افسانه سپهر؛ تقابل خیر و شر

روز دوم فجر چهل‌و‌سوم را می‌توان روز اولین‌ها در کاخ جشنواره دانست، چرا که در این روز اولین انیمیشن، اولین فیلم کمدی و اولین فیلمی که در بخش خارج از مسابقه به اکران رسید حضور داشت. همچنین باید گفت با وجود این‌که آثار روز دوم جشنواره از تنوع قابل‌قبولی برخوردار بودند اما از نظر کیفیت دارای نوسان بسیاری بود.
روز دوم فجر چهل‌و‌سوم را می‌توان روز اولین‌ها در کاخ جشنواره دانست، چرا که در این روز اولین انیمیشن، اولین فیلم کمدی و اولین فیلمی که در بخش خارج از مسابقه به اکران رسید حضور داشت. همچنین باید گفت با وجود این‌که آثار روز دوم جشنواره از تنوع قابل‌قبولی برخوردار بودند اما از نظر کیفیت دارای نوسان بسیاری بود.
کد خبر: ۱۴۹۲۲۴۶
 
مخصوصا فیلم «ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرین‌کوب که بازخوردهای متناقضی از سوی منتقدان گرفت؛ گروهی آن را فیلمی موفق و به نوعی اولین فیلم خوب جشنواره نامیدند و در مقابل گروهی نیز آن را فیلمی ناامیدکننده می‌نامند. به همین بهانه سری به نشست خبری این فیلم‌ها زدیم تا پای صحبت عوامل آنها بنشینیم تا فیلم را از دریچه نگاه صاحبان آثار ببینیم.
 
پیامد انتخاب‌های جوانی
در دومین روز از چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر، نشست تخصصی فیلم سینمایی ترک عمیق با حضور عوامل این اثر شامل آرمان زرین‌کوب (کارگردان)، محسن چگینی (تهیه‌کننده)، بابک انصاری و رضا بابک (بازیگران)، مجید لیلاجی (طراح صحنه و لباس) و مهدی حسینی‌وند (تدوینگر) در سالن نشست‌های تخصصی جشنواره برگزار شد. 
 
کارگردان: ترک عمیق محصول دغدغه‌های شخصی من است 
آرمان زرین‌کوب، کارگردان فیلم، در ابتدای این نشست با اشاره به فرآیند دو ساله نگارش فیلمنامه، اعلام کرد: «این فیلم براساس ایده‌ای شکل گرفت که ریشه در دغدغه‌های درونی من در ژانر اجتماعی و سایکودرام دارد. تلاش کردم مفاهیم مورد نظرم را با دقت پیاده کنم.» وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال موفقیت گیشه‌ای فیلم، افزود: «ژانر سایکودرام همواره با چالش در جذب مخاطب روبه‌روست اما هدف اول من ساخت اثری بود که مخاطب را درگیر کند، نه صرفا فروش بالا.» 
زرین‌کوب همچنین درباره شباهت‌های اثرش به سینمای میشائل هانکه، کارگردان شهیر اتریشی، توضیح داد: «پس از پایان نگارش فیلمنامه، برخی همکارانم اشاره کردند که فیلم‌های هانکه را مرور کنم. این مقایسه برایم جالب بود، چراکه پیش از آن اثری از او ندیده بودم.» 
 
بازیگران: شخصیت‌پردازی چالشی اما جذاب 
رضا بابک،بازیگر نقش اصلی بااشاره به پیچیدگی شخصیت خود درفیلم، بیان کرد:«این نقش، فردی دوست‌داشتنی نبود اما به‌عنوان بازیگری که علاقه به تجربه ژانرهای متنوع دارم، پذیرش آن برایم جذاب بود. زرین‌کوب همواره از بیرون مراقب اجرای من بود تا به عمق شخصیت نزدیک شوم.» 
بابک انصاری، دیگر بازیگر فیلم نیز با انتقاد از سینمای تک‌بعدی امروز ایران، گفت: «متأسفانه گاهی کمدی به مخاطب تحمیل می‌شود. روایت چندلایه ترک عمیق مرا مجذوب خود کرد.» 
 
طراحی صحنه مینیمال و تدوین ریتمیک 
مجید لیلاجی، طراح صحنه و لباس درباره رویکرد خود در خلق فضای فیلم گفت: «هدفم ایجاد حس ناآرامی در تماشاگر بود. بنابراین با نگاهی مینیمال و تمرکز بر جزئیات، صحنه‌ها را طراحی کردم.» 
در مقابل، مهدی حسینی‌وند، تدوینگر فیلم با اشاره به چالش تدوین اثر، توضیح داد: «با وجود محدودیت لوکیشن‌ها، تلاش کردم با حفظ ریتم مناسب، از خستگی مخاطب جلوگیری کنم. به نظرم کندی در کار نیست.» 
 
تهیه‌کننده: افتخار می‌کنم به ترک عمیق 
محسن چگینی، تهیه‌کننده فیلم در پایان با بیان این‌که از ساخت این اثر به‌رغم ریسک‌هایش رضایت کامل دارد، گفت: «پیش از این هم آثاری در این ژانر ساخته‌ام که متأسفانه با محدودیت روبه‌رو شدند. به ترک عمیق همچون فیلم‌های کمدی‌ام افتخار می‌کنم. هر روایت، ریتم و زبان خود را می‌طلبد.» 
 
درون‌مایه فیلم: تنهایی و بحران میانسالی 
زرین‌کوب در پایان با تأکید بر درون‌مایه اصلی فیلم، افزود: «ترک عمیق درباره تنهایی انسان در میانسالی و مواجهه با پیامدهای انتخاب‌های جوانی است. محدودیت‌های روایی باعث شد برخی ابهامات عمدی در فیلم باقی بماند.» 
این فیلم به‌عنوان یکی از آثار بخش سودای سیمرغ چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر، در روزهای آینده در سینماهای تهران اکران خواهد شد.
 
گلایه از کم‌توجهی به بخش انیمیشن
نشست خبری انیمیشن افسانه سپهر در دومین روز از چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد. در این نشست، عوامل این اثر از کم‌توجهی به بخش انیمیشن در جشنواره و اعطای تنها یک جایزه به این حوزه انتقاد کردند. 
 
تهیه‌کننده: انیمیشن ایران در حال رشد است اما جشنواره فجر همراهی نمی‌کند 
مهدی جعفری‌جوزانی، تهیه‌کننده افسانه سپهر با اشاره به پیشرفت‌های اخیر انیمیشن ایران، گفت: «خوشبختانه انیمیشن ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. امسال در اسکار با انیمیشن «در سایه سرو» نماینده داشتیم و پیش از جشنواره فجر، سه انیمیشن در سینماها اکران شدند. حالا در جشنواره امسال نیز چهار انیمیشن در بخش مسابقه حضور دارند.» 
وی با بیان این‌که افسانه سپهر حاصل ۲۰ ماه تلاش ۲۰۰ جوان خلاق است، افزود: «از اهالی سینما می‌خواهم به جلوه‌های ویژه و زحمات انیمیشن‌سازان توجه کنند. بیش از هزار انیمیشن‌ساز امسال درگیر ساخت چهار انیمیشن جشنواره بودند اما متأسفانه دبیرخانه جشنواره نگاه مناسبی به این بخش ندارد. تعداد سانس‌ها و اعطای تنها یک جایزه به انیمیشن عادلانه نیست.»
جعفری‌جوزانی همچنین درباره اهمیت جشنواره فیلم فجر برای انیمیشن‌ها گفت: «جشنواره فجر خاستگاه ماست، زیرا در این رویداد توسط رسانه‌ها و منتقدان دیده می‌شویم و این موضوع تأثیر مستقیمی بر اکران عمومی دارد.» 
 
کارگردانان: انیمیشن‌ها بخش مهمی از سبد فرهنگی کشور هستند 
عماد رحمانی، کارگردان افسانه سپهر با اشاره به حضور تیم بزرگی از انیمیشن‌سازان در جشنواره، گفت: «خوشحالم که برای دومین سال پیاپی در جشنواره فیلم فجر حضور داریم. انیمیشن‌ بخش مهمی از سبد فرهنگی کشور است و باید توجه بیشتری به آن شود، چراکه یک‌سوم مخاطبان سینما کودکان و نوجوانان هستند.» 
وی درباره تفاوت افسانه سپهر با اثر قبلی خود، «شمشیر و اندوه»، توضیح داد: «سال گذشته با یک اثر تاریخی و بزرگسال در جشنواره حضور داشتیم اما افسانه سپهر روایتی از تقابل خیر و شر است که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده است.» 
رحمانی در پاسخ به سوالی درباره قهرمان داستان، گفت:«سپهر،شخصیت اصلی داستان، یک قهرمان کامل نیست ونقص‌هایی دارد. این موضوع باعث می‌شود او به مخاطب نزدیک‌تر شود. درنسخه اکران عمومی، ممکن است تغییراتی در این بخش اعمال کنیم.» 
 
گلایه از نبود داور تخصصی انیمیشن در جشنواره 
مهرداد محرابی،دیگرکارگردان افسانه سپهر،درباره نبود داورتخصصی انیمیشن درهیات داوران جشنواره گفت:«در دنیا، انیمیشن‌ها در کنار سایر آثار سینمایی دیده می‌شوند و به موسیقی و جلوه‌های ویژه آنها توجه می‌شود، اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد. انتخاب هیات داوران به عهده دبیرخانه جشنواره است و ما نمی‌توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم.» 
 
صداگذاری: جای خالی سیمرغ برای صداپیشگان 
میلاد استخری، طراح صدا و دوبله افسانه سپهر، باگلایه از نبود جایزه سیمرغ برای صداپیشگان گفت: «صداپیشه‌ها حکم بازیگران را دارند و کار آنها در انتقال حس بسیار دشوار است. در این اثر، از صداپیشگان جوان استفاده کردیم که بسیاری از آنها برای اولین‌بار تجربه دوبله داشتند، اما سعی کردیم ترکیب مناسبی از صداها ایجاد کنیم.» 
 
مدیر تولید: استعدادها در حال از دست رفتن است 
معین کریمی، مدیر تولید افسانه سپهر، با انتقاد از بی‌توجهی به انیمیشن‌سازان گفت: «هیچ‌کس برای انیمیشن‌ها ارزشی قائل نیست. انیمیشن «درسایه سرو» نامزددریافت جایزه اسکارشده، اماهیچ‌کس به این تیم تبریک نگفت.این اسکار هیچ تفاوتی با اسکار اصغر فرهادی ندارد.اگربه استعدادهای جوان توجه نشود،آنها کشور را ترک خواهندکرد و فرصت‌های ارزشمندی از دست خواهد رفت.»
 
اکران جهانی «شمشیر و اندوه» 
جعفری‌جوزانی درباره اکران جهانی انیمیشن شمشیر و اندوه گفت: «این انیمیشن از جشنواره فیلم فجر سال گذشته تاکنون ۲۲ جایزه جهانی دریافت کرده و در اسفندماه در چند کشور اکران می‌شود. امیدواریم در محرم و صفر سال آینده نیز در ایران اکران شود.» 
انیمیشن افسانه سپهر به عنوان یکی از چهار اثر انیمیشن چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، در روزهای آینده در سینماهای تهران به نمایش درخواهد آمد.
 
نشست خبری فیلم سینمایی «آنتیک» با حضور عوامل فیلم برگزار شد
نشست خبری فیلم سینمایی «آنتیک» با حضور هادی نائیجی (کارگردان)، محمود بابایی (تهیه‌کننده)، پژمان جمشیدی، آناهیتا افشار، بیژن بنفشه‌خواه، امیر نوروزی، غلامرضا نیکخواه (بازیگران)، آرمان فیاض (مدیر فیلمبرداری) و با اجرای سونیا پوریامین برگزار شد. در این نشست، عوامل فیلم درباره مراحل تولید، موضوعات مطرح‌شده در فیلم و حواشی مربوط به آن صحبت کردند.
 
خرافه‌پرستی با چاشنی کمدی
محمود بابایی، تهیه‌کننده فیلم، در ابتدای این نشست گفت: «زمانی که تصمیم گرفتم تهیه‌کننده این فیلم باشم، فکر می‌کردم اولین مواجهه من با مخاطبان در زمان اکران عمومی باشد، اما نمایش فیلم در جشنواره را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم مورد استقبال قرار گیرد.» بابایی با اشاره به موضوع فیلم افزود: «بانی انقلاب، حضرت‌امام‌خمینی(ره) بودند و این جشنواره به‌مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. امام در وصیت‌نامه خود درباره خرافات و مبارزه با آن صحبت کرده‌اند و ما نیز در فیلم آنتیک به این موضوع پرداخته‌ایم.»
وی در ادامه درباره انتخاب ژانر کمدی برای این فیلم توضیح داد: «این‌که موج ساخت فیلم‌های کمدی در سینما رواج یافته، دلیل انتخاب من نبوده است. ما داستانی داشتیم که در قالب کمدی می‌توانست به‌خوبی بیان شود. هرچند مخاطب امروز سینما به کمدی گرایش بیشتری دارد، اما سعی کردیم خلاف جریان مد روز حرکت کنیم. البته برای جذب مخاطب گسترده، از برخی مؤلفه‌های رایج نیز استفاده کردیم.»
بابایی همچنین درباره شایعات مربوط به شکایت سازمان اوقاف از این فیلم گفت: «برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که سازمان اوقاف از فیلم شکایت کرده، اما این شایعات بی‌اساس است و وکلای ما به‌طور جدی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.»
 
​​​​​​​کارگردان: فیلم «آنتیک» از تجربه‌های زیسته الهام گرفته است
هادی نائیجی، کارگردان فیلم، در این نشست با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره برای انتخاب یک مجری زن گفت: «فیلم آنتیک با یک داستان کوتاه و تک‌خطی شروع شد و به کمک دوستان، این اثر را تولید کردیم.» وی در پاسخ به سؤالی درباره شباهت این فیلم با سریال «زیرخاکی» توضیح داد: «پژمان جمشیدی نشانه‌های خاص خود را دارد و این نشانه‌ها در نقش‌های بعدی او نیز دیده می‌شود. به نظر من باید بیشتر درباره خرافات و تشخیص آن صحبت کنیم.»
نائیجی همچنین درباره تأثیرپذیری از فیلم «مصلحت» گفت: «مصلحت را دیده‌ام و قطعا از آن تأثیر گرفته‌ام، اما هیچ عنصری را مستقیم از آن برداشت نکرده‌ایم. ذهن هر فیلمساز تحت تأثیر فیلم‌های مختلف قرار می‌گیرد، اما ما برای این فیلم از هیچ منبعی به‌طور مستقیم الهام نگرفته‌ایم.» وی درباره امکان تدوین مجدد فیلم گفت: «تصور اولیه ما حضور در جشنواره فجر نبود و فیلم قطعا برای اکران عمومی بازبینی خواهد شد.»
 
بازیگران: فیلم «آنتیک» پیام‌دار و جذاب است
آناهیتا افشار، بازیگر فیلم، درباره انتخاب نقش خود گفت: «من براساس متن فیلمنامه‌ها نقش‌هایم را انتخاب می‌کنم و زمانی که فیلمنامه آنتیک را خواندم، آن را دوست داشتم و تصمیم گرفتم در آن بازی کنم.» پژمان جمشیدی نیز درباره نقش خود در فیلم توضیح داد: «من در هر فیلمی که به من پیشنهاد شود بازی می‌کنم. احساس کردم این فیلم به‌دلیل پرداختن به موضوع خرافات و اعتقادات، اثر ارزشمندی است و بنابراین در آن حضور یافتم.»
امیر نوروزی، دیگر بازیگر فیلم، درباره شباهت نقشش در آنتیک با فیلم مصلحت گفت: «این فیلم در ژانر کمدی است، اما نقش من شباهتی به فیلم مصلحت ندارد. فیلمنامه بسیار خوبی بود و از حضور در این پروژه بسیار خوشحالم.»
غلامرضا نیکخواه نیز درباره حضورش در فیلم گفت: «هادی نائیجی این نقش را به من پیشنهاد داد و تقریبا نقشی بود که تجربه‌ای مشابه آن نداشتم. سعی کردم این شخصیت را به بهترین شکل اجرا کنم. کمدی درحال‌حاضر محبوب است و اگر اقتصاد سینما بهبود یابد، چیز بدی نیست. این فیلم علاوه بر کمدی‌بودن، پیام و حرفی برای گفتن دارد.»
 
فرزین محدث: امیدوارم به گفت‌وگوی سازنده برسیم
فرزین محدث، دیگر بازیگر فیلم، در پایان این نشست اظهار کرد: «از حضور در این فیلم بسیار خوشحالم. هنگام نوشتن فیلمنامه، برای ساخت آن نیاز به تأییدیه از مراجع مختلف داریم. امیدوارم به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم گفت‌وگوهای سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشیم.» فیلم سینمایی آنتیک به کارگردانی هادی نائیجی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، با بازی پژمان جمشیدی، آناهیتا افشار، بیژن بنفشه‌خواه، امیر نوروزی و غلامرضا نیکخواه، به موضوع خرافات و باورهای نادرست می‌پردازد و در ژانر کمدی تولید شده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و به‌زودی اکران عمومی آن آغاز خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها