اما نکته قابل توجه اینکه معمولا در اغلب مدارس، جشن تکلیف بهعنوان یک انجام وظیفه بهصورت نمادین برگزار میشود و آنچه که دیده میشود زرق و برق اینگونه مراسم و هزینههایی است که صرف برگزاری میشود. درواقع آن رسالت بزرگ اطلاعرسانی درخصوص بهداشت و تغییرات بلوغ در این جشنها بازگو نمیشود و حتی اغلب مربیان هم در اطلاعرسانی در زمینه تغییرات جنسی و جسمی دوران بلوغ بیاطلاع و ناکارآمد بوده و آن جسارت لازم برای بیان و باز کردن یکسری مسائل ظریف و ریزبینانهای را که مورد نیاز دانشآموز است، ندارند و در نهایت هم اغلب دانشآموزان متوجه هدف اصلی از برگزاری جشن تکلیف نمیشوند؛ چون هنوز به پرسشهای بلوغ جسمی و جنسیشان که لازمه رسیدن به آرامش روانی و رفتاری است پاسخ داده نشده و یکدفعه به بحث اعمال و فرایض دینی رسیدهاند. نوجوانی که از نظر جسمی و جنسی هنوز ناکامل است و نمیداند درچه مرحلهای قرار دارد و هویت گمشده خود را پیدا نکرده، معلوم است که بیتوجه به فرایض دینی میشود و این موضوع برایش نهادینه نخواهد شد. چه بسا بسیاری از نوجوانان در همین دوره بلوغ است که سرکش و نافرمان شده و اغلب دینستیز و جنگجو میشوند. ازهمه مهمتر اینکه محتوای چنین جشنهایی در ناخودآگاه دانشآموز چنین القا میکند که صحبت و پرسش درخصوص برخی مسائل دوره بلوغ شرمآور است و درزمره اسرارمگو قرار دارد.
سیدجواد موسوی، کارشناس دینی و مشاور کودک با اشاره به اینکه باید والدین با زبانی ساده و بدون پیچیدگی، شرایط بلوغ را برای نوجوانان تشریح کنند و به او اطلاعاتی متناسب با سن و پیشرفت مراحل بلوغ ارائه دهند، میگوید: نوجوان تازه بالغ باید پیش از شروع تغییرات عمده جسمی از یکسری علائم و تغییرات بلوغ آگاه شود و بداند که در حال پشت سر گذاشتن دوران کودکی و ورود به برهه نوجوانی است و جامعه و اطرافیان انتظارهایی متناسب از او دارند. نوجوان باید در دوران بلوغ روشهای حفظ سلامتی را بشناسد و بداند چه چیزی بهداشت جسم و روان او را به خطر میاندازد تا بتواند با تهدیدات بیرونی مقابله کند و از نوجوانی در مسیر تکامل لذت ببرد. در این دوره تغییرات جسمی و روانی نوجوان سریع است. احساسات، تفکر، رابطههای اجتماعی، عاطفی و منطق او رشد میکند و از این گذرگاه به شناخت خویش و محیط پیرامون اقدام میکند. این تغییرات ذاتا مقدس است و هدایت و کنترل آنها از طریق شناخت مقتضیات دوره بلوغ او را از گمراهی، گناه و آسیب نجات میدهد و با توجه به اینکه رسانههای معاند و ضدانقلاب در تلاش و تبلیغ الگوی فرهنگ غرب در همین رده سنی نوجوان هستند، بر این اساس در فرهنگ و سبک زندگی اسلامی که باید براساس آموزههای دینی باشد، آموزشهای بهداشتی و اجتماعی درباره بلوغ اهمیتی دوچندان مییابد.
مدارس کشور شدیدا بهوجود مشاوران، روانشناسان و معلمان آگاه در این زمینه نیاز دارد. سیدجواد موسوی با اشاره به اینکه برگزاری جشن تکلیف در مدارس در حوزه آموزشهای بلوغ اقدامی فرخنده اما ناکافی است، میگوید: در چنین شرایطی تلاش رسانههای صوتی، تصویری و مکتوب و اجرای برنامههای آموزشی ازسوی نهادهای فرهنگی و حمایتی میتواند تا اندازهای راهگشا باشد و شرایط را برای ارائه آموزشهای رسمی، کامل و متناسب درباره بلوغ مهیا کند. جالب اینکه کمبود آگاهی درباره بلوغ در زمینههای رفتاری و روانی در بزرگسالان نیز نمایان است و هنوز نمیدانیم چگونه به ارائه آموزشهای بلوغ بپردازیم که حساسیتبرانگیز و مخالف شئون دینی و فرهنگی ما نباشد و فقط بتواند از بروز آسیبها جلوگیری کند. موسوی با اشاره به اینکه آموزش بهداشت در مدارس بهخصوص در محدوده بلوغ با مشکلات و کمبودهای جدی دستوپنجه نرم میکند، میگوید: این آموزشها همیشه با حاشیه همراه بوده و در عمل، بخش بزرگی از دانشآموزان نوجوان را بهدلیل شرایط جامعه و ناپسند دانستن صحبت در اینباره در محیطهای بیرونی و خانوادهها از دستیابی به اطلاعات کامل و جامع و متناسب محروم میکند. اگر قبول داشته باشیم که وظایف نظام آموزش و پرورش تنها در آموزش ریاضی و علوم و هندسه و تولید انواع و اقسام نخبه و دانشآموز ممتاز خلاصه نمیشود و پرورشی هم در کار است که ابعاد جسمی، شخصیتی، روانی، رفتاری و اجتماعی دانشآموز را دربر میگیرد به ضعفهای جدی این نظام در حوزه مسائل اجتماعی نوجوانان و دانشآموزان پی میبریم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد