«جام‌جم» طرح یکپارچه ‌شدن خدمات پس از فروش را بررسی می‌کند

فرار خودروسازان از سامانه گارانتی

قطعه‌سازان علیه پازل تحریم

سال۱۳۹۷بود که با توجه به بازگشت تحریم ایران توسط کشورهای غربی تولید قطعات خودرو در کشورمان دچار اختلال شد که این امر تاثیر خود را در بازار خودرو گذاشت و این روندطی سال‌های بعد نیز ادامه داشت.
کد خبر: ۱۴۷۰۵۵۱
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
البته قطعه‌سازان که اغلب آنهابخش خصوصی هستنددرهمان زمان اعلام کردند کالایی نیست که آنهانتوانند بسازنداماباید از فعالیت‌شان حمایت شود.با افزایش تولید قطعات مختلف خودرو می‌توانیم نیاز مصرف‌کنندگان بیشتری رادرکشورمان تامین کرده و حتی سهمی دربازار صادراتی این محصولات درمنطقه و بین همسایگان داشته باشیم.درحال حاضر ایران توانسته ۷۵درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تولید داخل را تامین و به بازار عرضه کند وفقط ۲۵ درصد از قطعات بازار وارداتی است که عمدتا مربوط به تجهیزات الکترونیکی و قطعات «های‌تک» نظیر ECU و سنسور اکسیژن است.

دلایل خوداتکایی ۷۵درصدی قطعات خودرو
یکی از دلایل این میزان خوداتکایی در صنعت قطعات خودرو این است که پس از تحریم‌های شدید علیه صنعت خودرو، تولیدکنندگان داخلی تصمیم گرفتند تا حد زیادی در این صنعت به خودکفایی برسند تا علاوه بر کاهش ارزبری برای واردات قطعات خودرو از وابستگی به خارجی‌‎ها نیز بکاهند.از طرف دیگر به نظر می‌رسد کشورمان بتواند با سرمایه‌گذاری مناسب در صنعت قطعات خودرو سهم زیادی در بازار کشورهای همسایه داشته باشد و ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور شود. 
   
راهکارهای افزایش تولید و صادرات قطعات خودرو
ازطرف دیگر تنها راه نجات کشور و صنعت خودروسازی؛ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از بخش خصوصی واقعی است. هرجا که بخش خصوصی حضور یابد، موفقیت‌های چشمگیری به دست می‌آید.  بد نیست بدانیم مشوق‌های دولتی برای تولیدکنندگان قطعات خودرو شامل «اختصاص تسهیلات با بهره پایین»، «اختصاص منابع صندوق توسعه ملی»، «تدوین مشوق‌های مالیاتی»، «حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی»،«تکریم و حفاظت از مالکیت معنوی»، «ساماندهی واردات قطعات ساخت داخل» و «استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری» می‌شود. مشوق‌های موردانتظار از شرکت‌های خودروساز را نیز «خرید با قیمت تمام‌شده خودروساز»،«خرید نقدی قطعات تحویلی»، «قرارداد عادلانه و تضمین تک‌سورسی» و «مشارکت خودروساز در سرمایه‌گذاری» تشکیل می‌دهد.کارشناسان معتقدند که استفاده از دانش و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای متخصص داخلی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و تکنولوژیکی صنایع دفاع، بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته و قطعات «های‌تک» تولید خودرو از طریق مهندسی معکوس و... از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به افزایش داخلی‌سازی در صنعت خودرو کشور منجر شود.البته در کنار این موارد، باید به معضل واردات و قاچاق قطعات خودرو به کشور نیز اشاره کرد که متأسفانه انحصار و فساد موجود در این عرصه، شرایط را بر قطعه‌سازان داخلی تنگ کرده است؛ بنابراین جلوگیری از واردات انحصاری و بعضا قاچاق سازمان‌یافته قطعات خودرو به کشور، یک گام مهم برای رشد صنعت قطعه‌سازی و کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قلمداد می‌شود.
   
جهش صادرات قطعات خودرو به روسیه
باوجودرشد۴۵۰درصدی صادرات قطعات خودرو،تجهیزات جانبی ولوازم یدکی ایرانی به روسیه دردوسال اخیر،صنعت خودروسازی این کشور به علت خروج شرکت‌های غربی و نیاز روزافزون به قطعات و تجهیزات خودرو، در انتظار حضور همه‌جانبه شرکت‌های قطعه‌ساز  ایرانی است. هرچند قطعه‌سازان ایرانی و تولیدکنندگان تجهیزات جانبی و لوازم یدکی خودرو، در دو سال اخیر و با برداشته‌شدن برخی موانع گمرکی و بانکی، توانستند صادرات محصولات مرتبط با صنعت خودرو به روسیه را از ۱۳ میلیون دلار به ۶۶ میلیون دلار افزایش دهند، اما نیاز بازار خودرو روسیه بسیار فراتر از آن است.

گام محکم ایران در صادرات
ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: رشد قابل توجه صادرات قطعات یدکی خودرو به روسیه پس از نخستین حضور جمعی قطعه‌سازان ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی درسال۱۴۰۱ صورت گرفت.  وی ادامه داد: البته این رقم با توجه به ظرفیت صنعت قطعه‌سازی ایران بسیار پایین است، اما در عین حال، این رشد صادرات ظرف یک‌ سال نشان‌دهنده مفید و اثربخش بودن حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی است.عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور همچنین گفت: در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ بعد از دو سال حضور در نمایشگاه تخصصی قطعه‌سازان در مسکو، نسبت به سه‌ماهه اول ۱۴۰۲، رشد صد درصدی صادرات قطعات خودرو به کشور روسیه را شاهد بودیم. وی افزود: به واسطه مکاتبات و پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی انجمن قطعه‌سازان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با طرف روسی، فهرستی شامل ۲۲۰ قلم کالای ضروری وموردنیاز صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه رااحصا کردیم.عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور تصریح کرد: با این رویکرد، فرصت خوبی برای قطعه‌سازان ایرانی فراهم شده ودر ادامه این نمایشگاه، حتی دو روز بعد از نمایشگاه نیز، ما جلسات رودررو با شرکت‌های روسی که این فهرست اقلام را اعلام نیاز کرده‌اند، خواهیم داشت. از حدود سه سال پیش که شرکت‌های خودروساز غربی به بهانه اعمال تحریم‌های ضدروسی از بازار خودرو این کشور خارج شدند، اکنون فرصت مناسبی برای بیش از ۷۰۰ شرکت بزرگ قطعه‌ساز ایرانی فراهم شده تا سهم خود را از بازار سودآور قطعات، تجهیزات جانبی و لوازم یدکی این کشور افزایش دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها