در نشست خبری دومین دوره نمایشگاه ملی «آبادیران» مطرح شد

برگزاری نمایشگاه آبادیران از ۲۲ تا ۲۵ خرداد | حضور ۳۴۶ شرکت و نهاد در نمایشگاه

«جام‌جم» از دومین نمایشگاه ملی آبادیران گزارش می‌دهد

روایتی از پیشرفت و آبادانی

در دومین نمایشگاه ملی آبادیران که با شعار «نوآوری برای آبادانی»از ۲۲ تا ۲۵ خرداد در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار شد، شاهد رویداد جدیدی با عنوان «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» بودیم که به‌منظور معرفی اقدامات شاخص شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در جلب مشارکت مردم برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۱۰۸۴
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش
 
این رویداد در سه محور معرفی نمونه‌های موفق با موضوعات مشارکت مردمی در اقتصاد دانش‌بنیان، معرفی نمونه‌های موفق در عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه و گفتمان‌سازی پیرامون شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) فعالیت داشت. در رویداد ملی روایت پیشرفت، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی پرداختند که توانسته‌ مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مشارکت مالی، اجرایی، فکری، علمی و... را برانگیزد.این رویداد شامل بخش‌های مختلفی بود که با گذر از آنها می‌توان به تجربه ملموسی از اقدامات صورت‌گرفته از مشارکت مردمی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان دست‌یافت؛ هدف از برگزاری نمایشگاه روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی شاخص‌کردن اثرگذاری مشارکت‌های مردمی در توسعه مفهوم دانش‌بنیان و ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور بود. 
   
۹ پرده روایتگر
اولین دوره از نمایشگاه روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی شامل ۹ بخش مختلف بود که هریک از آنها راوی بخشی از اقدامات صورت‌گرفته در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور با مشارکت عموم جامعه به‌ویژه در مناطق کمتربرخوردار است؛ «روایت پیشرفت» با هدف روایت اقدامات شاخص شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در جلب مشارکت مردم، «الگوهای پیشرفت» با هدف نمایش الگوهای مشارکت مردمی با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، «قاب پیشرفت» با هدف نمایش تصاویری از نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور با همکاری موثر آحاد مردم در توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار، «مسیر پیشرفت» با هدف نمایش فیزیکی محصولات دانش‌بنیان، «دیوار پیشرفت» با هدف روایت تصویری از جلب مشارکت مردم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، «داستان پیشرفت» با هدف ارائه کتاب‌های حوزه پیشرفت، «خاطرات پیشرفت» به‌منظور ارائه کاربردی توسط فعالان دانش‌بنیان با موضوعات مختلف و «قهرمان پیشرفت» برای معرفی دانشمندان شاخص در پیشرفت کشور ارائه شد. علاوه‌براین در بخش «باشگاه راویان پیشرفت» که با همکاری وزارت کشور شکل گرفته بود، شاهد روایت دختران ایرانی از پیشرفت‌های فناورانه با جلب مشارکت مردمی بودیم. 
   
غرفه عکس پیشرفت و شهدای علمی
غرفه «عکس پیشرفت و شهدای علمی» ازجمله بخش‌های اصلی این رویداد بود که توجه مخاطبان نمایشگاه را در ورودی بخش روایت پیشرفت و مشارکت مردمی جلب می‌کرد؛ در این غرفه، بازدیدکنندگان شاهد تصاویری از اقدامات نوآورانه و فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان درسراسر ایران بودند. تصاویر گویای نقش‌آفرینی موثراین شرکت‌ها درتوسعه وآبادانی مناطق کمتربرخوردار بود.علاوه‌براین، دراین غرفه با نمایش عکس شهدای علمی، یاد و خاطره شهیدان والامقام علم و دانش، همچون شهید حسن طهرانی‌مقدم، گرامی داشته می‌شود.این شهدای گران‌قدر، با تلاش‌ها و فداکاری‌های خود، نقش بسزایی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرده‌اند و الگویی ارزشمند برای نسل جوان هستند. غرفه عکس پیشرفت و نمایشگاه شهدای علمی در بخش قاب پیشرفت رویداد روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی واقع شده است. 

تجربه ملموس پیشرفت و آبادانی
در نمایشگاه روایت پیشرفت و مشارکت مردمی تلاش شده تا با ایجاد جذابیت‌های بصری و ملموس، بازدیدکنندگان امکان تجربه واقعی برخی ازمهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته ازسوی دانش‌بنیان‌ها در زمینه آبادانی و پیشرفت کشور را داشته باشند.به‌همین‌منظور غرفه‌هایی تجربه‌محور برای تشریح اقدامات صورت‌گرفته برای بیابان‌زدایی به کمک کشت گیاه کاپاریس در کشور در این بخش تدارک دیده شده بود. بازدیدکنندگان ضمن گذر از مراحل توسعه این پروژه به‌صورت نمادین و تجربه عبور از منطقه بیابانی به سمت کشتزار گیاه، در انتها می‌توانستند محصول نهایی حاصل از بیابان‌زدایی با این گیاه یعنی ترشی کاپاریس را هم امتحان کنند.بدون‌شک این رویداد فرصتی ارزشمند برای آشنایی با دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در زمینه آبادانی مناطق کمتربرخوردار وهمچنین تجلیل از رشادت‌ها و فداکاری‌های دانشمندان و تاثیرگذاران این عرصه به‌شمار می‌رفت که می‌تواند در دوره‌های بعدی این نمایشگاه جلوه‌گاه خوبی برای پیشرفت‌های صورت‌گرفته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها