در آستانه هفته منابع طبیعی نشست خبری مدیر کل  و معاونین منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اهالی رسانه برگزار شد؛

  گزارش عملکرد و اعلام برنامه های هفته منابع طبیعی   

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر گفت:

شاخص ترین طرح آبخیزداری کشور در دیلم

مهمترين پروژه هايي كه امسال شاهد آن بوديم سد آبياري اميري، از جمله پروژه هاي شاخص در استان است
کد خبر: ۱۴۱۹۴۴۶
نویسنده سمیه السادات میرمحمدی

به گزارش خبرنگار جام جم/ عبدالحسین گرشاسبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در روز حمايت از صنايع كوچك درنشست خبری با اصحاب رسانه از برپايي و اجراي پروژه ها و طرح های پيش رو خبر داد: ارتقاي سرانه فضاي سبز شهري از 8 متر به 15 متر و در حاشيه شهرها از 15 متر به 30 مترمربع رسيده است البته اين در حوزه شهرداري هاست و وزارت كشور و سازمان منابع طبيعي به عنوان مجري و همكار بايد از اين طرح حمايت كند.

در تخريب منابع طبيعي جبران خسارت نمي شود

وي در ادامه گفت: در خصوص 17درصد آلودگي؛ شهرك هاي صنعتي و صنايع بايد نقش خود را در زمينه آلودگي ايفا كنند و سهم شان را بابت خسارت به عرصه هاي تخريب شده منابع طبيعي پرداخت و جبران خسارت نمايند. در اثر اجراي پروژه هاي توسعه اي مجريان طرح هاي عمراني پيرامون تأسيسات آب، گاز و نفت و در بحث پاكسازي عرصه ها را تخريب مي كنند اما حق و حقوق منابع طبيعي را پرداخت نمي كنند و اين باعث گله مندي سازمان منابع طبيعي استان شده است.

تعهدات درختكاري 16 ميليوني طي 4 سال

گرشاسبي تصريح كرد: در تفاهم نامه اي كه بين منابع طبيعي و اداره راه و ترابري منعقد شده است بنا است از شمال تا جنوب استان در مسير جاده ها درختكاري داشته باشيم، ديگر عرصه هاي خالي از فضاي سبز مثل پادگان ها و مكان هاي نظامي،‌ عرصه هاي در اختيار اوقاف بايد سرسبز شود و پويش هاي مردمي كاشت درخت توسط دستگاه هاي اجرايي از جمله وزارت اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش، ارشاد اسلامي، وزارت علوم و تحقيقات و حتي وزارت خارجه به ثمر بنشيند و آنها در اجرايي شدن اين طرح همکاری کنند.اميد است براساس زمان بندي طرح اعلام شده 4ساله اين طرح را در سطح كشور به اجرا دربياورند؛ فرصت تعهدات بوشهر در طول 4 سال تقريبا 16 ميليون برآورد شده است.

افزایش 10 نهالستان

او در ادامه افزود: آن چيزي كه خيلي مهم است و حاصل فعاليت هاي همكاران ما در اين مدت بوده افزايش نهالستان استان از 4 نهالستان به 10 نهالستان بوده است سطح اين نهالستان ها قبلا 5.4 هكتار بوده كه اكنون به 15 هكتار گسترش پيدا كرده است. ما نهادهاي توليد را آماده كرده ايم و تمام نهالستان به سيستم باراني تجهيز شده و ما كاشت را در استان به 26.500 هكتارافزايش داديم و در 12.500 هكتار عرصه ساحلي براي توسعه كاشت پيش بيني شده است.

توسعه گونه ساحلي ـ آبزي"حرا"

گرشاسبي اضافه كرد: يكي از قابليت هاي استان به دليل شرايط آب و هوايي و خاكي توسعه گونه ساحلي آبزي "حرا" هست كه يك فرصت در اختيار ما قرار مي دهد كه اميدوارم در خصوص اين سياست هم بتوانيم خوب عمل كنيم.

درختكاري در 14 هزار هكتار عرصه غيرساحلي

ایشان در ادامه گفت: 14 هزار هكتار عرصه غيرساحلي در حوزه جنگل كاري و بيابان زدايي شناسايي شده و همانطور كه اعلام شد طرح درختكاري يك طرح مردمي است و در اين مسير قصد داريم از نيروهاي آموزش و پرورش، نيروهاي جهادي و بسيجي به منظور گسترش اراضي سرسبز استفاده كنيم.

142 ميليارد تومان تخصيص بودجه 1401

مديركل منابع طبيعي اعلام كرد: اعتبارات سال 1401 كه به منابع طبيعي تخصيص و مصوب شد مبلغ 142 ميليارد تومان بود كه 96 ميليارد آن به حوزه منابع طبيعي اختصاص داده شد، در واقع ما 19 طرح در سطح استان در قالب 63 پروژه به اجرا درآورده ايم كه تعدادي از آن پروژه ها را اجرايي كرده ايم که تا پايان امسال آنها نهايي خواهد شد.

دشتستان و دشتي؛ بيشترين حوزه هاي آبخيز مطالعه شده

گرشاسبي گفت: استان بوشهر 276 حوزه آبخيز دارد كه مساحت آنها تقريبا 2 ميليون 551 هزار هكتار مي باشد. مساحت استفاده شده كه تاكنون توسط منابع طبيعي مطالعه شده بالغ بر يك ميليون و 102 هزار هكتار بوده كه 48 درصد از سطح استان را شامل مي شود. عمليات آبخيزداري در سطح استان بالغ بر 900 هزار هكتار از مساحت آبخيزدار اعلام شده است. در 45 حوزه مورد مطالعه قرار گرفته در استان؛ شهرستان دشتستان با 39 و شهرستان دشتي با 24 بيشترين حوزه مطالعه شده از جمع 127 حوزه در استان را شامل مي شوند.

كسب رتبه اول تا سوم سازه ها؛ جم، دشتستان، دشتي

وی افزود: عمليات هايي كه تاكنون اجرا شده است جمعا 862 سازه سنگي، خاكي مراتعي بوده و بيش از 145 هزار هكتار عمليات بيومكانيك و بيولوژيك در سطح استان اجرا شده است. از 862 سازه انجام شده  شهرستان جم با 361، شهرستان دشتستان با 251 و شهرستان دشتي با 142 سازه در بحث سازه هاي مختلف سنگي ملاتي و خاكي رتبه هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

سدآبياري اميري شاخص ترين پروژه جنوب استان

مديركل منابع طبيعي به شاخص ترين پروژه بوشهر اشاره كرد و گفت: مهمترين پروژه هايي كه امسال شاهد آن بوديم سد آبياري اميري از جمله پروژه هاي شاخص در استان است، بالغ بر 62 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز بود كه بتوانيم پروژه را اجرايي كنيم اما متاسفانه تاكنون فقط 24 ميليارد تومان به آن از سه محل ملي، محروميت زدايي و استاني تخصيص پيدا كرد و عليرغم اين موضوع ما پروژه را آغاز كرديم و براي به پايان رساندن آن نياز به تأمين اعتبار داريم تا بتوانيم پيش ازشروع باران اين پروژه شاخص در جنوب كشور را به پايان برسانيم تا مردم بتوانند از عوايد و فوايد آن بهره مند شوند.

جشن كاداس اراضي ملي

وي در ادامه تصريح كرد: يكي از طرح هاي مهم دولت كه در خصوص منابع طبیعي دنبال مي شد؛ بحث كاداس اراضي ملي بوده است كه در استان بوشهر ما تقريبا به سطح 99.5 سطح از اراضي ملي رسيديم. يك ميليون و 666 هزار و 763 هكتار از اراضي ملي و مواد اخذ سند شده است و امسال دنبال اين قضيه هستيم كه الباقي پلاك ها که فاقد اجرا  بودند را نهايي كنيم و جشن كاداس اراضي ملي را در سطح استان برگزار كنيم؛ مقدمات انجام شده و در حال پيشرفت است.

رفع تداخلات اراضي ملي و كشاورزي

گرشاسبي گفت: يكي از برنامه هاي اصلي در سطح اداره كل كه با همكاري مديريت امور اراضي در حال اجراست بحث رفع تداخلات ملي است. 471 پلاك در استان داراي تداخل هستند كه ما درخواست بررسي و تعيين تكليف را داشتيم. در كارگروه شهرستاني از 290 پلاكي ارجاع شده بالغ بر 140 پلاك براي صدور سند اراضي كشاورزي و ملي مورد بررسي قرار گرفت و براساس تصميمات گرفته شده مستثنات صورت گرفت. در سال گذشته 61 پلاك و در 5 ماه آغازين امسال 51 پلاك تعيين و تكليف شده است و اميدواريم تا پايان امسال بحث رفع تداخلات در قالب ماده 54 به پايان برسد.

جلوگيري از زمين خواري با دوربين هاي ماهواره اي

مديركل منابع طبعي در پايان گفت: براساس پنجره واحدي كه بر روي سامانه اداره كل منابع طبيعي طراحي شده است هر گونه تخريب و تصرف اراضي ملي و دولتي  با تصوير ماهواره اي رصد مي شود و كوچكترين تغيير در عرصه را اعلام مي كند و ديگر از زمين خواري و تخريب اراضي ملي جلوگيري مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها