یکی از این اتفاقات در سال ۱۳۶۰ روی داد. آن زمانی که گروهکی مارکسیستی نام خود را سربداران نهادند و برای براندازی نظام جمهوری اسلامی به هیچکس رحم نکردند (یاد سربداران نیشابور افتادم که آنها برای راندن دشمن که مغولها بودند جانفشانی کردند و اینها برای آوردن دشمن چه خونها که نریختند.
میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است) فیلم «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی، دومین اثر بلند سینمایی او پس از فیلم «کت چرمی» در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم که به واقعه تاریخی ۶ بهمن ۱۳۶۰ در آمل میپردازد، تلاش کرده با ترکیب ژانرهای درام تاریخی، جاسوسی و معمایی، روایتی متفاوت و البته نهچندان جذاب از این حادثه ارائه دهد.
داستان و فیلمنامه
فیلمنامه «بازی خونی» توسط مسعود هاشمینژاد نوشتهشده است. این فیلم به ماجرای گروه «سربداران» میپردازد، گروهی که در سال ۱۳۶۰ قصد داشتند با حملهای چریکی، کنترل شهر آمل را به دست گیرند. هاشمینژاد در مصاحبهای اشارهکرده که به دلیل ناشناخته بودن این گروه برای بسیاری از مخاطبان، امکان پرداخت بیشتر به شخصیتها و ضدقهرمانهای واقعی این واقعه فراهم شده است. فیلم با استفاده از عناصر ژانرهای جاسوسی و معمایی، سعی در ایجاد تعلیق و جذابیت در روایت تاریخی خود دارد که متأسفانه به دلیل طولانی شدن روند داستان و وجود صحنههایی که به پیشبرد آن کمکی نمیکرد باعث خستگی مخاطب گردید و اینگونه یک داستان خوب و حماسی بدل به روایتی کسلکننده میشود.
کارگردانی و فضاسازی
حسین میرزا محمدی، کارگردان فیلم، با بهرهگیری از تجربیات قبلی خود در ژانرهای معمایی، تلاش کرده است اتمسفری منحصربهفرد و فضاسازی دقیقی خلق کند. او با تأکید بر اهمیت اتمسفر در سینما، از موسیقی و طراحی صحنه بهگونهای استفاده کرده که مخاطب را به دهه ۶۰ و فضای پرتنش آن دوران منتقل میکند. بااینحال، کارگردانی فیلم در برخی بخشها ناکارآمد بوده و نتوانسته است بهطور کامل از پس انتقال حس و حال تاریخی برآید.
بازیگری
در این فیلم، بازیگرانی، چون ارسطو خوشرزم، سارا حاتمی، پیام احمدینیا، مهیار شاپوری، مجید پتکی، مجید آقاکریمی، لیندا کیانی، شادی مختاری، کیسان دیباج، محمدصادق برقعی، علیرضا گیلوری و محمد موحدنیا به ایفای نقش پرداختهاند که برخی از آنها در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگری یا نامزدی در این بخش بودند، ولی نتوانستند بهدرستی از پس کار برآیند که این مسأله در کنار موارد مطرحشده باعث افت کیفیت اثر شده است.
موسیقی و طراحی صحنه
موسیقی فیلم توسط ناصری ساختهشده که بهصورت فضاسازی بهکار رفته است تا اتمسفر مورد نظر کارگردان را تقویت کند. طراحی صحنه نیز با الهام از مستندات و تصاویر واقعی آن دوران انجام شده است تا به بازسازی دقیق فضاهای تاریخی کمک کند. با این حال، برخی از صحنههای جنگی به دلیل محدودیتهای بودجه، از نظر بصری چندان تأثیرگذار نیستند.
فیلم «بازی خونی» تلاشی است برای ارائه روایتی متفاوت از یک واقعه تاریخی کمتر شناختهشده. این فیلم با ترکیب ژانرهای درام تاریخی، جاسوسی و معمایی، سعی کرده است مخاطب را با خود همراه کند.
با این حال، ضعفهایی در کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و مدت زیاد نمایش که حدود ده دقیقه آن اضافه است و کم کردن آن نه تنها آسیبی به اثر نمیزند بلکه سبب پویاتر شدن آن نیز میگردد، باعث شده است که فیلم نتواند به طور کامل موفق عمل کند.
در مجموع بازی خونی فیلمی است که با وجود کاستیها، تلاشی قابلتقدیر برای بازسازی یک واقعه تاریخی مهم انجام داده است. این فیلم میتواند برای علاقهمندان به سینمای تاریخی و ژانرهای معمایی جذاب باشد، اما نیاز به بهبود در برخی بخشها دارد تا به اثری ماندگار و تأثیرگذار تبدیل شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد