در پیام به همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛

روحانی: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در حال اجرا است

در نخستین جلسه دادگاه شهدای غواص مطرح شد؛

دادخواهی ۴۲نفر از خانواده‌های معظم شهدای غواص

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص امروز دوشنبه ۱۸تیر در شعبه۵۵ امور بین‌الملل دادگستری استان تهران به ریاست قاضی مجید حسین‌زاده برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۶۲

به گزارش جام‌جم‌آنلاین،نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص امروز دوشنبه ۱۸تیر در شعبه۵۵ امور بین‌الملل دادگستری استان تهران به ریاست قاضی مجید حسین‌زاده برگزار شد.

 در ابتدای این دادگاه، قاضی حسین‌زاده اظهار کرد: این دادگاه با دادخواهی ۴۲نفر از خانواده‌های معظم شهدای غواص به طرفیت ۶۵خوانده شامل دولت آمریکا و سردمداران آن قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دادگاه مطابق قانون اقدام متقابل و قانون الزام جمهوری اسلامی ایران به پیگیری خسارات شهروندان خود صالح به رسیدگی است.

قاضی دادگاه افزود: براساس تحقیقات و اظهارات خواهان تا حدودی اجمالا و تفصیلا محرز است  اقدامی که منجر به شهادت و دادخواهی در این پرونده شده با پشتیبانی مالی و لجستیکی دولت آمریکا انجام گرفته است.

قاضی حسین‌زاده یادآور شد: دادخواهان در این پرونده خانواده‌های شهدای غواص هستند که مطالبه خسارات معنوی وارده و نیز خسارات مادی و تنبیهی از طرفیت را دارند.

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی از وکیل خانواده شهدا خواست در جایگاه قرار گیرد.

عزالدین سلیمانی، وکیل خانواده شهدای غواص در جایگاه حاضر شد و اظهار کرد: به وکالت از خواهان پرونده حاضر شدم و به عنوان وکیل، احساس وظیفه و تکلیف در قبال خون این شهدا دارم.

وی درباره عملیات کربلای‌۴ توضیح داد و گفت: عملیات شهدای غواص در جریان دفع تجاوز برای مقابله با نیرو‌های بعث عراق و جلوگیری از تعرض و پیشروی آنان در خاک جمهوری اسلامی ایران، لو رفت و آنها به اسارت در آمدند و سپس با دستان بسته بعد از شکنجه‌های فراوان با لبان تشنه و مظلومانه به شهادت رسیدند.

سلیمانی درباره احراز مسئولیت آمریکا در این عملیات و زنده به گور کردن غواصان ایرانی با دستان بسته، افزود: نقش آمریکا در این عملیات واضح است و آمریکا حقوق بین الملل بشردوستانه را نقض کرده است. 

وی اضافه کرد: در این پرونده، دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

قاضی حسین‌زاده از وکیل خانواده شهدا پرسید: شهدای غواص در عملیات کربلای‌۴ به شهادت رسیدند؟

وکیل پاسخ داد: بله.

قاضی حسین‌زاده از وکیل خانواده شهدا درباره محل شهادت شهدا و اینکه در خاک ایران یا عراق بوده است، سوال کرد. 

سلیمانی پاسخ داد: شهدای غواص با دستانی بسته توسط ارتش رژیم بعث در اروندرود اسیر می‌شوند و باتوجه به اطلاعاتی که توسط نیرو‌های پشتیبان آمریکا به آنها داده بود، عملیات لو می‌رود.

وی درباره حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دولت آمریکا از رژیم بعث گفت: این عملیات پیشگیرانه و در جهت دفع تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران انجام شد و ارتش رژیم بعث، شهدا را بعد از شکنجه و اذیت و آزار، کیلومتر‌ها پیاده می‌برند و در گودال‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، زنده زنده و با لبان تشنه دفن می‌کنند.

وکیل خانواده شهدای غواص افزود: در این مقطع زمانی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از حملات ایران تصمیم به تغییر راهبرد دفاعی گرفت. این عملیات توسط طراحان ایرانی در سال ۱۳۶۵ در چهارمین سال جنگ برگزار شد که توسط قرارگاه خاتم الانبیا با رمز یا رسول الله (ص) طراحی شده بود. 

سلیمانی اضافه کرد: رزمندگان برای انجام این عملیات باید از رودخانه اروند عبور می‌کردند، اما ایران در این عملیات به اهداف خود دست پیدا نکرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه باعث شکست ایران در عملیات کربلای۴ شد، نه جاسوسی بود و نه چیز دیگری بلکه یک پرنده آمریکایی به نام آواکس، این عملیات  را برملا کرد. آمریکا از حدود دو سال پیش از عملیات کربلای۴ نسبت به حمایت مالی لجستیکی یا تسلیحاتی و اطلاعاتی اقدام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها