«جام‌جم» از آزادی فعال رسانه ای که در فرانسه بازداشت شده بود،گزارش می‌دهد

رهایی بی‌آزار از دست مدعیان حقوق بشر

روزگذشته در میان خبرهای مختلف انتخاباتی، خبری به گوش رسید که بسیاری از فعالان رسانه منتظر آن بودند. بشیر بی‌آزار، مدیر تولید سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما بعد از چند هفته از زندان فرانسه آزاد شد.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۴۴
 
اوبه ‌دلیل حمایت از فلسطین در روز ۴ ژوئن بدون هیچ توضیح یا حکمی توسط پلیس فرانسه در پاریس احضار شد و در ادامه با انتقال به شهری با فاصله سه ساعته از محل زندگی‌اش بازداشت شد. پلیس فرانسه در سوم ژوئن بشیر بی‌آزار را در شهر دیژون در شرق فرانسه دستگیر و درشهر متز تحت بازداشت اداری قرارداد. وکیل اوبازداشت واخراج اوراسیاسی خواندومقامات ایران، فرانسه را به خاطر دستگیری او محکوم کرده و خواستار آزادی او شدند. بی‌آزار در ماه‌های گذشته در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده و در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه، از فلسطینی‌ها حمایت می‌کرد. بی‌آزار مدرک کارشناسی را از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی وکارشناسی ارشد رادررشته روابط بین‌الملل از دانشگاه حیدرآباد هندگرفت وازآنجا به لندن رفت. در دانشگاه کینگستون و دررشته فیلمسازی شروع به تحصیل کرد.اونویسنده مستند«۳۳ سال سکوت» به کارگردانی حسین شمقدری است.
 
رسوایی برای فرانسه 
روز گذشته خبرها حاکی از آن بود که بی‌آزار بالاخره اززندان آزاد شده است.براین اساس، مدیرروابط‌عمومی دفتر ریاست جمهوری از آزادی بشیر بی‌آزار خبر داد و نوشت که وی درمسیر بازگشت به میهن است.محمدمهدی رحیمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: به لطف الهی، برادر بشیر بی‌آزار که به دلایل واهی و به طورغیرقانونی چند هفته قبل در فرانسه دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شده و درمسیر بازگشت به میهن است.درهمین رابطه، پیش از این  کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با انتشار پیامی درفضای مجازی درخصوص آخرین وضعیت بشیر بی‌آزار نوشته بود: «دادگاه فرانسه به جای اجرای عدالت، می‌خواهد بشیر بی‌آزار را برخلاف ژست حقوق بشری خودوبا سلب حق آزادی بیان و ابراز عقیده او دیپورت کند وفعلا وی رادربازداشت نگه داشته است.تلاش‌ها برای آزادی فوری و پیگیری حقوق این شهروند ایرانی ادامه دارد». غریب‌آبادی قبلا هم به بازداشت این تبعه ایرانی که به‌دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین در فرانسه ازسوی پلیس این کشور دستگیرشده بود، واکنش نشان داده و با انتشار پستی درفضای مجازی نوشته بود:«بازداشت یک تبعه ایرانی، توسط پلیس فرانسه به علت دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق‌بشر است.» 
 
آزادی بیان تصنعی 
در این میان، رفتار دوگانه غرب در آزادی بیان، صدای بسیاری از فعالان رسانه را هم درآورد. فرشید شکیبا فعال رسانه‌ای در همین رابطه نوشته بود: «حقوق‌بشر برای اینها ابزار و مایه برتری‌جویی بود. حالا پس ازاین اتفاق‌ها، سراغ فعالان رسانه‌ای رفتند که نشان دهند، آزادی بیانی وجود ندارد و هر آنچه که از نظر آمریکا و اسرائیل و هم‌پیمانان‌شان مورد توجه است، باید مطرح شود نه خلاف آن. بشیر بی‌آزار بعد از احضار توسط پلیس فرانسه، بدون ذکر دلیل و بدون توضیحی بازداشت شده است. بعد هم اورا از شهر محل زندگی‌اش به زندان یک شهر دیگر بردند که سه ساعت با شهر محل زندگی فاصله دارد. درزندان هم یک صفحه عنوان اتهامی جلوی بشیر گذاشتند که اتهام‌ها یکی از یکی خنده‌دارتر و شگفت‌انگیزتر بود. کیفرخواست بیشتر شبیه یک بیانیه کینه‌توزانه یک فعال مجازی است. این همان سیستم قضایی عادلانه و حقوق‌بشر فرانسوی است که همیشه گوش عالم را با آن کر کرده بودند. بدون شک در این برهه حساس، دیپلماسی کشورمان باید نگاه ویژه و خاصی نسبت به این موضوع داشته باشد و ابعاد گوناگون آن را به طرق مختلف تبیین کند. از زمانی که خبر دستگیری بشیر، رسانه‌ای شد کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که این موضوع مردمی و از سوی دوستداران و اهالی رسانه است اما لازم است که مسئولان نیز پیگیری فعالانه، مستمر وجدی برای آزادی بشیر بی‌آزار داشته باشند. حالا که برای همه روشن شد آزادی بیان در مهد آزادی بیان هم وجود ندارد و همه صرفا یک بازی است، حمایت از مظلوم جرم و حمایت از ظالم حقوق‌بشر محسوب می‌شود، رسانه‌های مختلف باید محتواهای مختلفی را در این‌خصوص تولید کنند و البته در حال حاضر مهم‌تر از همه اینها، آزادی بشیر است که امیدوارم با پیگیری‌های وزارت خارجه، قوه قضاییه، ستاد حقوق ‌ بشر و نهادها و افراد موثر به‌زودی خبر آزادی او را بشنویم.» 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها