
نما، در هویتبخشی ساختمان، افزایش ارزش ملک و همچنین زیبایی شهر تأثیر مستقیم دارد؛ این موارد باعث شده تا بازار مصالح نمای ساختمان از گذشته تا به امروز همواره در حال تغییر و تکامل باشد. چوب پلاست نما (WPC Facade) به عنوان یکی از جدیدترین ترندهای طراحی نمای ساختمان در ایران، متریالی است که با ترکیب خصوصیات زیباییشناسی چوب طبیعی، دوام و انعطافپذیری پلاستیک، توانسته سهم بزرگی از بازار پروژههای لوکس ساختمانی را از آن خود نماید.
علاوه بر این، چوب پلاست به دلیل قابلیت ارائه در انواع کیفیتها و قیمتها، از نمونههای گرانقیمت تا چوب پلاست ارزان قیمت، گزینهای انعطافپذیر برای پروژههای مختلف به شمار میرود. اما چرا این متریال در پروژههای لوکس در ساختمانهای ایرانی تا این حد محبوبیت دارد؟
چوب پلاست نما فراتر از یک متریال ساده است؛ این متریال راهکاری هوشمندانه برای مقابله با چالشهای رایج نمای ساختمان در شرایط اقلیمی خاص ایران محسوب میشود. چند فاکتور کلیدی در محبوبیت این متریال در بین کارفرمایان پروژههای لوکس موثر بودهاند که در ادامه با آنها آشنا میشویم:
بسیاری از طراحان داخلی و معماران مشهور، علاقهمندند که المانهای طبیعی را با معماری مدرن ترکیب نمایند. چوب پلاست چنین امکانی را فراهم میسازد؛ به این معنا که ظاهر گرم و طبیعی چوب بدون مشکلاتی نظیر تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن یا پوسیدگی را در اختیار ما قرار میدهد.
ایران یک کشور پهناور با اقلیمهای متفاوت است؛ از شمال با اقلیم مرطوب گرفته تا جنوب گرم و خشک. چوب طبیعی در نمای ساختمانها در چنین شرایطی ممکن است که با چالشهای متعددی روبهرو شود؛ اما چوب پلاست در مقابل تغییرات دمایی، اشعه UV، بارانهای اسیدی و آفات چوبخوار مقاومت بالایی از خود نشان میدهد.
ساختمانهای لوکس، سرمایهگذاریهای بلندمدت بوده و به تبع کارفرمایان چنین پروژههایی در پی کاهش هزینههای تعمیرات و بازسازی در سالهای آتی هستند. چوب پلاست نما به علت داشتن سطح ضدآب و آنتی باکتریال خود، نیازی به رنگآمیزی یا پرداختهای مکرر نخواهد داشت و به همین علت گزینهای با هزینه نگهداری پایین و ماندگاری بلندمدت محسوب میشود.
بسیاری از پروژههای لوکس امروزی در مسیر «معماری پایدار» و «دریافت گواهیهای بینالمللی نظیر LEED» در حال حرکت هستند. چوب پلاست به علت این که ترکیبی از مواد بازیافتی است، در بین متریالهای دوستدار محیط زیست جایگاه ویژهای دارد.
چوب پلاست نما بر خلاف چوب طبیعی که دارای محدودیتهایی در ابعاد و رنگ است، قابل تولید در رنگبندیها و بافتهای متنوع بوده و به همین علت سلایق مختلف را پوشش میدهد.
مطابق گزارشهای میدانی و بررسیهای انجمن تولیدکنندگان و تأمینکنندگان چوب پلاست، میزان مصرف از این متریال در نمای پروژههای لوکس در طی 5 سال گذشته به بیش از 45 درصد افزایش پیدا کرده است. این آمارها به همراه شواهد میدانی نظیر افزایش حضور برندهای معتبر داخلی و خارجی در نمایشگاههای تخصصی معماری و ساختمان به ما نشان میدهد که چوب پلاست در بازار متریال نمای ایران جایگاه روبهرشدی دارد.
از جمله نکات قابل توجه، گسترش آگاهی معماران و مشاوران پروژههای ساختمانی در رابطه با خصوصیات فنی و اقتصادی چوب پلاست است. در گذشته، اکثر مهندسان و سازندگان به علت هزینههای اولیه بالاتر یا عدم وجود تجربه کافی، از این متریال استفاده نمیکردند. در حال حاضر، با مشاهده پروژههای موفق در تهران، شهرهای شمال کشور، کیش و سایر مناطق، به نظر میرسد که معماران و مجریان پروژههای ساختمانی اعتماد بیشتری نسبت به این متریال پیدا کردهاند. علاوه بر این، تسهیلات ارائه شده از طرف برخی از تولیدکنندگان و تأمینکنندگان معتبر برای نصب و خدمات پس از فروش نیز یک عامل مهم برای افزایش اطمینان جهت سرمایهگذاری روی این متریال است.
در بسیاری از قراردادها، خدمات دورهای نظافت یا بازبینی پنلهای چوب پلاست نما، بخشی از پکیج فروش به شمار میآید که همین ویژگی میتواند هزینههای احتمالی آتی را به طرز چشمگیری کاهش دهد. اما آیا این متریال در بازار ایران همواره جایگاه محکم خود را حفظ میکند؟ آینده چوب پلاست نما در ایران چه میشود؟
با توجه به تحولات جدیدی که در صنعت ساختمان شاهد آن هستیم، پیشبینی میشود که سهم چوب پلاست نما در بازار نمای ساختمان ایران طی 10 سال آینده روند روبهرشدی را طی نماید. این پیشبینی بر اساس فاکتورهای زیر صورت گرفته است:
بسیاری از پروژههای ترکیبی (تجاری، اداری، اقامتی) که در حال ساخت هستند، به منظور هماهنگی با استانداردهای بینالمللی به دنبال متریالهای مدرن با دوام بالا و زیبایی بصری میگردند.
توسعه خطوط تولید پیشرفته در داخل کشور و بومیسازی فناوریهای ساخت چوب پلاست، امکان رقابت قیمتی با نمونههای خارجی را فراهم نموده است. این موضوع باعث شده تا شرکتهای پیمانکاری بزرگ تمایل داشته باشند که از چوب پلاستِ تولید داخل استفاده کنند.
رشد پروژههای ساختمان سبز، در گسترش بازار چوب پلاست نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. امروزه بسیاری از کارفرمایان پروژههای لوکس در قراردادهای خود تأکید روی استفاده از متریالهای بازیافتی یا قابل بازیافت دارند تا بتوانند گواهیهای بینالمللی معماری سبز را دریافت کنند.
حضور برندهای مختلف و رقابت سالم در کیفیت تولید، تنوع محصولات و همچنین خدمات پس از فروش باعث میشود که مشتریان بتوانند انتخابی مطمئنتر داشته باشند. این رقابت در نهایت سبب بهبود کیفیت چوب پلاستهای تولیدی میگردد.
چوب پلاست نما نه تنها به عنوان یک متریال مدرن و پایدار، بلکه به عنوان پاسخی به دغدغههای معماران و سازندگان پروژههای لوکس در بازار معرفی شده است. از جمله عواملی که سبب شدهاند این متریال سهم بیشتری در پروژههای ساختمانی ایران داشته باشد، مقاومت بالا، زیبایی ماندگار، هزینه نگهداری پایین و همچنین سازگاری با اصول معماری سبز هستند. با توجه به روند روبهرشد پروژههای لوکس و نیاز به متریالهای ماندگار و خاص، پیشبینی میشود که چوب پلاست نما در سالهای آینده به قسمتی مهم از بازار نمای ایران تبدیل گردد. اگر تصمیم به اجرای پروژهای خاص با هویت منحصربهفرد دارید، پیشنهاد میکنیم چوب پلاست را برای طراحی نمای ساختمان در نظر داشته باشید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد