«جام‌جم» درباره جزئیات یکی از تازه‌ترین سریال‌های تلویزیون گزارش می‌دهد

یک قصه خیالی به روایت فراری

به بهانه پخش سریال «لوپن» از شبکه تماشا

داستانی قدیمی با محوریت موضوعات روز فرانسه

بسیاری از مردم جهان زمانی که می‌خواهند صحبت از زرنگی، فریبکاری و سرقت‌های دلفریبانه کسی کنند، اصطلاحا می‌گویند «فلانی آرسن لوپن است». آوازه آرسن لوپن از مرزهای کشور فرانسه گذشته و بعدی جهانی پیدا کرده‌است. بنابراین بسیار طبیعی است دو صنعت سینما و تلویزیون این کشور اروپایی هر چند وقت یک‌بار، سراغ این شخصیت معروف خود بروند و فیلم یا سریالی در رابطه با آن تولید و پخش کند.
کد خبر: ۱۴۲۴۳۴۴
نویسنده مهکامه دوردی - مترجم
داستانی قدیمی با محوریت موضوعات روز فرانسه

البته این فقط فرانسوی‌ها نیستند که برای تولیدات تصویری‌شان سراغ لوپن می‌روند، اما فرانسوی‌ها که برای خود حق آب و گل قائلند، تعداد بیشتری کار تصویری در این زمینه ارائه کرده‌اند! «لوپن» با بازی عمر سای، بازیگر عرب‌تبار فرانسوی، یکی از تازه‌ترین آنهاست که سال۲۰۲۱ روی آنتن رفت. شبکه اینترنتی نتفلیکس تهیه‌کننده این مجموعه سه فصلی است که در حقیقت باید از آن به عنوان یک مینی‌سریال اسم برد. دو فصل اول و دوم لوپن در پنج اپیزود تولید شد و فصل سوم هفت قسمت داشت. با این اوصاف، لوپن عمر سای با حفظ حال و هوای اکشن، جنایتکارانه، درام و مرموز داستان نسخه اصلی، تغییراتی در متن این نسخه به وجود آورد تا هم داستان، تازگی داشته باشد و هم انعکاسی از جامعه معاصر فرانسه با تمامی مشکلات و چالش‌های پیش رو باشد. نسخه تازه لوپن نام ژرژ کای و فرانسیس اوزان را به عنوان خالقان خود دارد و شرکت معتبر فرانسوی گائومونت، سرمایه‌گذار مشترک آن است. تهیه‌کنندگان مجموعه سال۲۰۱۸ و به دنبال ابراز علاقه عمر سای برای بازی در یک لوپن جدید، خبر تولیدش را منتشرکردند. همان زمان سای در مصاحبه‌ای اعلام کرد کاراکتر کاریزماتیک و افسانه‌ای لوپن در سریال تازه، زندگی جدیدی را در دنیای مدرن و امروزی اروپا از سر خواهدگرفت و اقتباس تازه قرار است اقتباسی مدرن و متفاوت از کارهای قبلی باشد. به این ترتیب، عمر سای، نقش مرد جوانی به نام آسانه دیوپ یک جنتلمن خوش برخورد را به عهده گرفت که درصدد انتقام‌گیری از خانواده‌ای اشرافی است که عامل مرگ پدرش هستند. پدر آسانه، مهاجری سنگالی بود که بعد از ورود به فرانسه در یک عمارت اشرافی مشغول به کار شد و مدتی بعد در مظان سرقتی بزرگ از این خانواده قرار گرفت. او که بی‌گناه بود در زندان خود را به دار آویخت، تا انگیزه‌ای شود برای پسرش جهت انتقامی سخت. آسانه که در نوجوانی کتاب‌های مربوط به داستان زندگی و سرقت‌های آرسن لوپن را از پدرش هدیه گرفته و خوانده‌است، تصمیم می‌گیرد در قالب این شخصیت قرار گرفته و با دنبال کردن روشی شبیه او، تصمیمش را عملی کند.
داستان آرسن لوپن نخستین بار اوایل قرن نوزدهم میلادی توسط موریس له بلانش نوشته و منتشر شد و خیلی زود، محبوبیتی عظیم بین اهالی کتابخوان پیدا کرد. فصل اول لوپن توسط ۷۶میلیون بیننده دیده شد که رکوردی در تاریخ سریال‌ها بود و لقب پربیننده‌ترین مجموعه غیرانگلیسی زبان شبکه نتفلیکس را از آن خود کرد. کارگردانی سه اپیزود اول سریال را لوئیس لته ریه، فیلمساز برجسته فرانسوی به عهده داشت. نه تنها تماشاگران، که عموم منتقدان فرانسوی و غیرفرانسوی هم با نقدهای خود به تحسین مجموعه پرداختند و آن را به عنوان یکی از بهترین کارهای قاب کوچک در دو دهه اخیر معرفی کردند. در کنار تحسین داستان لوپن، بازی عمر سای و کارگردانی آن هم از جمله چیزهایی بودند که سخت مورد پسند و حمایت تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.
نکته‌ای که در رابطه با لوپن تازه مورد توجه عموم قرار گرفت و درباره‌اش بسیار صحبت و بحث کردند، نگاه اجتماعی سریال به مسائل روز جامعه فرانسه (و ازجمله معضل مهاجران آفریقایی و عرب به این کشور) و بی‌تفاوت نبودن آن به شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فرانسه معاصر بوده‌است. از این منظر، اهل فن و منتقدان عقیده دارند لوپن نه تنها یک درام پررمز و راز و معمایی که یک اثر اجتماعی با پیام‌هایی مشخص است. این مجموعه به ویژه دست به مکاشفه‌ای غنی و جذاب در فرهنگ معاصر فرانسه و موضوع داغ تفاوت‌ها و اختلافات نژادی موجود در دل این جامعه می‌زند. از این رو، تحلیلگران انتخاب عمر سای برای ایفای نقش اصلی را بی‌دلیل نمی‌دانند. پدر او هم یک مهاجر سنگالی از قاره آفریقا بود که به امید یک زندگی و فردای بهتر، راهی فرانسه شد و زندگی دشواری را در این کشور اروپایی تجربه کرد. عمر سای از دوران کودکی شاهد تلاش‌ها و تقلاهای پدرش بود و به گفته خودش، این مشاهدات کمک کرد تا بتواند درکی درست‌تر از کاراکتر خود در مجموعه داشته‌باشد و بتواند آن‌را بهتر به تصویر بکشد. به گفته او:« همان ابتدای کار تولید قرار شد این شخصیت، مردی فرانسوی ازجامعه معاصر باشد که رنگین‌پوست است و با لهجه‌ای آفریقایی صحبت می‌کند. این نوع شخصیت‌پردازی در فیلم‌ها و سریال‌های فرانسوی تا حد زیادی تازگی دارد و نوعی سنت‌شکنی به نظر می‌رسد. من هم با فیلمنامه‌نویسان لوپن موافق هستم که این شخصیت دل از تماشاگران برده و آنها را با خود و اقداماتش همراه و همدرد می‌کند. مادر خود من یک نظافتچی بود و پدرم کارگر کارخانه. از جایی که من رشد کردم و بیرون آمدم، همیشه حسی از غرور وجود داشت و بیننده در نگاه کاراکتر لوپن، این غرور را کاملا می‌بیند.»
موفقیت کلان سریال لوپن، تهیه‌کنندگانش را به صرافت دنبال کردن ماجراجویی‌های آرسن لوپن در سطح بالاتر و دیگری انداخته‌است و احتمال بسیاری وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، فصلی جدید از آن در دستور کار سازندگانش قرار گیرد. این درحالی است که عمر سای رسما گفته اگر قرار برتولید فصل تازه‌ای از لوپن باشد، داستان و حال و هوای آن باید با تغییراتی جدید همراه باشد و حرفی تازه برای گفتن داشته‌باشد تا بتواند مورد تایید و پسند مخاطبان انبوهش قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها