سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
برای محاسبه هزینههای جابهجایی محموله از وزن جرمی یا وزن حجمی باتوجهبه روش حمل و شرکت انتخابی شما استفاده خواهد شد؛ ازاینرو در صورت استفاده از وزن حجمی، نوع بستهبندی اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد. در این مقاله با هدف تبیین ماهیت این دو مفهوم و نحوه محاسبه آنها، به تشریح جنبههای فنی و عملیاتی وزن حجمی و جرمی در زمینه حملونقل بینالمللی میپردازیم.
در حملونقل به ویژه حمل و نقل هوایی بین المللی، وزن حجمی یا CBM فضایی است که توسط محموله در هواپیما، کامیون، یا کشتی اشغال میشود. برای محاسبه وزن حجمی محمولهها در حملونقل بینالمللی طول، عرض، و ارتفاع بسته را به سانتیمتر ضرب کرده و سپس بر ۵۰۰۰ (یا در برخی موارد ۶۰۰۰) تقسیم میکنند. این شیوه محاسبه برای تعیین هزینههای ارسال بار هوایی کاربرد دارد.
نحوه محاسبه وزن حجمی در جابهجایی بینالمللی محمولهها براساس ابعاد بستهبندی کالا انجام میشود. فرمول استاندارد برای محاسبه وزن حجمی به این شکل است:
محاسبه وزن حجمی به شرکتهای حملونقل کمک میکند تا هزینههای ارسال محموله با روشهای حمل و نقل ریلی بین المللی، هوایی و زمینی را براساس فضای اشغالی محموله تعیین کنند.
وزن جرمی در حملونقل به وزن واقعی یک بسته یا محموله اشاره دارد که گاهی وزن فیزیکی نیز به آن میگویند. این وزن برخلاف وزن حجمی، به صورت مستقیم از طریق توزین محموله با استفاده از ترازو تعیین میشود. در زمینه حملونقل، خصوصاً در حملونقل هوایی، هر دو نوع وزن (جرمی و حجمی) مهم هستند. برای مثال، در حمل بار از چین به ایران باتوجهبه روش حمل انتخابی شما پس از وزن محموله توسط شرکت حمل، بارنامه مربوطه صادر خواهد شد و وزن و مشخصات کالا در آن ثبت میشود.
شرکتهای حملونقل ممکن است هزینههای ارسال را بر اساس وزن جرمی یا وزن حجمی محموله محاسبه کنند. این رویکرد امکان محاسبه هزینههای مربوط به وزن و فضای اشغال شده توسط محموله را بهطور منصفانهتری فراهم میکند. در واقع وزن جرمی معیار دقیق و واقعی وزن یک محموله است و در مقایسه با وزن حجمی، که بر اساس فرمول محاسبه میشود، واقعگرایانهتر خواهد بود.
در حملونقل بینالمللی، وزن فیزیکی نشاندهنده جرم واقعی محموله است و مستقل از حجم یا شکل آن محاسبه میشود. برای تعیین وزن فیزیکی محموله را روی ترازو دقیق قرار میدهند و وزن نمایش داده شده را بهعنوان وزن جرمی آن در نظر میگیرند. برخلاف وزن حجمی که نیاز به محاسبات خاصی دارد، وزن جرمی بهسادگی و بدون نیاز به فرمولهای پیچیده قابل تعیین است.
در وهله اول محاسبه دقیق وزن محمولهها در حملونقل بینالمللی برای تعیین هزینههای حملونقل ضروری است. محاسبه هزینههای حمل براساس وزن بهویژه در حملونقل هوایی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا محاسبه دقیق وزن به شرکتهای حملونقل و مشتریان کمک میکند تا هزینههای خود را برآورد و بودجهبندی کنند.
ازسویدیگر، محاسبه دقیق وزن برای برنامهریزی لجستیکی و ایمنی حملونقل حیاتی خواهد بود. وزن بیش از حد یا کمتر از حد مجاز بر توازن و پایداری وسایل نقلیه حملونقل، مانند هواپیماها و کشتیها، تأثیر منفی میگذارد و ممکن است ایمنی را به خطر بیندازد. همچنین، دانستن وزن دقیق محمولهها امکان بهینهسازی فضای بار و کاهش هزینههای سوخت را فراهم میکند.
بررسی عمیق و دقیق وزن حجمی و جرمی نشان میدهد که هر دوی این معیارها نقش حیاتی در صنعت حملونقل بینالمللی دارند. دو معیار وزن حجمی و وزن جرمی علاوهبر تاثیرگذاری مستقیم بر تعیین هزینه حمل، به شرکتها کمک میکنند تا در تخصیص منابع و تضمین ایمنی حملونقل بهینهتر عمل کنند. هانز بهعنوان یکی از بهترین شرکتهای حملونقل بینالمللی، محمولههای شما را با قیمت مقرونبهصرفه و با ایمنترن روشها از مقصد تا مبدا میرساند. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت از طریق راههای ارتباطی موجود در سایت هانزا (hansanav.com) با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد