نگاهی به 3 فیلمی که اخیرا در سینمای جهان اکران شده است

واقعیت: خوب، متوسط، دروغگو

«جام‌جم» به بهانه ابلاغ آیین‌نامه شورای صنفی نمایش سال۱۴۰۳بررسی کرد

انعطاف در اکران سینما

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های بسیار آیین‌نامه شورای صنفی نمایش پس از پایان یک فصل  از سال در حالی منتشر شد که بخش مهمی از آن معطوف به مسائل مربوط به اکران فیلم‌هاست؛ چراکه طبق آنچه سال گذشته تجربه کردیم، فیلم‌های کمدی در برابر فیلم‌های اجتماعی قرار گرفته بودند و با توجه به استقبال مخاطبان از کمدی‌ها و زمان زیاد اکران، فیلم‌های اجتماعی در حال باختن قافیه اکران، فروش و مخاطبان به کمدی‌ها بودند که این روند در قاعده اکران امسال اصلاح شد.
کد خبر: ۱۴۶۲۸۱۱
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ وهنر
 
نکته مهم این است که این آیین‌نامه با نظام‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد، تفاوت دارد و آن هم مربوط به زمان هفت‌هفته‌ای در برابر زمان دو هفته اکران است. براساس آیین‌نامه سال ۱۳۹۰ سینمای سرگروه مختار بود که قرارداد اکران فیلم را با مدت‌زمان ثابت یا مشروط به محاسبه کف فروش منعقد کند. 
 
آیین‌نامه شورای صنفی بعد از تشکیل گروه سینمایی فرهنگ
نکته جالب توجه این است که آیین‌نامه ۱۴۰۳ پس از بحث و نتیجه‌گیری حول سیاست‌های کلی گروه سینمایی فرهنگ برای حمایت از سینمای غیرتجاری ابلاغ شد. در دهه ۹۰، این قاعده در نظام‌نامه حاکم بود که استمرار نمایش بر اساس کف فروش فیلم است. یکی از بندهای این آیین‌نامه نیز این بود که چنانچه کف فروش هفتگی هر فیلم در هر سالن کمتر از رقم سال گذشته آن سالن باشد، سینما مجاز به تعویض فیلم است.همچنین اگر فروش فیلم در دو روز اول نمایش درغیرسرگروه کمتر از۵درصد ظرفیت سالن باشد، سینمادار می‌تواند به اکران فیلم پایان دهد اما به نظر می‌رسد که شورای صنفی نمایش این ‌باربه‌خصوص در رابطه با زمان اختصاص داده‌شده به هر فیلم، انعطاف بیشتری به خرج داده‌اند. براساس این آیین‌نامه، بعدازپایان اکران هفت‌هفته‌ای فیلم در سینمای سرگروه، اکران در سینماهای دیگر تا سه هفته بلامانع است وپس ازآن نیز ادامه اکران(پس از۱۰هفته)،درپردیس‌هایی باحداقل هفت سالن،دریک سالن مجازاست. همچنین در سینماهای چهار، پنج و شش‌سالنه، درسه سانس ودرسینماهای سه‌سالنه به پایین دردو سانس و همچنین سانس‌های فوق‌العاده تا سقف ۱۴هفته از آغازاکران بدون اشکال است.علاوه بر این، سینمای سرگروه موظف است حداقل شش سانس متوالی در شش‌ماهه اول و پنج سانس متوالی در شش‌ماهه دوم سال رابه نمایش فیلم اختصاص دهد که آخرین سانس آن از۹شب به بعد است. این بند باعث می‌شود هر فیلم در سینمای سرگروه، حداقل سه سانس شبانه داشته باشد.همچنین ادامه اکران فیلم‌ها پس از ۱۴هفته در گروه حمایتی فرهنگی وباتایید سازمان سینمایی قابل اجراست.براساس این بند، اگرسینمایی بخواهد اکران یک فیلم کمدی رابه‌دلیل فروش زیاددر خارج از زمان اکران آن ادامه دهد، موظف است به ازای آن،یک سالن رادراختیار فیلم‌های فرهنگی که درگروه حمایتی اکران می‌شوند، قرار دهد. به نظر می‌رسد این کار برای عدالت در زمینه فروش، اکران و مخاطبان فیلم‌های کمدی در برابر فیلم‌های غیرکمدی و غیرتجاری است. 
 
نمایش همزمان یک فیلم در پردیس‌های هفت‌سالنه
در این آیین‌نامه همچنین آمده است که پردیس‌های بیش از چهار سالن، موظف به ارائه خدمات به همه فیلم‌های در حال اکران هستند. شیوه ارائه خدمات به همه فیلم‌ها به این صورت است که پردیس‌های هفت‌سالنه می‌توانند تا سه سالن خود را همزمان به نمایش یک فیلم اختصاص دهند. همچنین پردیس‌های چهار تا شش‌سالنه در صورت ارائه خدمات به همه فیلم‌ها (حداقل یک سانس در دو هفته ابتدایی اکران)، می‌توانند تا دو سالن خود را همزمان به نمایش یک فیلم اختصاص دهند. همچنین سینماهای سه‌ سالن به پایین، امکان نمایش یک فیلم را در بیش از یک سالن نخواهند داشت. این بند نیز برای اولین‌بار در آیین‌نامه نوشته شده است. با این بند، هر فیلم متقاضی اکران، حداقل در ۲۵ سینمای تهران اکران می‌شود.اهتمام شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی نسبت به فیلم‌های غیرتجاری در این بند به‌طور کامل مشهود است:«شورای صنفی نمایش از ثبت قراردادهمزمان بیش ازدوفیلم کمدی یایک فیلم کودک درسرگروه‌های هشت‌گانه و گروه آزاد معذور است.»البته بعد از این، آمده است سازمان سینمایی طبق صلاحدید رئیس سازمان، می‌تواند این قاعده را بشکند. 

دست بسته فیلم‌های کمدی 
در سال گذشته حداقل در بازه زمانی بهار۱۸ فیلم(مانند امسال که ۱۸ فیلم بود)، اکران شد که ۷ فیلم کمدی و ۱۱ فیلم اجتماعی بودند اما با توجه به آیین‌نامه اکران۱۴۰۳،کاهش تعداد فیلم‌های کمدی به پنج فیلم، قانون اکران هفت‌هفته‌ای در سینماهای سرگروه، تشکیل گروه سینمایی فرهنگ برای حمایت از فیلم‌های غیرتجاری والزام به اکران۱۴ فیلم کمدی تا پایان سال نشان‌دهنده مدیریت اکران توسط سازمان سینمایی به فیلم‌های غیرتجاری و غیرکمدی است. با این روش از تراکم فیلم‌های کمدی در بازه‌های زمانی مختلف کاسته خواهد شد. 
 
انتخاب یک نفر برای اجماع تهیه‌کنندگان
در این آیین‌نامه در شرح ترکیب اعضای شورای صنفی نمایش، شیوه انتخاب یک نفر از تهیه‌کنندگان به‌طور کلی تغییر کرده و در بند ۴-۴ از ماده ۴، آمده است که یک نفر از تهیه‌کنندگان (مشروط به نظر اجماع چهار تشکل) عضو شورای صنفی نمایش خواهد شد؛ این در حالی است که در گذشته، یک نفر به نمایندگی از شورای عالی تهیه‌کنندگان در شورای صنفی نمایش حاضر می‌شد. این بند پس از اختلافات چند ماه اخیر چهار تشکل تهیه‌کنندگی، به آیین‌نامه اکران اضافه شده است.

فیلم‌های کودک در اولویت
بخشی از گروه هدف آیین‌نامه شورای صنفی ۱۴۰۳ کودکان و نوجوانان هستند که بخش بزرگی از جامعه ما را دربر می‌گیرند و با توجه به این‌که در معرض انواع رسانه‌های اجتماعی هستند، ساخت فیلم برای این گروه در اولویت است. به همین جهت در این آیین‌نامه ذکر شده که هر سرگروه موظف است یک فیلم کودک را در سال اکران کند. اکران حمایتی فیلم کودک در گذشته نیز سابقه داشته که در آیین‌نامه جدید هر سرگروه باید به اجبار آن را انجام دهد. علاوه بر این، در صورت توافق پخش و سینمادار برای اکران تک یا دو سانس یک فیلم، سینمادار موظف است که حداقل یک سانس را بعد از ساعت ۱۷ قرار دهد. این بند برای اولین‌بار است که در آیین‌نامه اکران قرار می‌گیرد و به وسیله آن، پخش‌کننده می‌تواند سینمای بیشتری برای یک فیلم بگیرد. در این آیین‌نامه اکران روز دوشنبه نیز در سه ماه اول به‌صورت رسمی و در آیین‌نامه به‌صورت نیم‌بها محاسبه شده است.
newsQrCode
برچسب ها: اکران فیلم سینما
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها