رخ نمایی آنفلوآنزا در زمان فروکش کرونا

هشدار؛طغیان آنفلوآنزا

با شروع فصل سرما و پاییز و بازگشایی مدارس، با افزایش بیماری‌های تنفسی مواجهیم. بیماری‌هایی که تجربه چند سال زندگی با کرونا ما را نگران می‌کند مبادا کرونا دوباره طغیان کند اما طبق توضیحات رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به کرونا به کمتر از ۵درصد رسیده و بخش اعظم بیماری‌های تنفسی این روزها مربوط به آنفلوآنزاست. طبق گزارش وزارت بهداشت از حدود چهار تا شش هفته قبل به‌تدریج موارد آنفلوآنزا در کشور افزایش یافته و در آذر به اوج خود می‌رسد و بعد از حدود دو ماه به‌تدریج کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۴۳۲۴۶۰
 
براساس گزارش‌های وزارت بهداشت درحال حاضر آنفلوآنزا نسبت به کرونا شایع‌تر است اما شاید از این جهت که آمارهای آن اعلام نمی‌شود، اهمیت این بیماری کمتر برای افراد به چشم می‌آید. آن‌طور که شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید از حدود چهار تا شش هفته قبل به‌تدریج موارد آنفلوآنزا درکشور افزایش پیدا کرده و این از آبان ماه شروع شده و در آذر به اوج خود می‌رسد و بعد از حدود دو ماه به‌تدریج کاهش می‌یابد. با وجود این کرونا همچنان وجود دارد و افراد و خانواده‌ها باید موارد بهداشتی را جدی بگیرند. 
   
افزایش یکباره آنفلوآنزا در کشور
شیوع عفونت‌های تنفسی با فصل سرد موضوعی است که اغلب سال‌ها با آن مواجهیم. سال‌های اخیر نیز علاوه بر سرماخوردگی و آنفلوآنزا با شیوع کرونا هم مواجه بوده‌ایم. امسال اما انگار سال آنفلوآنزاست . شیوع این بیماری نسبت به سرماخوردگی بیشتر نیست اما نگرانی از آنجاست که اولا آنفلوآنزا علائم شدیدتری ایجاد می‌کند و ثانیا افراد به دنبال ابتلا ممکن است دچار عوارض بیشتری شوند. طبق تاکید رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت موارد ابتلا به کرونا به کمتر از ۵ درصد رسیده است و ابتلا به آنفلوآنزا درصد بسیار بیشتری از کرونا دارد.عرشی می‌افزاید: حدود ۱۵تا ۲۰ مورد زیرسویه مختلف کرونا در کشور در گردش است و به شکل مداوم هم درحال رصد هستیم تا در صورت شیوع سویه جدید ویروس به‌سرعت آگاه شویم.
وی با بیان این‌که عموما مشکلات تنفسی سبب بستری شدن مبتلایان آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها می‌شود، تصریح می‌کند: البته کسانی که بیماری مزمن دارند، بسته به نوع بیماری ممکن است که تظاهرات متفاوتی داشته باشند.
   
علائم آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا
مردم باید از ماهیت‌های این بیماری‌ها مطلع باشند، چراکه در آنفلوآنزا شروع علائم معمولا ناگهانی است اما در سرماخوردگی‌ها نیز شروع علائم شبیه کرونا بوده و تدریجی است. در بیماری آنفلوآنزا نیز تب بسیار شایع است. کرونا نیز ممکن است تب بالا ایجاد کند اما سرماخوردگی‌ها معمولا تب بالا ایجاد نمی‌کنند، بنابراین اگر تب بیمار بالا باقی بماند یا کروناست یا آنفلوآنزا. سرفه در هر سه بیماری به چشم می‌خورد اما معمولا در آنفلوآنزا، سرفه‌ها خشک‌تر است. کرونا هم می‌تواند با سرفه خشک همراه باشد. افرادی که زمینه آلرژی دارند به دنبال ابتلا به این دو بیماری، ممکن است سرفه‌های شدیدی داشته باشند اما تنگی نفس در بیماری کرونا بسیار شایع‌تر است. تنگی نفس ممکن است در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز مشاهده شود اما به‌ شدت کرونا نیست.
 
کرونا تمام نشده است
طبق اعلام وزارت بهداشت هم طی هفته گذشته از ۳۹۸ بیمار مبتلا به کرونا، ۲۵۹ نفر آنها بستری و ۲۶ نفر نفر فوت کردند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۶هزارو۶۸۸ نفر رسیده است. بنابراین افراد و خانواده‌ها تصور نکنند که کرونا دیگر وجود ندارد و تمام شده است، بلکه علت افزایش آمارها به دلیل عدم رعایت‌ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و شرکت در مجامع و مهمانی‌ها و... است. این چنین شرایطی زمینه را برای افزایش ابتلاها فراهم می‌کند. به این ترتیب رعایت موازین بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها، پوشش ماسک به‌ویژه در افراد دارای علامت بیماری بسیار مهم است. با توجه به روند افزایشی آنفلوآنزا در کشور، پیش‌بینی می‌شود که با کاهش موارد کرونا دیگر ویروس غالب، آنفلوآنزا خواهد بود و تنها راهکار وزارت بهداشت برای این موضوع تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌‌های هدف همچون زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کادر درمان و... است که برای این افراد، واکسن به شکل رایگان ارائه می‌شود. از طرفی به گفته مسئولان این وزارتخانه، تامین واکسن در داروخانه‌ها هم انجام شده است و خود افراد می‌توانند اقدام به تهیه واکسن کنند.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت
ازسوی دیگر و بنا بر ادعای سازمان جهانی بهداشت، شمال چین از اواسط اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته به‌دلیل رفع محدودیت‌های کووید۱۹ و گردش بیشتر عوامل شناخته‌شده بیماری‌زا، شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی شبیه آنفلوآنزا و سویه‌های ذات‌الریه در کودکان بوده است. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در جمعه ۵ می ۲۰۲۳ به‌طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرده بود.

آنفلوآنزا چه علائمی دارد؟
آبریزش بینی
دردهای عضلانی
عطسه مداوم
تب و لرز
اسهال و استفراغ
تنگی نفس
گلودرد مداوم
سرفه خشک
سردرد
ضعف و خستگی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها