این شکست تجاری بعد ازعدم موفقیت مالی چند فیلم ابرقهرمانانه وکمیکاستریپی دیگر نصیب هالیوودشده واین پرسش جدی را مطرح کرده که آیا ژانری که تاچند سال قبل بازار سینماوجدول گیشه نمایش هفتگی سالنهای نمایش را دراختیار خود داشت،به پایان خط و راه خود رسیده است؟بسیاری به این پرسش پاسخ مثبت داده وازدوری تماشاگران سینماازفیلمهای اینگونه سینماییخبر میدهند.
اتفاقی که رخ نداد
قسمت تازه کاپیتان آمریکا در حالی افتتاحیهای ۸۳ میلیون دلاری نمایش عمومی خود در آمریکای شمالی را شروع کرد که تحلیلگران اقتصادی سینما برایش پیشبینی افتتاحیهای حدود ۱۰۰ میلیون دلار داشتند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و این اکشن کمیکاستریپی، حد و اندازهای را کمتر از پیشبینیها نمایش خود آغاز کرد. این در شرایطی بود که آخر هفته سینماهای آمریکای شمالی نه همان سه روز آخر هفته همیشگی، که چهار روز بود و جشن روز رئیسجمهوری را نیز با خود داشت. این تعطیلی چهار روزه به صورت طبیعی میبایست موقعیت بهتر و تماشاگران بیشتری را برای کاپیتان آمریکا فراهم میکرد که چنین اتفاقی رخ نداد و حتی تعداد بیشتر روزهای تعطیل کمکی به وضعیت جدول گیشه فیلم نکرد. اهل فن این موضوع را باخت مدیران والتدیزنی و مارول عنوان میکنند.
نور بر تاریکی
البته مدیران تبلیغاتی والتدیزنی با اشاره به اصطلاح بالا بودن رقم ۸۸ میلیون دلاری افتتاحیه فیلم، آن را پیروزی و موفقیتی قابلتوجه برای کمپانی ارزیابی میکنند اما تحلیلگران اقتصادی با صحبتکردن درباره روی دیگر وضعیت فروش بر مسائل پشت صحنه تولید نور انداخته و میگویند مدیران والتدیزنی با دستکاری کردن اعداد و ارقام سعی در القای موفقیت مالی و پیروزی دارند. آنچه این تحلیلگران به آن اشاره میکنند، رقم بالای تولید کاپیتان آمریکاست که تهیهکنندگانش ترجیح میدهند با سکوت درباره آن، خود را پیروز جدول گیشه معرفی کنند. اهل فن با اشاره به ضربالمثل «بیان نیمی از واقعیت، یک دروغ کامل است»، میگویند تهیهکنندگان فیلم زمانی که رقم ۸۸ میلیونی افتتاحیه را به رخ میکشند، در حال بیان یک دروغ و فریب عموم مردم هستند.
یک دروغ کامل
آن بخش از واقعیت که والتدیزنی سعی در پنهان کردنش دارد، مربوط به رقم هزینههای تولید فیلم است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی رسانهها، کمپانی والتدیزنی و شرکت مارول برای تولید اثر تازه خود هزینهای ۱۸۰ میلیون دلاری خرج کردهاند. رقم هزینههای بازاریابی و تبلیغات فیلم مشخص نیست و البته با توجه به میزان جلوههای ویژه به کار رفته در فیلم نمیتواند کمتر از حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار باشد. با احتساب رقم تبلیغات و بازاریابی و اضافه کردن آن به رقم هزینههای تولید، کاپیتان آمریکای تازه تا زمان اکران عمومی هزینهای حدود ۳۰۰ میلیون دلار خرج کرده است. از زمان تولید تا زمان نمایش عمومی فیلم هم یک فاصله حداقل یکساله وجود داشته که به معنی خوابیدن سرمایهای است که صرف فیلم شده که جمع این ارقام تحلیلگران اقتصادی را به این نتیجه منطقی میرساند که کاپیتان آمریکا حداقل باید بالای ۵۰۰میلیون دلار در جدول گیشه فروش کند تا رقم هزینههای تولید خود را پوشش دهد و بعد از آن، هر مقدار که فروش کند میتواند بهعنوان سود برای سازندگانش تلقی شود. به گفته صاحبنظران، این همان بخش پنهان واقعیت است که مدیران مارول و والتدیزنی عمدا نادیده گرفته و درباره آن صحبت نمیکنند.
کاراکتر و داستان کودکانه و حقیرانه
قسمت تازه کاپیتان آمریکا کریس ایوانز را در نقش اصلی خود ندارد و به جای او آنتونی مکی سیاهپوست در این نقش ظاهر شده است. او یکی از اعضای گروه ابرقهرمان «آونجرز/ انتقام گیران» است که نقش ابرقهرمان را بازی میکند و جایگزین کاراکتر استیو راجرز (ایوانز) شده است. تغییر بازیگر نقش اصلی فیلم هم طی دو سال گذشته بحث و جنجال زیادی بهپا کرده است. کریس ایوانز که در چندین فیلم ابرقهرمانانه والتدیزنی نقش گاچیتان آمریکا را بازی کرد، حدود دو سال قبل رسما اعلام کرد دیگر این نقش را جلوی دوربین ایفا نخواهد کرد. او دلیل این کار را احمقانه بودن کاراکترهای ابرقهرمانی از این دست عنوان کرد که با داستانهایی کودکانه و ابلهانه، به شعور مخاطبان خود توهین کرده و سطح توقع و علاقه تماشاگران را تنزل میدهند. او از بازیش در فیلمهای کمیکاستریپی خودش، ابراز خجالت و شرمندگی کرد. دیدگاه ایوانز نسبت به فیلمهای ابرقهرمانانه و حقیرانه خواندن آنها، واکنش تند و عصبی مدیران والتدیزنی را به همراه داشت.
شکستهای پیدرپی
بهدنبال اکران عمومی کاپیتان آمریکا وعدم موفقیت کلی آن، تحلیلگران اقتصادی به بقیه تولیدات ابرقهرمانانهای اشاره میکنندکه تقریبا در دوسال اخیر با سروصداوتبلیغات زیاد روی پرده رفته وشکست تجاری سنگینی خوردهاند.اشاره آنها به نامیراها، شنگچی و افسانه ده حلقه، مارولها ودکتر استرنج درمولتیورس دیوانگی است که هیچیک نتوانستند به فروش بالایی دست پیداکنندولقب بلاکباسترهای سینمایی را بگیرند. اهل فن این عدم موفقیتها را در کنار اعتراض تعدادی از فیلمسازان مؤلف و برجسته سینما قرار میدهند که مدتهاستعلیه ساخت اینگونه اکشنهایکودکانه موضعگیری کردهاند.ازمارتین اسکورسیزی ورابرت دنیروگرفته تاکوئنتین تارانتینو، هنرمندان روشنفکر که طرفدار سینمای اجتماعی هستند، اکشنهای کمیکاستریپی را فیلمهایی ضدسینما و مبتذل ارزیابی کردهاند.
خلف وعده دیزنی
در داستان مصور کاپیتان آمریکای شرکت مارول، صبرا یکی از مأموران سرویس امنیتی اسرائیل موساد است. درسال ۲۰۲۲ هم فلسطینیها تظاهراتی علیه تولیدات مارول در جلوی دفتر کمپانی والتدیزنی به راه انداخته واعتراض خود را نسبت به ترسیم چهرهای مثبت از مأموران موساد اعلام کردند.همان زمان مدیران والتدیزنی از ترس تحریم همهجانبه فیلمهایشان از سوی مسلمانان و سازمانهای حقوقبشری، به تظاهرکنندگان قول دادند زمان تولید قسمت تازه کاپیتان آمریکا متوجه این نکته باشند و کاراکتر صبرا را بهگونهای به تصویر بکشند که اعتراضی بهوجود نیاورد. با اکران عمومی فیلم مشخص شد مدیران والتدیزنی دروغ دیگری گفتهاند و به وعده خود وفا نکردهاند.
اعتراض فلسطینی
کاپیتان آمریکا در عین حال با یک جنجال سیاسی روبهرو و از طرف فلسطینیها تحریم شده است. در حالی که موضوع جنگ غزه و نسلکشی اهالی آن توسط اسرائیل تیتر اول اخبار رسانههاست، تعداد زیادی از فلسطینیهای ساکن آمریکا و غیرفلسطینیهای طرفدار صلح و بازگشت اهالی غزه به این منطقه خود را به مکان نمایش عمومی افتتاحیه کاپیتان آمریکا رساندند تا صدای اعتراضشان علیه فیلم و داستان آن را بلند کنند. آنها که خواستار تحریم فیلم بودند با خودشان پلاکاردهایی با مضامین «کمپانی والتدیزنی باید برود پی کار خود»، «کاپیتان آمریکا را تحریم کنید»و«آزادی برای فلسطین ومردم آن»حمل میکردند.دلیل اعتراض به فیلم،حضور کاراکتری به نام صبراست که شیرا هاس نقش او را بازی میکند. این کاراکتر بهعنوان یک ابرقهرمان اسرائیلی به تصویر کشیده شده است.