نگاهی به موج ضداسرائیلی ستاره‌های هند

دفاع ستاره‌های بالیوود از مردم غزه

ببینید | بتا‌ها به پیش

چند روزی است ویدیو‌هایی از درگیری‌ها و اعتراض‌های داخلی در کشور جعلی صهیونیستی منتشر می‌شود. در یکی از این فیلم‌ها، مردم خواهان آزادی اسرای اسرائیلی مقابل خانه بنیامین نتانیاهو جمع شده‌اند و به او ناسزا می‌گویند.
کد خبر: ۱۴۲۹۸۷۴
نویسنده گروه فرهنگ و هنر
تعداد بازدید : 9

آن‌ها نگرانند سیاست‌های تهاجمی دولت غاصب باعث از بین رفتن اعضای خانواده و همشهری‌هایشان شود. مخصوصا که وزیر میراث فرهنگی اسرائیل هم در مصاحبه‌ای گفته بود باید غزه را با بمب اتم خاکستر کرد و مرگ اسرا هم هزینه این جنگ است. این اعتراض‌ها با توجه به ناآرامی‌ها و شورش‌هایی که چند ماه در شهر‌های مختلف اسرائیل جریان داشت، نشان می‌دهد برخلاف بعضی نظریه‌ها، این جنگ نتوانسته وفاق و اتحادی بین مردم و جناح‌های اسرائیل ایجاد کند. 

اجتناب انسانی
پیش از این، در همین ستون درباره دختر‌ها و پسر‌های اسرائیلی نوشتم که حاضر نشده بودند به خدمت سربازی بروند و به همین خاطر از ۳۰ تا ۶۰ روز زندانی شده بودند. این نسل سوم و چهارم مهاجر‌های یهودی، زاده این سرزمین هستند. اما می‌توانند اخبار و اطلاعات رسانه‌های اصلی را با اطلاعات رسانه‌های آنلاین و اجتماعی مقایسه کنند. برای همین به دیدگاهی متفاوت از عقاید متعصبانه اجداد خود رسیده‌اند. کم نیستند جوانان یهودی که شهروندی اسرائیل را دارند. اما مهاجرت معکوس کرده‌اند و حاضر نیستند در این سرزمین غصبی زندگی کنند.

بتا‌های برساخته
افرادی که بعد جنگ جهانی دوم به فلسطین مهاجرت کردند، یهودی‌هایی بودند که برای تشکیل کشوری با هویت یهودی دور هم جمع شدند. این مهاجر‌ها دو دسته‌اند. یهودی‌های اشکنازی که همان یهودی‌های مهاجر از اروپا هستند. این گروه، مثل اکثر غربی‌ها سفیدپوست و بور هستند. گروه دیگر اسرائیلی‌های بتا هستند. کسانی که در دهه‌های بعد از کشور‌های آفریقایی و آسیایی به اسرائیل مهاجرت کردند. این افراد یا اجداد یهودی داشتند و یا باید به دین یهود می‌گرویدند. برای این کار هم باید مدتی دوره‌های دینی سختی را می‌گذراندند، زبان عبری و آیین‌های یهودی را یاد می‌گرفتند تا در نهایت کنیسه اصلی آن‌ها را تایید کند که یهودی هستند. 

اجتماع استیجاری
یهودی‌های بتا همیشه از جایگاهی پایین‌تر از یهودی‌های اشکنازی برخوردار بوده‌اند. بتا‌ها عمدتا از دهه هشتاد میلادی به بعد از کشور‌های فقیر مثل اتیوپی و اریتره یا کمونیستی مثل شوروی به اسرائیل می‌رفتند. برای همین سطح فرهنگی و آموزشی و اقتصادی‌شان هم ضعیف‌تر از همتایان اروپایی خود بود. این مهاجرین عموما مهارت خاصی نداشتند و بی‌سواد بودند. برای همین از همان ابتدا در مشاغل پست از آن‌ها استفاده می‌شد. جامعه نژادپرست و خودبرتربین یهودی‌های سفید این دسته از یهودی‌ها را کنار خود قبول نمی‌کردند. در مدارس کودکان هر دو گروه کنار هم درس می‌خواندند. ولی بچه‌های سفید، بچه‌های با خاستگاه آفریقایی یا روس را مسخره می‌کردند. همین حالا، در سال ۲۰۲۳ میلادی، کمتر از ۴۰۰۰ دانش‌آموز اصالتا اتیوپیایی در مدارس اسرائیل مشغول به تحصیل هستند. اکثر این دانش‌آموزان به خاطر شرایط مالی ضعیف و تبعیض عمیق اجتماعی، امکان ورود به دانشگاه را پیدا نمی‌کنند. در نتیجه قادر به تغییر موقعیت اجتماعی خود هم نیستند. 

ترک‌های ترسناک
جالب اینجاست که تا همین یکی دو سال پیش هم شرایط جامعه اسرائیل را طوری برای آفریقایی‌ها تصویر می‌کردند، که جمع زیادی مهاجر به امید زندگی بهتر به اسرائیل می‌رفتند. اما یهودی‌های بتا چه قدیمی‌هایی که چند نسل آنجا بوده اند، و چه جدیدالورود‌ها با تبعیضی سیستماتیک و غیرقابل تغییر مواجه هستند. این موضع دستمایه چندین گزارش در روزنامه‌های مطرح اسرائیل هم شده است. در شرایطی که اسرائیل با گروه‌های مقاومت درگیر است و نیاز به اتحادی اجتماعی دارد، این شکاف‌های بزرگ طبقاتی و نژادی خود را به وحشتناک‌ترین شکل ممکن نشان داده است. 

فاجعه فرودستی
جامعه سیاهپوستان عمدتا فقیر و کارگر اسرائیل مدتی است به جان یهودی‌های سفیدپوست افتاده‌اند. فرودست‌های آفریقایی‌تبار، به جامعه فرادست ثروتمند حمله‌ور شده‌اند، به خانه‌ها، مغازه‌ها و اموال آن‌ها آسیب می‌زنند. بتا‌ها فرصتی به دست آورده‌اند تا تقاص دهه‌ها تحقیر و تمسخر سازماندهی‌شده را بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها