شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی احیا شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و هشتمین روز ملی صادرات، با ابراز تاسف از محدودیت صادرات کشور و بسنده شدن صادرات به خام‌فروشی در ۱۰سال گذشته، بر احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و هشتمین روز ملی صادرات، با ابراز تاسف از محدودیت صادرات کشور و بسنده شدن صادرات به خام‌فروشی در ۱۰سال گذشته، بر احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد.
کد خبر: ۱۴۷۸۱۱۸
 
سید‌محمد اتابک در آیین بزرگداشت روز ملی صادرات، با تأکید بر این‌که صادرات از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور است، اظهار کرد: سهم ۰.۵درصدی از صادرات جهانی، شایسته موقعیت جغرافیایی و جمعیتی کشور ایران نیست. متأسفانه تنوع محصولات صادراتی ما کم و از سوی دیگر ارزش محصولات صادراتی از ۵۲۰ دلار به ۳۶۲ دلار کاهش پیدا کرده است. این مهم نشانگر توجه به خام‌فروشی و پرهیز از حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است. به نظر می‌رسد یکی از عوامل ناترازی تجاری به محدود بودن سبد صادراتی ما باز می‌گردد.وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور برای انجام پروژه‌های بزرگ فنی و مهندسی به خصوص در کشورهای همسایه، افزود: اگر بتوانیم مشکل ضمانت‌های بانکی را در این زمینه حل کنیم، شاهد ارتقای حجم صادرات کشور خواهیم بود. ناهماهنگی‌های بین سازمانی در میزان صادرات تأثیر مستقیم گذاشته است. وزیر صمت تأکید کرد: بایستی نهادهای متولی تجارت خارجی شامل بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات صادرات جلسه تشکیل داده و برای حل آنها راهکار در نظر بگیرند. وزیر صمت با تأکید بر تنوع سبد صادراتی کشور، از رئیس‌جمهور خواست به منظور ازبین بردن مشکلات و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها و همچنین با هدف توسعه تجارت خارجی، مجددا شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی احیا شود.وی گفت: آمارها نشان می‌دهددر ۱۰سال گذشته به خام‌فروشی بسنده کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهدچندان برای تولید کالا با ارزش افزوده بالا برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. در این سال‌ها، ۴۸ درصد صادرات ایران به پنج کشور بوده اما این عدد امروز به ۷۳ درصد رسیده است. 
 
تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلار است
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این آیین گفت: تراز تجاری منفی بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال گذشته و ناترازی حدود ۷ میلیارد دلاری در ۶ ماه نخست سال جاری به‌تنهایی نشان می‌دهد تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌های کشور انجام نمی‌گیرد.محمدعلی دهقان دهنوی از انباشت مقررات زائد که دست صادرکنندگان را بسته است، انتقاد کرد و افزود: به نظر می‌رسد با نگاه وفاق‌آمیز بین دستگاه‌های نظارتی و مشورتی بخش خصوصی و تسهیل فرآیند رفع مقررات مخل و زائد، فضای بهتری در فضای صادرات کشور ایجاد کنیم. این مهم با سه کلید توسعه تجارت آزاد، کاهش تعرفه‌های تجاری و تقویت تولید رقابت‌پذیر امکان‌پذیر است. معاون وزیر صمت با بیان این‌که ترویج صادرات محوری بهره‌وری از توسعه صادرات در لایحه‌ها و طرح‌های خرد و کلان کشو باید دیده شود. 
         
موانع برداشته شود
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیزبا اشاره به موانع رشد و توسعه صادرات، به متولیان تجارت خارجی توصیه کرد برای رفع مشکلات صادرات هر چه در توان دارند انجام دهند‌ تا هم منزلت صادرکنندگان حفظ شود و هم به توسعه کشور کمک کند. صمد حسن‌زاده با تأکید بر این‌که مسائل و مشکلاتی که ریشه در برخی سیاست‌ها و برنامه‌های ضد تولید و صادرات دارد، مانع صادرات است، اظهار کرد: کشور به شدت نیازمند تقویت و توسعه صادرات است. صادرات موفق، در سایه تولید قوی و رقابت‌پذیر استوار است و بهترین گرامیداشت برای روز ملی صادرات، برداشتن موانع و مشکلات فراروی صادرکنندگان و مسائل و مشکلاتی است که ریشه در برخی سیاست‌ها و برنامه‌های ضد تولید و صادرات دارد. وی تأکید کرد: شرایط تحریمی، وجود برخی قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها و نهادهای موازی، ایجاد سامانه‌های متعدد، فقدان پنجره واحد و جامع و صدور تصمیمات خلق‌الساعه ازجمله موانع و مشکلات مسیر توسعه صادرات است.رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: میزان صادرات، نشانگرتوانمندی اقتصادی کشور وازعوامل رشد اقتصادی است که دردهه‌های گذشته به دلیل نوسانات اقتصادی شدید و برخی مشکلات داخلی و خارجی به‌ویژه تحریم‌های ظالمانه از جایگاه و اهداف صادراتی خود دور مانده است. حسن‌زاده با بیان این‌که اکنون‌که دولت چهاردهم با رویکردونگاه اقتصادی مناسب سر کار آمده و بر بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه و رشد اقتصادی اهتمام دارد، از دولت انتظار می‌رود نظرات بخش خصوصی برای توسعه و تقویت صادرات را بشنود و به کار گیرد. وی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته، ۵۰ میلیارد دلار بود که بررسی ۱۰ قلم عمده صادرات غیرنفتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، نشان از خام فروشی ما در امر صادرات دارد‌؛ به طوری که این ۱۰ قلم بیشتر متمرکز بر مشتقات نفتی و گاز طبیعی است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها