اقدام قابل تحسین حسن روح‌الامین در رونمایی از تابلوی مضطر

هنر در دل هیات

هر هنری با هر ابعاد، می‌تواند اثراتی عظیم در سبک زندگی آیندگان داشته باشد. ممکن است اثری چندان پیچیده و عجیب نباشد اما در انسان‌ها و جوامع و حتی تمدن‌ها نفوذ کند، گسترش بیابد و سبک زندگی خاصی بیافریند.
کد خبر: ۱۴۳۵۰۲۶
 
از میان آثار هنری که بر هویت جامعه اثرگذارند، قله‌هایی سر برمی‌آورند که از حصار زمان بیرون رفته و الهام‌بخش جوامع آتی می‌شوند و به این ترتیب، نمودی تمدنی می‌یابند. از میان انبوه آثاری که در یک جامعه به وجود می‌آیند، برخی هویتی فرازمانی پیدا می‌کنند وحامل آن تمدن می‌شوند.هنرهای تجسمی اعم ازنقاشان، مجسمه‌‎سازان،عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، کاریکاتوریست‌ها، خوشنویسان و... از این دست هستند. هنرهایی که بیش از سایر گونه‌های هنری امکان واکنش سریع به اتفاقات و بحران را دارند و به واسطه در دسترس بودن، نیاز نداشتن به زبان خاص، فردی بودن، امکان اجرا در هر مکان و زمان و... می‌تواند ارتباط درخور و شایسته‌ای با مخاطب عام برقرار کند و تاثیری عمیق بر افکار مخاطبان بگذارند.با وجود این اهمیت، متاسفانه هنرهای‌های تجسمی همواره در قیاس با سایر هنرها اعم از موسیقی، سینما، تئاتر و... مهجور بوده‌اند که یکی از دلایل اصلی آن تاکید هنرمندان آنها بر ظهور و بروز در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها آن‌هم با حضور یک‌سری مخاطبان خاص و اندک است.چندی پیش حسن روح‌الامین با علم به این‌که یکی از کارکردهای مهم هیئات مذهبی حضور فعال و اثرگذار در موضوع جهاد تبیین و روشنگری است، به تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «هیأت محل تبیین است، محل بیان است، محل بیان مهم‌ترین مفاهیم معارف اسلامی و معارف علوی است، محل پاسخ به سؤال‌هاست»، در اقدامی پیشروانه این قفل را شکست و برای اولین بار آثارش را در حضور مردم و آن هم در یکی از مهم‌ترین محافل تجمع یعنی هیأت رونمایی کرد. روح‌الامین حرکتش را از تبریز شروع کرد و ابتدا ۱۰آذرماه همراه تعدادی از هنرمندان، در رویداد پنج‌ساعته مسجد کبود در تبریز یک اثر جدید با عنوان «جاویدالاثر» از مهدی باکری خلق کرد. چند روز بعد از آن خبر رونمایی جدیدترین اثر حسن روح‌الامین در هیأت رایه‌العباس در صدر اخبار فرهنگی و هنری قرار گرفت. او در یک سنت قدیمی که نقاشان قهوه‌خانه‌ای داشتند و آثارشان را با موضوع  عاشورا در هیات‌های مذهبی رونمایی می‌کردند، روز ۱۶آذر به مدت سه روز به هیأت «رایه‌العباس» در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر رفت و در میان خیل علاقه‌مندان به سرور و سالار شهیدان، تابلوی جدید «مضطر» را خلق کرد. نکته قابل توجه در اثر جدید حسن روح‌الامین، خلق اثر بر پایه نوحه «مضطر» محمود کریمی است که شعر آن به قرار زیر است:
کَس شاه ندیده‌ا‌ست که مضطر شده‌باشد /بی‌یار و علمدار و برادر شده‌باشد
ابلیس به‌سمت حرم و قامت خورشید /منت‌کش یک نیزه بی‌سر شده‌باشد
ای وای از آن ‌لحظه که در گودی گودال /بازیچه سنگ، زاده حیدر شده‌باشد
می‌سوخت حرم، شاه نگاهش به حرم بود /دلشوره شه، معجر خواهر شده‌باشد
حسن روح‌الامین در تابلوی مضطر درتصویری از صحنه عاشورا، حضرت اباعبدا...الحسین(ع) را زخمی و تکیه زده بر نیزه و دشمنان را در حال هجوم به سمت خیام به تصویر کشیده است. این نقاش، مدت زمان به تصویر کشیدن این اثر هنری را دو سال عنوان کرد.نکته قابل تامل در رونمایی از این دو تابلو آنجاست که روح‌الامین با حضور در مردمی‌ترین اجتماعات کشور یعنی مسجد و هیأت، علاوه بر بدعت جدیدی که در عرصه نمایش آثار تجسمی برای مخاطب عام داشت، بار دیگر بر جایگاه و اهمیت این مکان‌ها به عنوان مهم‌ترین محافل جهاد تبیین تاکید کرد؛ محافلی که به واسطه ساختار مردمی خود و عدم وابستگی، نقش مهمی را در برهه‌های حساس اجتماعی ایفا می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها