مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد:

پیش بینی وقوع سیلاب در استان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان مطرح کرد:

اجرای طرح علاج‌ بخشی سد دامغان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان از اجرای طرح علاج‌ بخشی سد دامغان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۹۹۷۲
نویسنده بهروز

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به اجرای طرح علاج‌بخشی سد دامغان گفت: ارتقاء سطح تجهیزات هیدرومکانیکال و افزایش عمر مفید سد، افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری بهینه از سد از اهداف طرح علاج‌بخشی سد دامغان است.
 
حمید احسانی با اعلام این خبر  اظهار کرد : سد دامغان یک سد خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر دامغان و به منظور کنترل سیلاب و ذخیره آب مازاد چشمه علی در فصول غیر کشت و تامین آب مطمئن برای کشاورزی اراضی پایین‌ دست سد احداث شده است.
 
وی درباره اهداف احداث سد دامغان گفت: این طرح با هدف کنترل سیلاب و ذخیره آبهای رودخانه چشمه‌ علی و دامغان رود و به منظور بهبود کشاورزی دشت دامغان احداث شده است.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه تأمین آب شرب در سال‌های بعد جزو اهداف سد دامغان قرار گرفت افزود: بهره‌برداری این سد در اسفند ۱۳۸۴ با آبگیری مخزن آغاز شده است. 
 
احسانی حجم مفید مخزن ۱۲۸ میلیون مترمکعب و حجم مخزن در تراز نرمال را ۲۱ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: تخصیص آب سد دامغان به ترتیب شرب و بهداشت ۴ (میلیون متر مکعب)، کشاورزی ۱۱ (میلیون متر مکعب) و زیست محیطی ۲.۹ (میلیون متر مکعب) است.
 
وی درباره اقدامات شرکت آب منطقه‌ای سمنان در طرح علاج بخشی سد دامغان به انجام مطالعات علاج بخشی اشاره کرد و گفت: سد دامغان از نوع خاکی- سنگریزه‌ای با ارتفاع ۵۱ متر از بستر رودخانه و در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شهر دامغان احداث شده و مساحت دریاچه این سد در تراز نرمال ۱.۵ کیلومتر مربع است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: با توجه به اینکه از زمان مطالعات طرح سد دامغان بیش از ۲۰ سال سپری می‌شود و همچنین برآوردهای هیدرولوژی و رسوب انجام شده، به دلایل مختلف، با واقعیت موجود در دوره ۱۲ ساله بهره برداری سازگار نبوده است (حجم رسوب وارده به مخزن در دوره بهره‌برداری تقریبا دوبرابر مقدار پیش بینی شده در مطالعات طرح است)، بهره‌برداری از این سد را با مشکلاتی همراه کرده است.
 
احسانی تصریح کرد: از اینرو انجام مطالعات حاضر با رویکرد علاج بخشی (مشکلات رسوب سد) برای افزایش بهره‌وری و تضمین عمر مفید سازه ضروری است.

وی افزود: البته هدف از انجام این مطالعات تنها علاج‌بخشی مشکل به وجود آمده به دلیل ورود رسوب بیش از مقدار مورد انتظار نیست بلکه در مقیاس کلان‌تر، مطالعات حاضر علاوه بر خروج از وضعیت کنونی، به دنبال بهبود کارایی با پرداختن به ریشه مشکل و برطرف ساختن آن، است. بنابراین گستره مطالعات کنونی تنها به حیطه وقوع مشکل محدود نیست و حوضه آبریز طرح و اراضی مشروب را نیز شامل می‌شود.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: طرح علاج بخشی سد دامغان از سال ۹۸ شروع و در حال اجرا است.
 
احسانی پیشرفت فیزیکی طرح را ۳۵ درصد عنوان کرد و به اعتبارات تخصیص یافته از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: سال ۹۸ از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور وقت ۲۰ میلیارد ریال کامل جذب شده است و از سال ۹۹ نیز از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور وقت ۱۲۰ میلیارد ریال کامل جذب شده است.
 
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها ۴۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که کاملا جذب شده است افزود: در سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور وقت ۲۰ میلیارد ریال اختصاص یافت. 
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان مجموع اعتبارات تخصیص یافته به طرح را تا کنون ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان و به اهم اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: مطالعات طرح علاج بخشی سد دامغان، اصلاح سیستم هیدرومکانیکال و برقی سد دامغان، نظارت بر اجرای عملیات هیدرومکانیکال و بند انحرافی بالا دست سد دامغان، بازرسی تجهیزات هیدرومکانیکال سد، احداث بند رسوبگیر آستانه و شورتنگه در بالا دست سد، احداث بند رسوبگیر دامغان رود در بالا دست سد، توسعه و تکمیل اتاق شیر آلات سد دامغان ، تعمیر کالیبراسیون و تکمیل قرائت‌گرهای ابزار دقیق سد و مطالعات برج آبگیر سد داز جمله اقدامات انجام شده در راستای طرح علاج‌بخشی سد دامغان است.
 
احسانی به اهم اقدامات باقیمانده طرح علاج بخشی سد دامغان اشاره کرد و افزود: نجات برج آبگیر از زیر رسوبات، تخلیه دریچه‌های رأس و اصلاح سیستم انسداد در محل برج آبگیر و تعویض آشغالگیرهای برج آبگیر (مبلغ اعتبار مورد نیاز حدود ۱۴۰ میلیارد ریال) از جمله اقدامات باقی‌مانده است.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی رسوب و اجرا و پیاده‌سازی سیستم لایروب سد (مبلغ اعتبار مورد نیاز حدود ۳۲۰ میلیارد ریال)، احداث دو بند رسوبگیرجدید در بالادست سد دامغان (مبلغ اعتبار
مورد نیاز حدود ۶۰ میلیارد) از دیگر اقدامات باقی مانده در راستای اجرای طرح علاج بخشی سد دامغان است.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان اعتبار مورد نیاز به منظور انجام کارهای باقی مانده را ۶۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها