نگاهی به فیلم کوچه ژاپنی‌ها که این روزها روی پرده سینماست

تراژدی‌ در موقعیت کمدی

رنگین کمان ژانرهای سینمایی

دردومین روز چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر، تنوع محتوایی آثار به نمایش درآمده، توجه بسیاری راجلب کرد. در این روز، فیلم‌های «ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرین‌کوب، انیمیشن «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و کمدی «آنتیک» اثر هادی نایجی به نمایش درآمدند.
دردومین روز چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر، تنوع محتوایی آثار به نمایش درآمده، توجه بسیاری راجلب کرد. در این روز، فیلم‌های «ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرین‌کوب، انیمیشن «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و کمدی «آنتیک» اثر هادی نایجی به نمایش درآمدند.
کد خبر: ۱۴۹۲۲۴۷
نویسنده امیرحسین حیدری - گروه فرهنگ و هنر
 
این آثار در ژانرهای اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی قراردارند وبه بررسی دغدغه‌های مختلف اجتماعی وفرهنگی می‌پردازند. به‌طور کلی، روز دوم جشنواره فیلم فجر با آثار متنوع و نظرات متفاوت منتقدان، نشان‌دهنده چالش‌ها و فرصت‌های سینمای ایران در پرداختن به موضوعات اجتماعی و فرهنگی است. این جشنواره همچنان به‌عنوان یک بستر مهم برای نمایش آثار سینمایی و بررسی کیفیت آنها مورد توجه قرار دارد. به همین منظور با امیرمحمد بهامیر، منتقد سینما به بررسی این آثار نشستیم تا ببینیم کیفیت آثار در روز دوم جشنواره در چه سطحی بود.

درروز دوم جشنواره،نظرتان درباره فیلم اول ترک عمیق چیست وآیا به‌نظرشما این فیلم توانسته به دغدغه‌های اجتماعی بپردازد؟
فیلم ترک عمیق به‌سختی قابل دسته‌بندی در یک ژانر مشخص است و شاید بتوان آن را تریلر روانشناختی نامید. اما به‌طور کلی، فیلم نکته قابل‌توجهی ندارد؛ نه داستان خارق‌العاده‌ای دارد و نه کارگردانی خاص. بیشتر به نظر می‌رسد که کارگردان به‌خوبی توانسته موضوع را پیش ببرد.
 
برخی منتقدان این فیلم را به موضوعاتی چون جنایت های خانوادگی مرتبط دانسته‌اند. آیا این دغدغه‌ها در فیلم مطرح شده است؟
ما در فیلم چنین موضوعاتی را نمی‌بینیم. چند نمای کوتاه به ما نشان می‌دهد که می‌توان برداشت‌هایی داشت اما من بیشتر با شخصیت اصلی یک پیرمرد روان‌پریش مواجه شدم که به‌نظر می‌رسید دچار اسکیزوفرنی است. در واقع فیلم بیشتر روی رابطه زناشویی این پیرمرد و همسرش تمرکز دارد و بیننده با شخصیتی قابل‌ترحم روبه‌رو می‌شود.
 
درباره کارگردان فیلم، آرمان زرین‌کوب،چه نظری دارید و آیااوتوانسته به‌عنوان یک کارگردان تازه‌کارازپس این موضوع برآید؟
آرمان زرین‌کوب قبلا به‌عنوان تهیه‌کننده آثار تلویزیونی شناخته می‌شد. در فیلمنامه‌نویسی، قلاب اول و نقطه عدم‌تعادل باید به‌خوبی مخاطب را جذب کند. اما در این فیلم تا نیم‌ساعت اول هیچ اطلاعاتی به بیننده داده نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود که فیلم ملال‌آور و خسته‌کننده به نظر برسد.
 
آیا تک‌لوکیشن بودن فیلم تأثیری بر جذابیت آن داشته است؟
بله، این موضوع می‌تواند به جذابیت فیلم آسیب بزند. در تریلرهای خوب، باید ضرباهنگ افزایشی وجود داشته باشد اما در این فیلم، تنش به‌طور ثابت باقی می‌ماند.
 
در نهایت، نظر شما درباره بازی رضا بابک در نقش اول مرد چیست؟
او در این فیلم درخشید اما ضعف‌های کارگردانی و فیلمنامه تأثیر منفی بر بازیگری داشت. اگر کارگردانی و فیلمنامه بهتری وجود داشت، قطعا بازیگری نیز بهتر از این می‌شد.
 
حالا سراغ اثر دوم برویم که یک انیمیشن برای کودکان و نوجوانان است. نظر شما درباره این انیمیشن چیست و آیا می‌توانید بازخورد اولیه‌تان را بیان کنید؟
نسبت به کار قبلی این تیم، این انیمیشن خوبی بود. کار قبلی بیشتر برای بزرگسالان بود اما این اثر به رده نوجوانان رسیده است. امیدوارم کار بعدی برای کودکان باشد. به لحاظ گرافیکی و آرت، واقعا اثر قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد که ما توان تولید انیمیشن را بالا برده‌ایم اما در بحث فیلمنامه همچنان مشکلاتی داریم که باید به مرور زمان برطرف شود.
 
آیا این انیمیشن توانسته ویژگی‌های ابرقهرمانی را به‌خوبی به تصویر بکشد؟
بله، سعی کردند در حیطه ابرقهرمانی کار کنند اما نوشتن داستان ابرقهرمانی قواعد خاصی دارد که باید رعایت شود. یکی از مشکلات این انیمیشن این بود که سراسر اکشن بود و هیچ سکونی بین اکشن‌ها وجود نداشت. این حجم از اکشن برای این رده سنی زیاد است.
 
درباره استفاده از کهن‌الگوها در این انیمیشن چه نظری دارید؟
استفاده از کهن‌الگوها باید با دقت انجام شود. برخی کهن‌الگوها واقعا با فرهنگ ما سازگار نیست و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. بهتر است از مدل‌های بومی و الگوهای ایرانی استفاده شود تا کارهای بعدی بهتر شود.
 
آیا استفاده مستقیم از کهن‌الگوها در انیمیشن می‌تواند نقطه قوت یا ضعف فیلم باشد؟
بستگی به نحوه بازنمایی دارد. اگر به‌درستی از کهن‌الگوها استفاده شود، می‌تواند نقطه‌قوت باشد. اما اگر به‌صورت سطحی و بدون پرداخت مناسب باشد، ممکن است ضعف ایجاد کند.
 
آیا استفاده از المان‌های غیرایرانی در انیمیشن می‌تواند روی مخاطب داخلی تأثیر منفی بگذارد؟
قطعا تأثیر می‌گذارد. اگر کاراکترها لهجه مازندرانی دارند، باید فضاسازی هم با آن هماهنگ باشد. تبلیغ کشور و برندینگ در اینجا مهم است. انیمیشن‌هایی که به فروش جهانی فکر می‌کنند، باید از فرهنگ خود فاصله نگیرند.
 
به فیلم آخر جشنواره، یعنی کمدی آنتیک ساخته هادی نایجی، برسیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟
این فیلم یکی از آن کمدی‌هایی است که صرفا برای گیشه ساخته شده و هدفش خنداندن مخاطب است اما در این زمینه هم موفق نبود و تعداد کمی در سالن سینما به این فیلم خندیدند.داستان و کارگردانی خاصی نداشت و بیشتر بر پایه شوخی‌های چندپهلو و موقعیتی بود که در نهایت چیزی به نام آنتیک را به‌وجود آورد.
 
به نظرشما، با توجه به این‌که بیشترشوخی‌های فیلم آنتیک جنسی وبقیه مذهبی بودند،آیا چنین فیلمی می‌توانددرگیشه موفق باشد؟
تجربه نشان داده که مخاطب به فیلم‌های کمدی می‌رود اما فیلمی که با مذهب سر‌و‌کار دارد، ممکن است حساسیت‌برانگیز باشد. این نوع فیلم‌ها ممکن است نقدهای شدیدی دریافت کنند یا حتی مورد ممیزی قرار بگیرند. اینها نکاتی است که باید درنظر گرفته شود.
 
پس به نظرتان آیا این فیلم می‌تواند در اکران سراسری موفق باشد؟
بله، احتمال زیادی وجود دارد که در اکران بیاید اما باید ببینیم کیفیت آن چگونه است. حتی ممکن است اجازه اکران هم به آن داده نشود. این احتمال هم وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها