ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

آینده فلسطین را مقاومت تعیین خواهد کرد

هیأت حماس و اسرائیل بدون توافق قاهره را ترک کردند

نسخه جدید بی‌بی برای آتش‌بس

بنیامین نتانیاهو همزمان با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و رفح برای کاستن از حجم اعتراضات ساکنان سرزمین‌های اشغالی و خانواده اسرای اسرائیلی، هیات‌هایی را برای مذاکره درخصوص آتش‌بس به قاهره اعزام می‌کند اما شرط و شروط عجیبی که تل‌آویو برای آتش‌بس دارد نه تنها از سوی حماس و مقاومت فلسطین قابل قبول نیست، حتی متحدان رژیم صهیونیستی نیز نسبت به آن انتقاد دارند.
کد خبر: ۱۴۵۶۱۳۲
 
براساس خبرهایی که از مذاکرات قاهره منتشرشده، توافق آتش‌بسی که صهیونیست‌ها مدنظر دارند، رفح را دربر نمی‌گیرد و آنها می‌خواهند به حملات خود در این منطقه ادامه دهند. همین مواضع غیرقابل قبول صهیونیست‌ها باعث شد تا تلاش‌ها برای توافق در این مرحله نیز به نتیجه نرسد و هیأت جنبش حماس و رژیم اشغالگر پنجشنبه بدون حصول توافقی درخصوص آزادی اسرای طرفین و آتش‌بس، قاهره را ترک کردند. البته یک منبع مصری به وبگاه العربی ‌الجدید گفت که تلاش‌های مصر و میانجیگران برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف به‌ویژه با توجه به تحولات اخیر در نوار غزه ادامه دارد.

اختلافات بر سر ۲ بند
یک منبع در حماس گفت که اختلافات در مذاکرات آتش‌بس غزه کاهش یافته و دو طرف تنها بر سر دو بند اختلاف دارند. این طرح شامل سه‌ مرحله است که مدت زمان هر مرحله ۴۲ روز در رسانه‌ها گزارش شده است.
منبع یادشده ادامه داد: «بندهایی که بر سر آنها اختلاف وجود دارد، بسیار کاهش یافته و تنها محدود به درخواست نتانیاهو است که می‌خواهد آتش‌بس الزام‌آور به جای پایان مرحله اول در مرحله دوم باشد.»
این منبع همچنین گفت: «طرف اسرائیلی همچنین اصرار دارد که تمام اسرایی که در مرحله نخست آزاد می‌شوند -تعدادشان ۳۳ نفر برآورد می‌شود- زنده باشند و در مرحله سوم اجساد تحویل داده شود.»

اسرائیل خواستار جدا کردن موضوع رفح از توافق آتش‌بس است
شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز به نقل از مقام‌های مطلع از گفت‌وگوها بین واشنگتن و تل‌آویو گزارش داده، کابینه اسرائیل با توافقی که دستش را برای پیش بردن عملیات‌های نظامی در رفح حتی در زمان آتش‌بس ببندد، موافقت نخواهد کرد.
طبق این گزارش به نقل از چهار مقام فعلی و سابق آمریکایی مطلع از گفت‌وگوها، اسرائیل خواستار آن است که رفح از توافق آتش‌بس جدا شود. به گفته مقامات مذکور، کابینه نتانیاهو از موافقت با توافق سر باز می‌زند، مگر این‌که بتواند عملیات نظامی در رفح را حتی در زمان آتش‌بس پیش ببرد.
در این میان یک منبع وابسته به حماس نیز به العربی الجدید گفت: «فرمولی که در نهایت با آن موافقت شده و اصلاحاتی که ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در آن اعمال کرده، آخرین چیزی است که جنبش حماس و مقاومت می‌توانند بپذیرند».
او گفت که حضور حماس در قاهره به معنای گفت‌و‌گو درخصوص شرایط جدید اسرائیل نبود. او تأکید کرد که بنیامین نتانیاهو گمان می‌کند که با عملیات رفح، حماس تحت فشار قرار می‌گیرد اما فشاری که اسرائیل می‌خواست در عملیات رفح اعمال کند، اکنون علیه این رژیم شده و تل‌آویو خود را در مقابل مصر می‌بیند که نمی‌تواند حضور ارتش اسرائیل در محور فلادلفیا و کنترل گذرگاه رفح را بپذیرد.
او همچنین گفت که هیأت حماس جهت تأکید بر موضع خود مبنی بر این‌که فراتر از پیش‌نویس تصویب‌شده، نمی‌تواند چیزی را بپذیرد، قاهره را ترک کرد.
از سوی دیگر یک منبع مصری به العربی الجدید گفت که ویلیام برنز در جریان سفر به تل آویو نتوانست نتانیاهو را به پذیرش موعدی برای پایان جنگ متقاعد کند.
در این راستا عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد امروز به الجزیره گفت که موافقت حماس با پیشنهاد میانجی‌ها، نتانیاهو را سردرگم کرده است.
او گفت: «حماس به موضعی که به میانجی‌ها ابلاغ کرده، پایبند است و پیشنهادهای آنها را قبول دارد».

گفت‌وگوی رئیس سیا و نتانیاهو
یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت ویلیام برنز، رئیس سیا در سفر به فلسطین اشغالی با بنیامین نتانیاهو درباره «معلق کردن عملیات‌های نظامی در غزه» در ازای موافقت حماس با آزادسازی اسرا رایزنی کرده‌اند.
مقام اسرائیلی که اشاره‌ای به نام او نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «دو طرف درباره احتمال توقف عملیات اسرائیل در رفح در ازای آزادی گروگان‌ها رایزنی کردند.»
روز دوشنبه گذشته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد طرح پیشنهادی مصر و قطر برای تبادل اسرا/آتش‌بس را پذیرفته است. مقام‌های اسرائیل اما حصول توافق را رد کرده و مدعی شدند حماس طرح پیشنهادی مصر را «تعدیل» کرده است. ساعاتی بعدتر، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای از آغاز «حملات هدفمند» در رفح خبر داد.
 
تداوم فشار صهیونیست‌ها علیه حماس
صهیونیست‌ها همزمان با حمله زمینی به رفح از روش‌های دیگر نیز قصد دارند مردم غزه و مقاومت فلسطین را تحت فشار قرار دهند. در همین زمینه رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در یک جلسه کابینه جلوگیری از ورود کمک به غزه از تمامی گذرگاه‌ها را به رأی گذاشته است.
بن‌گویر از جمله مخالفان مذاکره با حماس و آتش‌بس است و از اجرای عملیات رفح حمایت می‌کند. او هفته پیش گفته بود: «نه به توافق غیرمسئولانه، آری به حمله به رفح.»
روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم، صبح دیروز به نقل از بن گویر خبر داد که او در تلاش است تا ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه‌ها به طور کامل لغو شود.
شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز تاکنون با بستن گذرگاه‌های غزه چند بار از ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه جلوگیری کرده‌اند.
مردم غزه بیش از هفت ماه است که تحت محاصره ارتش اسرائیل قرار دارند و از کمبود مواد غذایی و ملزومات پزشکی رنج می‌برند.
بسیاری از نهادهای بین‌المللی تاکنون درباره تبعات تاخیر در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه هشدار داده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها