شام کاری با فرستاده سلطان مسقط
جزئیات سفر وزیر خارجه عمان به تهران را بررسی کرده‌ایم

شام کاری با فرستاده سلطان مسقط

سفر وزیر خارجه عمان به تهران با ۳‌ماموریت

بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان دیروز به تهران سفر کرد و در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود قرار گرفت.
بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان دیروز به تهران سفر کرد و در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۱۶۸۸۹
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس مسائل غرب آسیا
این سومین سفر وزیر خارجه عمان به تهران در دولت سیزدهم است و وی دوبار دیگر ۲۸ آبان ۱۴۰۱ و اسفند ۱۴۰۰ هم به تهران سفر کرده بود. وزیر خارجه عمان در سفر جدید به تهران با سه هدف حضور یافته است، نخست نزدیک ساختن دیدگاه ایران و آمریکا برای از سرگیری مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ در وین، چراکه با توجه به این‌که در گذشته آمریکایی‌ها تلاش کردند از ایران امتیاز بگیرند و ایران هم تحت هیچ شرایطی به آمریکا امتیاز نداد در حال حاضر با توجه به شرایط منطقه، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی دچار اختلاف شده‌اند و این اختلاف موجب شده که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به‌شدت از رفتار تهاجمی کابینه بنیامین نتانیاهو انتقاد کند. از سوی دیگر تلقی مقامات پادشاهی عمان این است که در حال حاضر شرایط برای از سرگیری مذاکرات در حوزه برجام نسبت به گذشته بهتر شده است. اکنون فضا برای مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در حوزه برجام کاملا مناسب است، زیرا شکاف شدیدی بین کاخ سفید و کابینه نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به وجود آمده که از نظر پادشاهی عمان اکنون بهترین زمان است تا مذاکره تهران ـــ واشنگتن برقرار شود.
اما موضوع دوم در باب سفر وزیر خارجه عمان به تهران به مناسبات و ارتقای روابط ایران و مصر برمی‌گردد، به‌ویژه این‌که عمان در گذشته هم برای ایجاد رابطه بین تهران و قاهره تلاش کرده بود. بنابراین اکنون فضای مناسبی برای رابطه ایران و مصر و توسعه مناسبات این دو کشور به وجود آمده است. به نظر می‌رسد تلاش وزیر خارجه عمان بر این است که این مناسبات را به سطح قابل قبولی برساند، ضمن این‌که بیانیه اخیر روسیه و شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس موجب دلخوری ایران شده،  بنابراین سفر وزیر خارجه عمان به تهران می‌تواند در عین حال به مناسبات ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس کمک کند و آن را به سطح خوبی برساند، چراکه موضوع جزایر سه گانه اخیرا مورد بحث قرار گرفته و روسیه هم از حاکمیت امارات جانبداری کرده از این رو از نظر پادشاهی عمان ممکن است این موضوع نقطه‌اختلاف باشد اما می‌تواند به کاهش تنش‌های اخیر ایجاد شده بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم منجر شود.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها