منابع و نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف کمک خواهند کرد، از طرفی با چالش مهارت نیروی انسانی و از طرف دیگر با تأمین منابع لازم مواجه هستیم و از این جهت امسال هوشمصنوعی در تحول رسانه سر لوحه کار قرار گرفته است، ما باید ببینیم اگر بخواهیم تحول ایجاد کنیم چه اقداماتی لازم است.
وی افزود: در ۸۸.۸.۸ تحولی بزرگ را رقم زدیم وپخش آنالوگ رابه پخش دیجیتال تبدیل کردیم.سپس در۹۹.۹.۹ تحول دیگری رقم خورد و در سامانههای پخش از SD به HD ارتقا یافتیم. ما در چرخه تولید تا انتشار نیازهای فراوانی چون تجهیزات مدرن و نیروی متخصص ماهر داریم و باید آنها را مدیریت کنیم. معاون توسعه و فناوری رسانه بیان کرد: در عصر فناوری امروز اگر رسانه بهروز نباشیم، پخش برنامه تلویزیونی و رادیویی ممکن است آسیب ببیند، از طرفی باید توجه داشت که فضای مجازی به جهت کوتاه و در دسترس بودن ، میتواند باعث شود که سهم مخاطبان ما کاهش پیدا کند. ما باید بازارمان را پر رونق و از آخرین فناوریهای روز دنیا استفاده کنیم. شریفی با اشاره به تغییر و تحول در حوزه رسانه و حرکت به سمت استفاده از فناوریهای جدید بیان کرد: چرا نباید به سمت باندهای ۸۰۰-۷۰۰ و۵G برویم؟ سازمان صداوسیما به اینها نیاز دارد، برای استفاده از بهروزترین فناوریها باید تغییر نگرش داشته باشیم، باید تغییر جامعه و فضای رسانه را بپذیریم اگر بخواهیم با سبک سنتی قدیم نیرو اعزام کنیم با تعداد کثیر ایستگاهها دچار مشکل خواهیم شد. اکنون فناوری به حدی پیشرفت کرده که یک پهپاد میتواند با یک چرخش اطراف دکلها ایرادات آنها را اطلاعرسانی کند، در حالی که در حالت عادی افراد باید بالای دکل بروند و عیبیابی کنند که بسیار زمانبر است. مقام معظم رهبری بارها درباره انرژی هستهای صحبت کردهاند، وقتی بشر به این توانمندی میرسد که با یک گرم اورانیوم میتواند انرژی بسیاری تولید کند، دیگر اجازه کار به بقیه نمیدهد.مقام معظم رهبری درباره هوشمصنوعی هم صحبت کردند، ممکن است برای هوشمصنوعی هم اتفاقی مانند انرژی هستهای رخ دهد، در نتیجه تا زمانی که پروتکل تعییننشده و کشورها دستوپای ما را نبستند، باید در این عرصه فعالیتهایمان را افزایش دهیم. هوشمصنوعی بهراحتی میتواند میلیونها تصویر را در کسری از ثانیه تحلیل کند و اطلاعات را در اختیارمان قرار دهد.
معاون توسعه و فناوری رسانه بیان کرد: AR, VR از زمان دکتر ضرغامی در سازمان مطالبه بود و در سریال حضرت موسی فناوری لازم برای جلوههای ویژه در دسترس نبود که بحمدا... اکنون با بهرهگیری از فناوریهای نوین برای پیادهسازی جلوههای ویژه در این سریال در حال انجام است. ما باید با دنیا رقابت کنیم، انسان هنوز به آن درجه تکامل نرسیده که به یک فناوری دست پیدا کند و آن را رایگان در اختیار قرار دهد، اینکه فناوری در دنیا در حال گسترش است بهدلیل بازار و تبلیغات و درآمدهای ناشی از آن است و دیگر نمیتوان مثل فرعون با شلاق به مردم فرمان داد تا اهرام بسازند؛ اما با فناوری میتوان تولید محصول کرد تا افراد برده محصول شما شوند.
معاونت توسعه و فناوری رسانه، الگوی پیشران
شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما نیز در این اجلاس عنوان کرد: بحث هوشمصنوعی امروز بسیار داغ شده است و در این سه روز شرکتکنندگان در حوزه فناوری بحثهای بسیاری خواهند داشت. وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس ملی هوشمصنوعی را در سال آینده در برنامه داریم، بیان کرد: برنامه رشد هوشمصنوعی در دولت چهاردهم دیده شده است. سه سالی است که اسم معاونت شما به معاونت توسعه و فناوری رسانه تغییر کرده، ولی در ذهنها هنوز از معاونت فنی استفاده میکنند، تغییر چارچوب ذهنی میتواند مسأله راهبردی و کلیدی در توسعه فناوری سازمان باشد. دکتر مظفری با بیان اینکه اولین شرط برای تحول داشتن چشمانداز تحولی است و اگر این چشمانداز را ترسیم نکنیم، نمیدانیم به کجا خواهیم رفت و به کجا خواهیم رسید.وی در ادامه بیان کرد: برای ترسیم چشمانداز ما باید وضع کنونی را به خوبی بشناسیم و اینکه بدانید از کجا با چه مسیری و به کجا خواهیم رفت، این موضوع در ترسیم چشمانداز اهمیت دارد.
رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما با اشاره به سند تحول سازمان صداوسیما و سند تحولی معاونت توسعه و فناوری رسانه با ۹ راهبرد، افزود: برای مدیریت هر حوزه، اولین قدم این است که از منابع موجود آگاه باشیم. در این راستا، تأکید اصلی ما بر بهروزرسانی دادههاست، زیرا مدیریت راهبردی مستلزم این است که همواره اطلاعات جدید و معتبر در دسترس باشد. بر همین اساس، طرحها و اسناد باید بر اساس دادههای تازه بهروزرسانی شوند؛ هرچند این فرآیند ممکن است زمانبر باشد.
دکتر مظفری با تاکید بر اینکه بدون چشمانداز تحولی، راهبردها کارساز نخواهد بود، اضافه کرد: داشتن چشمانداز باعث میشود ما انسجام افقی و عمودی داشته باشیم و همه ادارات زیرمجموعه باید چشمانداز خود را داشته باشند، افق پیشرو برای ۱۰سال به بالا است و چشمانداز یه نقطه مقصد برای زیر ۱۰ سال است، ما باید افق دیدمان در ابتدا یکسان شود و پس از آن چشمانداز را مشخص کنیم، در حوزه توسعه و فناوری رسانه باید همه معاونتها همسویی و هماهنگی پیدا کنند.وی با اشاره به ۹ بند راهبردی تحول در معاونت توسعه و فناوری رسانه گفت: اول بحث زیرساخت و سیگنال است و در این حوزه باید از تولید تا انتشار ایجاد یکپارچگی کنیم، این بند راهبردی مطابق با سند تحول سازمان است، انسجام در طراحی انتقال پیام، اولین راهبرد سند تحول در حوزه توسعه و فناوری است. حال این سؤال مطرح میشود که در سال ۲۰۲۶ وضعیت رسانه در دنیا چگونه است که هوشمصنوعی به این سؤال پاسخ داده است که ۸۰ درصد تولیدات رسانهای با هوشمصنوعی انجام میشود. دکتر مظفری گفت: من به تفاوتهای فنی و فناوری، رشد و توسعه و همچنین توسعه پایدار تاکید میکنم. همچنین تفاوت فناوری و مفاهیم فنی نیز اهمیت دارد.
معاونت توسعه و فناوری رسانه الگوی پیشران، پیشرو و پای کار بودن را دنبال میکند، «دتاد» مخفف دقت، تلاش ابتکار و دقت الگوی متعالی رسانه است و سازمان صداوسیما میخواهد بهعنوان رسانه پیشگام تحقق گام دوم انقلاب باشد، پیشران رسانه فناوری و پیشران فناوری سرمایه انسانی است. وی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب از نقش بیبدیل رسانه میگویند، پس ما باید عامل به عمل باشیم، یعنی بیش و پیش از ابزار فنی در صحنه باشیم. براساس فرمایش رهبر انقلاب، رسانه باید پیش از عملیات دفاعی طراحی کند، یعنی امروز پیش از وعده صادق ۱ و ۲ ما طراحی عملیات کنیم و بعد وعده صادق ۱ و ۲ اجرایی شود که تقریبا این الگو رعایت شد و موفق بودیم، امروز رسانه باید پیش از عملیات وارد میدان شود. وی افزود: حوزه فناوری ما پیشروست و اگر فناوری پیشرو باشد؛ نیروی انسانی باید خود را وفق دهد چرا که فناوری فقط تجهیزات نیست و توسعه فناوری به معنای توسعه تجهیزات و روش اجراست. حوزه فنی و فناوری، خطشکن و نوآور، پیشرانی برای حرکت محسوب میشود و موتور محرکهای را در این راستا فراهم میکند. فناوری رسانه سرعت تحولات را افزایش میدهد. راهاندازی ۲۰۸ کانال تلویزیونی نهتنها یک کار بزرگ، بلکه نقطه عطفی در رسانه بهشمار میآید و این موضوع نشاندهنده پایکار بودن معاونت توسعه و فناوری رسانه است.
رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما گفت: فناوری رسانه امروز تغییر شکل داشته، اگر میخواهید توسعه فناوری انجام بدهید ۱۰ برابر ادارات کل و توسعه فناوری مرکز رشد داشته باشید. لازم است برای این امر پارک علم و فناوری رسانه ایجاد کنیم و برخی در حوزههای خطرپذیری فعالیت کنند، جوانان بسیاری آماده هستند تا در این عرصه فعالیت کنند و باید این جوانان را جذب و برای آنها انگیزه رشد فراهم کنیم و شبکههای دانشبنیان در حوزه فناوری رسانه راهاندازی شوند و نیاز داریم حتی مسابقاتی برگزار کنیم تا جوانان در آن شرکت کنند. دکتر مظفری با بیان اینکه پیشرفت و شتابدهندگی شگفتی ایجاد میکند، عنوان کرد: غفلت از سطح کاربر فعال، موجب مرگ رسانه است. هر جای یک سازمان به مخاطب فکر نکند مرده است، حضور مؤثر رسانهملی در فضای مجازی به معنای تولید بیشتر نیست و حضور راهبرانه به معنای حضور مؤثر بوده و غلطترین راهبرد در رسانهملی افزایش تولید است.
رتبه ۱۸ ایران در حوزه دانشی هوشمصنوعی در جهان
رئیس انجمن شرکتهای فناوری هوشمصنوعی و اقتصاد دیجیتال نیز در این اجلاس گفت: ما در حوزه دانشی هوشمصنوعی در آخرین رتبهبندی در آکسفورد اینسایت در جایگاه ۱۸ در بین ۱۹۳ کشور قرار داریم. داوود ادیب، رئیس انجمن شرکتهای فناوری هوشمصنوعی و اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: ما سه نهاد مرتبط با هوشمصنوعی در کشور داریم؛ سازمان ملی هوشمصنوعی که یک نهاد دولتی است، مجموعهای در وزارت علوم با عنوان انجمن علمی هوشمصنوعی و یک نهاد صنفی با عنوان انجمن شرکتهای فناوری هوشمصنوعی و اقتصاد دیجیتال داریم.وی با اشاره به حوزه هوشمصنوعی و جایگاه ایران در سطح جهانی گفت: رسانه اول به هوشمصنوعی و بعد هوشمصنوعی به رسانه کمک میکند، ما در حوزه دانشی هوشمصنوعی در آخرین رتبهبندی در آکسفورد اینسایت در جایگاه ۱۸ در بین ۱۹۳ کشور قرار داریم و در حوزه کاربرد هوشمصنوعی رتبه ۹۴ قرار داریم، ما در تعداد فارغالتحصیل رشته مهندسی در سال ۲۰۲۳ بین ۱۳۳ کشور رتبه سوم را داشتیم و در ۲۰۲۴ به رتبه ۸ رسیدیم، رسانه باید شاخصها را مشخص کند و شاخصهای مورد ارزیابی قرار بگیرد. وی افزود: ۲۶ سپتامبر در شاخص مقررات در ۱۳۳ کشور ما در جایگاه ۱۳۳ قرار داریم و نداشتن سند محکم در هوشمصنوعی خود یک مسأله است. شاخص ارزش دموکراتیک بین ۸۲ کشور رتبه ۷۸ را گرفتیم، باید دانست که هر زمان رسانه جریانسازی کند ما میتوانیم موفق عمل کنیم.