هنر؛ جایگاهی برای تعالی روح و توسعه اقتصاد

موسیقی شامل شاخه های مختلفی همچون ساخت ساز، آموزش، کنسرت، چاپ و نشر در حوزه موسیقی و همچنین تولید لوازم جانبی و کمک آموزشی است و توجه به این مساله می تواند ضمن ترویج فرهنگ و ارتقاء جایگاه به بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد هم کمک کند.
موسیقی شامل شاخه های مختلفی همچون ساخت ساز، آموزش، کنسرت، چاپ و نشر در حوزه موسیقی و همچنین تولید لوازم جانبی و کمک آموزشی است و توجه به این مساله می تواند ضمن ترویج فرهنگ و ارتقاء جایگاه به بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد هم کمک کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۱۳۱
نویسنده فائزه ادیم

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان صنعت موسیقی در ایران با گذشت زمان، تغییر و تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته است. امروزه با توجه جایگاه مهمی که موسیقی در ابعاد مختلف جامعه دارد، نقش ویژه ای را در حوزه های مختلفی همچون آموزش و پرورش، اثر مثبت روانی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، تفریح و آزادی، تبلیغ و بازاریابی، انتقال احساسات و تجربیات شخصی، تأثیرات فیزیولوژیکی، ارتباطات بین المللی و اقتصاد ایفا می کند.

در ادامه پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه مناسب تری را برای کسب درآمد در صنعت موسیقی فراهم آورد.

در همین رابطه گفتگویی با «بهنام پهلوانی نژاد»، دانش آموخته مقطع کارشناسی و ارشد موسیقی و دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار از دانشگاه تهران و مدیر آموزشگاه موسیقی آریا گرگان داشته ایم که در ادامه می خوانید.

* لطفا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید.

ابتدا در دانشگاه رازی کرمانشاه، رشته فیزیک تحصیل کرده ام و سپس رشته بعدی تحصیلی بنده در زمینه موسیقی بوده است که در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنرتهران و در ادامه در مقطع کارشناسی ارشد، از دانشگاه هنر های زیبا تهران فارغ التحصیل شده ام. در حال حاضر مشغول تحصیل در زمینه دکترا در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار در دانشگاه تهران هستم.

در حال حاضر حوزه شغلی بنده در زمینه موسیقی است. در ابتدا کار رسمی من در استودیو صدابرداری بود و جزو اولین نفراتی بوده ام که مجوز استودیو صدابرداری را در استان گلستان را کسب کردم. بعد از گذشت هفت الی هشت سال وارد حوزه آموزش موسیقی شدم و در حال حاضر مدیریت آموزشگاه موسیقی آریا را بر عهده دارم.

 

بهنام پهلوانی نژاد

 

* چه شد که از فیزیک به حرفه موسیقی ورود کردید؟

فعالیت موسیقی به صورت جدی از دوران تحصیلاتم در کرمانشاه از سال ۱۳۸۰ شروع شد. مورد اول این است که موسیقی به صورت ذاتی در فضای خانوادگی ما وجود دارد. مورد بعدی به دلیل علاقه بسیار زیاد بنده به فعالیت های موسیقی، به ویژه در حوزه آهنگ سازی بود. وجود استودیو های پیشرفته و هنرمندان بزرگ و ساز و آلات موسیقی در فضای صدا و سیمای استان کرمانشاه که برای یک موسیقی دان جذابیت دارد.

* تأثیر موسیقی در جامعه و اقتصاد دنیا چگونه است؟

موسیقی موجب پیدایش اشتراک و نزدیکی افراد به یکدیگر در زمینه فرهنگی می شود. جذابیت فرهنگی و هنری در این حوزه موجب جذب افراد و تجربه احساس خوشایند و حس و حال خوب می شود. به طور مثال ارتباط فرهنگی در زمینه اقتصاد و سیاست نسبت به موسیقی، کم رنگ تر است. بنابراین؛ سیاست مداران و طراحان بزرگ دنیا وارد عمل می شوند و از حوزه فرهنگ و هنر استفاده می کنند تا بتوانند در شرایط و مکان های متفاوت، ارتباط فرهنگی را به وجود آورند.

این ارتباط فرهنگی به دلیل تأثیرگذاری فرهنگ و هنر است و این موضوع باعث شده است که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ای که از لحاظ تفکر و خرد پیشرو هستند مانند کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و همچنین کشور های حوزه خلیج فارس و شمال ایران، از حوزه فرهنگی، هم برای سرگرمی و ایجاد حال خوب و هم برای به وجود آوردن ارتباط ها و اشتراک های فرهنگی، استفاده درست و مناسبی داشته باشند. حوزه فرهنگ و هنر، مصداق قوی ترین عاملی است که می تواند باعث نزدیکی و تأثیرگذاری در جامعه شود.

 

سیاست مداران و طراحان بزرگ دنیا وارد عمل می شوند و از حوزه فرهنگ و هنر استفاده می کنند تا بتوانند در شرایط و مکان های متفاوت، ارتباط فرهنگی را به وجود آورند

 

* موسیقی چه تأثیر روانی در جامعه می گذارد؟

در حوزه فرهنگی و هنری به مفهوم عام، موسیقی یکی از شاخه هایی است که نسبت به سایر رشته ها، در کمترین زمان ممکن، بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت. موسیقی باعث ایجاد انرژی و نشاط می شود و همچنین از لحاظ علمی در بهبود عملکرد و پردازش حافظه انسان نقش مهمی دارد. تأثیرگذاری یک اثر هنری تجسمی و ترسیمی نسبت به موسیقی متفاوت است.

با توجه به میزان تأثیرگذاری هنر موسیقی برای ارتباط فرهنگی و اشتراک های بین افراد، سهم استفاده از این تاثیرگذاری در کشور ما، متاسفانه بسیار پایین است. به طور تقریبی دولت در این موضوع استفاده خاصی ندارد که در نتیجه باعث واگذاری آن به بخش خصوصی می شود. بخش خصوصی بر رو روی دیدگاه اقتصادی متمرکز اما در مقابل بخش دولتی بر روی دیدگاه فرهنگی متمرکز است. وقتی فقط سیستم اقتصادی مطرح شود، امکان تأثیرگذاری فرهنگی کاهش می یابد و انجام کار فرهنگی جنبه تجاری پیدا می کند.

بهنام پهلوانی نژاد

 

* جایگاه موسیقی به عنوان یک کسب و کار و کسب و کارهای وابسته به آن چگونه است؟

امروزه در جامعه نگاه مردم به موسیقی، نگاه متفاوت تری شده است و به هنر همانند نیازهای روزمره خود می نگرند. در واقع مردم به این درک رسیده اند که هنر، جایگاهی برای تعالی روح است. والدین، فرزندان خود را برای کسب آرامش و رشد در فضای هنری، در آموزشگاه های موسیقی ثبت نام می کنند و دغدغه آنها تنها کسب مهارت حرفه ای نیست بلکه برای کسب آرامش روانی و تجربه احساس شادی نیز است که این موضوع حائز اهمیت است. به همین ترتیب، نگاه مردم به موسیقی نسبت به گذشته، نگاه عمیق تری شده است. امروزه می توان به صورت جدی عنوان کرد که موسیقی را می توان به عنوان یک کسب کار جدی حتی در فضاها و شرایط و امکانات کوچک تر در شهرستان ها، در نظر گرفت. در واقع نسبت به ایجاد کسب و کار در حوزه موسیقی، باید دیدگاه عمیقی داشته باشیم.

 

موسیقی شامل شاخه های مختلفی همچون ساخت ساز، آموزش، کنسرت، چاپ و نشر در حوزه موسیقی و همچنین تولید لوازم جانبی و کمک آموزشی است

 

موسیقی شامل شاخه های مختلفی همچون ساخت ساز، آموزش، کنسرت، چاپ و نشر در حوزه موسیقی و همچنین تولید لوازم جانبی و کمک آموزشی است. یکی از شاخه های مهم دیگر در موسیقی که می توان نسبت به آن دیدگاه اقتصادی داشت، «پژوهش» است که متأسفانه در ایران جدی گرفته نمی شود. بنابراین؛ می توانیم به کمک این مجموعه شاخه ها، تعریفی از اقتصاد موسیقی داشته باشیم.

بعضی از کسب و کار ها به موسیقی وابسته هستند. به طور مثال تولید و ساخت موسیقی آثار هنرهای نمایشی و موسیقی متن فیلم و سریال که به استودیو و تجهیزات صدابرداری و افراد حرفه ای در این زمینه نیازمند است. بنابراین؛ در فرایند تولید و ساخت موسیقی می توانیم دیدگاه اقتصادی داشته باشیم.

در کنسرت های موسیقی فقط فعالیت نوازنده ها و خواننده ها از لحاظ اقتصاد تعریف نمی شود. صنعت کنسرت موسیقی در استان گلستان، چندیدن میلیارد در سال گردش مالی دارد. این چرخه مالی شامل خدمات هتل ها، رستوران و کافی شاپ ها، شرکت ها و طراحان تبلیغاتی، وسایل حمل و نقل عمومی، صنعت چاپ بنر و منابع انسانی است.

* چالش های موجود در اجرای کنسرت موسیقی در استان گلستان چیست؟

در بحث آسیب شناسی اولین چالش بحث تأسیس مکان فرهنگی جدید مطرح است. به عنوان مثال پروژه ناتمام در بلوار صیاد شیرازی گرگان که مدت ها قبل به حال خود رها شده است و اگر برای این پروژه امکان بهره برداری وجود دارد، تقاضا مندم همت و انرژی لازم صرف شود تا مجموعه فرهنگی جدیدی در شهر اضافه شود. البته سالن آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی و هنری بهارستان در حال تجهیز است اما ظرفیت آن برای اجرای کنسرت محدود و کوچک است.

چالش بعدی در خصوص برگزاری کنسرت است. ما به یک نظام اداری منسجم و الکترونیک نیازمندیم. امروزه بر خلاف گذشته سیستم دنیا به سمت ارتباطات غیرحضوری پیش می رود و دیگر نیازی به صرف زمان بیهوده برای انجام یک سری از از کارها نیست. پیشنهادی که به ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می دهم این است که روند رزرو سالن برای اجرای کنسرت دقیق تر شود

ضمن اینکه تقاضا دارم ارگان ها و نهاد هایی که وظیفه کسب مجوز را بر عهده دارند، روند کسب مجوز کنسرت را غیر حضوری و آنلاین پیش ببرند و زمانبندی این روند را مشخص نمایند و باید سیستم اداری دیوان سالاری (بوروکراسی) را برای اعطای مجوز تعریف کنند.

آیا تالار فخرالدین اسعد گرگانی پاسخگوی نیاز های فرهنگی شهر گرگان است؟ مطالبه گری شما از مسئولان در این خصوص چیست؟

خیر؛ به طور مثال در شهر تهران، طی بازدید بنده از سالن همایش های صدا و سیما، اتاق های فنی، سالن های متعدد، تجهیزات و سیستم صدابرداری حرفه ای را مشاهده کردم که در واقع فضای آنجا متناسب با نیاز افراد طراحی و تعریف شده است.

در حال حاضر تالار فخرالدین اسعد گرگانی پاسخگوی نیاز های فرهنگی شهر گرگان نیست. سالن تالار برای اجرای کنسرت موسیقی آکوستیک و مناسب نیست و متاسفانه مخاطب نمی تواند در زمان اجرا از شنیدن صدای شفاف و درست بهره مند شود. البته به این موضوع اشاره می کنم که بسیاری از این موضوع سوء استفاده می کنند زیرا؛ وقتی کیفیت صدا و اجرای خواننده مناسب نباشد، این موضوع به دلیل عدم کیفیت سالن، قابل درک نخواهد بود.

* سخن و نکته پایانی شما چیست؟

هر ساله شاهد هستیم برای حمایت افراد و مراکز فرهنگی، بودجه های دولتی صرف می شود. از مسئولان تقاضا دارم بوروکراسی دریافت تسهیلات را ساده تر کنند زیرا؛ هنرمندان بسیاری در این روند وقت شان تلف می شود و کارهایشان به نتیجه نمی رسد. تقاضا دارم ضمن حمایت از افراد، سیاست درستی را برای اعطای امکانات دولتی و افراد مختلف تدوین شود و دو سیاست مهم را در پیش بگیرند.

سیاست اول شناسایی مجموعه های بزرگ و کمک به حفظ و توسعه آن برای تبدیل آنها به فضاهایی که بتوانند تأثیرات بزرگ فرهنگی در شهر بگذارند. سیاست دوم نظارت بر بودجه های دولتی است تا بی رویه هدر نرود. در واقع بودجه ها باید بصورت هدفمند و در زمانبندی مناسب صرف شوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها