«جام‌جم» میزان تورم مسکن در دولت‌های مختلف را بررسی کرده است

چه کسی به مسکن قفل زد؟

بی‌‌شک یکی از اقدامات دولت چهاردهم باید حل مشکلات مسکن باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم اقدامات زیادی در حوزه مسکن انجام شد. شهریورماه ۱۴۰۰ زمانی که دولت تازه فعالیت خود را آغاز کرده بود قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۴۶۰۳۱۲
 
همچنین ساماندهی مشاوران املاک اقدام دیگری بود که در برنامه کاری دولت قرار گرفت و اخیرا هم وارد ساماندهی بازار اجاره شده است. قطعا این اقدامات لازم بوده، اما کارشناسان معتقدند کافی نیست و دولت چهاردهم باید تلاش بیشتری برای ساماندهی بازار مسکن انجام دهد. در ادامه گزارش به تورم مسکن در دولت‌های مختلف پرداخته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید. 
آمارها نشان می‌دهد سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در کلانشهرها بیشتر از ۵۰ درصد درآمد است. این موضوع بیانگر آن است که دولت‌ آینده باید در زمینه تولید مسکن تلاش بیشتری داشته باشد، به گونه‌ای که به تعداد مالکان افزوده شود نه صرفا تعداد واحدهای مسکونی. به این دلیل که اکنون تعداد واحدهای مسکونی در کشور با تعداد خانوار برابر است، اما برخی خانوارها دارای چند واحد مسکونی هستند و برخی دیگر خانه‌ ندارند. براساس آمارها حدود هفت‌میلیون مستاجر در کشور وجود دارد که یک‌میلیون از آنها به‌صورت خودخواسته در خانه‌های استیجاری سکونت دارند. درواقع آنها توانایی و امکان دریافت تسهیلات مسکن را دارند اما ترجیح می‌دهند در یک خانه بزرگ‌تر یا در منطقه گران‌تر سکونت داشته باشند. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها آمارهایی منتشر کردند که جای تامل دارد. این رسانه‌ها مقایسه کرده‌اند که در سه سال ابتدایی دولت یازدهم فقط ۱۰درصد رشد مسکن اتفاق افتاده و در سه سال دولت سیزدهم ۱۶۲ درصد. این آمار روی کاغذ درست است اما در اقتصاد باید این موضوع در نظر گرفته شود که روند رشد چگونه بوده و با چه‌ شرایطی اقتصاد تحویل مسئول بعدی شده است. در سال ۱۴۰۰ زمانی که دولت دوازدهم به پایان رسید، تورم بخش مسکن به ۴۳۷ درصد رسیده بود.  درواقع شرایطی که اقتصاد تحویل دولت سیزدهم شد اصلا مطلوب نبود و کسری بودجه، انتظارات تورمی و تورم در مسیر رشد قرار داشت. پس نمی‌توان با انتشار بخشی از آمار، مقایسه درستی داشت. درواقع دولت دوازدهم رکورددار تورم بخش مسکن است. عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم که در سال اول دولت دوازدهم نیز در همین وزارتخانه سکاندار بود اعتقاد داشت کشور به مسکن نیازی ندارد و به گفته کارشناسان، درست از همان زمان تورم بخش مسکن از تورم اقتصاد پیشی گرفت و این بخش با گره‌ها و معضلات زیادی همراه‌شد. 

مسکن‌سازی دولت سیزدهم
مسکن‌سازی یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم بود. محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات‌مدیره صندوق ملی مسکن درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن می‌گوید یکی از مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور شهید تامین و ساخت مسکن بود و براساس اقدامات انجام‌شده پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ابتدا تاکنون از دومیلیون و ۶۰۳ هزار واحد عبور کرده است.معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در این زمینه تاکنون ۴۰۰هزارمیلیارد تومان منابع جذب شده که ۲۳۴هزارمیلیارد تومان آن به‌طور مستقیم توسط مردم تامین شده و ۱۳۷هزارمیلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی بوده است. رئیس هیات‌مدیره صندوق ملی مسکن در ادامه با اشاره به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۰هزار واحد مسکن مهر تکمیل‌نشده در کشور وجود داشت که اکنون ۱۳۱هزار واحد آن تکمیل شده است. وی بیان‌ داشت: هرچه به پایان عملیات مسکن مهر نزدیک می‌شویم، مشکلات و سختی‌های آن بیشتر می‌شود، چراکه با مسائلی همچون مشکلات حقوقی بین اعضای تعاونی‌ها و... مواجه می‌شویم که راهکارهای حقوقی و قضایی دارد و از عهده ما خارج است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها