اتباع خارجی باید تحت رصد کامل نظارتی قرار گیرند
سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در گفتگو با جام جم آنلاین

اتباع خارجی باید تحت رصد کامل نظارتی قرار گیرند

یک عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در گفتگو با جام جم آنلاین:

حضور اتباع غیرمجاز مشکلاتی برای نهاد‌های حاکمیتی ایجاد کرده است

سال‌ها است که کشور ما پذیرای کثیری از اتباع افغانستانی اعم از مجاز و غیر مجاز است و حضور این تعداد افراد در ایران مسائل و مشکلات خاص خود را دارد. همین چند روز پیش بود که خبری به سرعت برق و باد در فضای مجازی پیچید که ایرانی‌ها میزبان ۱۲ میلیون افغانستانی هستند و جمعیت کشور با وجود این تعداد تبعه غیر ایرانی به بالای ۹۰ میلیون نفر می‌رسد.
سال‌ها است که کشور ما پذیرای کثیری از اتباع افغانستانی اعم از مجاز و غیر مجاز است و حضور این تعداد افراد در ایران مسائل و مشکلات خاص خود را دارد. همین چند روز پیش بود که خبری به سرعت برق و باد در فضای مجازی پیچید که ایرانی‌ها میزبان ۱۲ میلیون افغانستانی هستند و جمعیت کشور با وجود این تعداد تبعه غیر ایرانی به بالای ۹۰ میلیون نفر می‌رسد.
کد خبر: ۱۴۷۰۴۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، هنوز آمار دقیقی درباره تعداد تبعه خارجی اعم از افغانی و غیر افغانی در کشور وجود ندارد و حتی بدرستی نمی‌دانیم که به تفکیک چه نفر از این جمعیت حاضر در ایران به صورت قانونی و یا غیر قانونی و خارج از ضابطه در کشور حضور دارند.

 بحث ساماندهی اتباع افغانستانی از مدت‌ها پیش داغ بود و اسکندر مومنی وزیر کشور هم زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس آمد در این زمینه مفصل بحث کرد و هم بعد از گرفتن رای اعتماد از خانه و نشستن بر صدر وزارتخانه عنوان کرد که که یکی از اولویت‌های اصلی او در وزارت کشور پیگیری موضوع اتباع بیگانه و تقدیم لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت به مجلس و همچنین موضوع ترک کشور از سوی اتباع غیر مجاز تا پایان سال ۱۴۰۳ است. در همین زمینه  جام جم  آنلاین با کامران غضنفری عضو کمیسیون امور داخلی و شورای مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد.

غنضفری در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم آنلاین درباره نحوه مواجه با موضوع اتباع بیگانه گفت: متاسفانه بحث حضور اتباع خارجی در کشور ما چندان قانونمند نیست و طی بیش از چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بحث نظارت بر مرز‌های کشور برای ورود تبعه بیگانه خیلی جدی گرفته نشده است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس ادامه داد: تردد اتباع بیگانه از مرز‌ها به صورت ضابطه‌مند انجام نمی‌شد و بواقع می‌شود گفت که بسیاری از افرادی که می‌خواستند از مرز عبور کنند و به داخل کشور ما بیایند با مشکلات چندانی مواجه نبودند، چون مانع عمده‌ای بر سر راه خود نمی‌دیدند.

نماینده تهران با اشاره به موضوع تکمیل دیوار‌های مرزی خاطرنشان کرد: البته در بخش‌هایی از مرز‌های ما طی سال‌های گذشته تلاش شد که  با دیوارکشی یک مانع جدی ایجاد کنند تا افراد به صورت غیر مجاز نتوانند به کشور ورود کنند، اما این مسدود کردن مرز‌ها به نظر می‌آید که هنوز کامل نیست و در بخش‌های مختلفی از جمله مرز افغانستان و پاکستان که به صورت کامل مسدود نشده و اتباع بیگانه براحتی می‌توانند از نقاطی که تحت نظر ماموران نیست عبور کنند و به کشور وارد شوند.

وی با بیان اینکه حضور اتباع غیر مجاز در کشور مشکلات بسیاری را برای نهاد‌های حاکمیتی ایجاد کرده است گفت: در کشور‌های غربی، مرز‌ها بشدت کنترل می‌شود و اجازه عبور هیچ تبعه بیگانه‌ای را به صورت غیر مجاز نمی‌دهند و اگر هم قرار باشد که این اتباع را به صورت پناهنده بپذیرند کلی مقررات برای آن‌ها وضع می‌کنند و تبعه خارجی باید مراحل مختلفی را طی کنند تا بتوانند در کشور‌های غربی به عنوان پناهنده زندگی کنند.

غضفری اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه این سازوکار‌های عملا وجود نداشته ما شاهد حضور چند میلیون پناهنده‌ای هستیم که بسیاری از آن‌ها از مرز‌های قانونی وارد نشدند و همین مساله مشکلات مختلفی را برای دستگاه‌های مختلف بوجود آورده است. 

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه مواجه با اتباع بیگانه کنترل این افراد، تحت نظارت قرار دادن و سازماندهی کردن آن‌ها است تصریح کرد: اینکه بخشی از اتباع با ضوابطی بتوانند اوراق هویتی دریافت کنند و تحت شرایطی شناسنامه ایرانی بگیرند نیازمند سازوکار‌های قانونی است و باید یک ساختار مناسب از سوی مجلس با همکاری وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌هایی که مرتبط با این قضیه هستند تدارک دیده شود و در چارچوب آن ضوابط قانونی اتباع بیگانه پذیرفته شوند و آن‌هایی که با شرایط مصوب منطبق هستند بتوانند در داخل کشور زندگی و فعالیت داشته باشند و آن‌هایی که در این چارچوب نمی‌گنجند به وطن اصلی خود بازگردانده شوند. البته در همه این موارد باید شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در نظر گرفت. 

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی درباره تعداد اتباع بیگانه در کشور خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که هنوز آمارگیری دقیقی از این افراد صورت نگرفته و به همین خاطر است که از سوی دستگاه‌های مختلف بعضا آمار‌های متفاوتی از حضور اتباع بیگانه ارائه می‌شود و از این رو لازم است که سازوکاری اندیشیده شود و آمارگیری دقیقی از اتباع صورت گیرد و براساس آن برای آن‌ها ضوابط منظمی در نظر گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها