را از آن‌ها می‌گیرند.


همچنین مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: 70 درصد بیماران کلیوی با حداقل امکانات زندگی می‌کنند و در تامین هزینه زندگی و هزینه‌های درمانی خود مشکل دارند.

باقر امین‌الشریعه به مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روحی بیماران کلیوی اشاره کرد و توضیح داد: دغدغه‌های تهیه دارو و تامین هزینه‌های بالای بعضی از داروها و عدم برخورداری از حداقل امکانات، زندگی کل افراد خانواده یک بیمار کلیوی را از نظر روحی، روانی و اقتصادی دچار مشکل می‌کند که علاوه بر درد دیالیز و بیماری، درد مضاعفی برای بیماران کلیوی است.

وی با بیان این که بسیاری از داروها مشمول بیمه نمی‌شوند، بر لزوم ارائه خدمات درمانی بهتر و تسهیل روند تهیه دارو و کاهش هزینه‌های درمانی برای بیماران کلیوی تاکید کرد و گفت: بیمه‌های مختلف هماهنگ با هم عمل نمی‌کنند و سیاست‌های متفاوتی دارند که نتیجه آن ایجاد مشکلات بیشتر برای بیماران است.


مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان پوکی استخوان، ناراحتی قلبی، آسیب به ریه، کم‌خونی و آسیب اندام‌های مختلف بدن در اثر کم‌خونی را از جمله عوارض دیالیز عنوان کرد و گفت: 3 بار در هفته و هر بار 5-6 ساعت دیالیز از نظر اجتماعی و پرداختن به کار و تحصیل و رفت و آمد به مراکز دیالیز مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد می‌کند.

امین‌الشریعه با بیان این که در اکثر بیمارستان‌های مشهد بخش دیالیز وجود دارد، افزود: مراکز دیالیز اغلب 2 و 3 شیفته کار می‌کنند که این روند به دستگاه‌ها فشار وارد می‌کند.

وی به روند افزایش آمار بیماران کلیوی در استان و کشور اشاره کرد و با تاکید بر لزوم بهبود شیوه زندگی، تغذیه و بهداشت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، افزود: 35 درصد موارد بیماری کلیوی ناشی از دیابت کنترل نشده و 15 درصد ناشی از فشار خون بالاست.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان حمایت دولت، بیمه، بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر را در جهت بهبود شرایط زندگی بیماران کلیوی ضروری دانست و گفت: در حال حاضر یک هزار و 500 بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان هستند که هزار نفر آن‌ها در مشهد زندگی می‌کنند.

 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها