جلد دومِ «جلد دوم»
حاشیه‌نگاری یک برنامه که به حاشیه‌های تولد و تولید کتاب‌ها می‌پردازد

جلد دومِ «جلد دوم»

زینب زارع در برنامه «جلد دوم» مطرح کرد؛

استقبال گسترده از کتاب سِد نصرالدین

برنامه گفت‌وگومحور جلد دوم از تلویزیون اینترنتی کتاب با حضور امیر خیام، نویسنده کتاب «سِد نصرالدین» و زینب زارع، نماینده انتشارات سوره مهر پخش شد. کتاب سِد نصرالدین روایت نویسنده از محل زندگی‌اش است که خاطرات کودکی و نوجوانی خود را در قالب طنز و اصطلاحات کوچه و بازار از محله سید نصرالدین بازار تهران روایت کرده است.
برنامه گفت‌وگومحور جلد دوم از تلویزیون اینترنتی کتاب با حضور امیر خیام، نویسنده کتاب «سِد نصرالدین» و زینب زارع، نماینده انتشارات سوره مهر پخش شد. کتاب سِد نصرالدین روایت نویسنده از محل زندگی‌اش است که خاطرات کودکی و نوجوانی خود را در قالب طنز و اصطلاحات کوچه و بازار از محله سید نصرالدین بازار تهران روایت کرده است.
کد خبر: ۱۴۱۵۷۳۹

آرزو داشتم در مدرسه دارالفنون درس بخوانم
خیام درباره شروع نویسندگی خود، گفت: من از کودکی در مدرسه امیرکبیر بودم و آرزو داشتم در مدرسه دارالفنون درس بخوانم. هر روز یادداشت‌هایی را می‌نوشتم و همه آنها را بین صفحه‌های کتاب نگه داشته بودم. سال‌ها گذشت بعد از ازدواج و فارغ شدن از جنگ، تصمیم گرفتم که خاطرات خود را بنویسم. حدود پنج سال پیش با تشویق همسرم نگارش این کتاب را شروع کردم. ناصر فیض مشوق اصلی من برای نوشتن کتاب بود و از من خواست که به شکل طنز آن را محاوره کنم.
وی در ادامه، افزود: هدف من از نوشتن این کتاب، آشنایی با فرهنگ‌های معنوی بود و نکته مهم این کتاب، معنویت آن است. آداب و رسوم آن زمان در ایام محرم و اعتقاد مردم به عزاداری امام حسین(ع) از نکات مورد توجه این کتاب است که در قالب زبان محاوره و با اصطلاحات کوچه و بازار نوشته شده است.
   
خاطرات طنز مترو
این نویسنده درخصوص نوشتن ادامه خاطرات خود و چاپ کتاب جدید، بیان کرد: بعد از اتمام این کتاب، قصد داشتم کتابی درباره دفاع‌مقدس و خاطراتم از زمان جنگ بنویسم. از سال ۵۷ که واقعه پاوه رخ داد، تصمیم گرفتم آنها را مکتوب کنم اما به دلایلی منصرف شدم و کار نیمه‌تمام ماند. به پیشنهاد ناصر فیض و سیدمحمد سادات‌اخوی، خاطرات اجتماعی‌ام را نوشتم. من خاطرات طنز بسیاری در مترو داشتم و موضوعی که بسیار مهم بود، افرادی بودند که در خارج از محیط خانه بودند که به آنها نپرداخته بودم. این افراد شخصیت‌هایی بودند که در زندگی من بسیار تأثیرگذار بودند و از نظرم نگارش خاطرات آنها می‌تواند یاد آنها را زنده نگه دارد.
   
تا سال ۶۵ در جنگ بودم
او درباره آشنایی خود با شهید چمران و پیوند با فضای جنگ، گفت: جنگ ۳۱ شهریور ۵۹ شروع شد و واقعه پاوه ۲۵ مرداد ۵۸ اتفاق افتاد که بیشتر از یک‌سال قبل از شروع جنگ بود. با شهید چمران و خانوده ایشان آشنایی داشتیم و منزل‌مان نزدیک هم بود. من آن زمان در کمیته بودم و فرمانده کمیته شهید سیدمجتبی هاشمی، فرمانده منطقه۹ بود اما ارتباط ما به دوران قبل از کمیته و جنگ برمی‌گردد. با شروع غائله پاوه، با گروه فدائیان اسلام به فرماندهی سیدمجتبی هاشمی به مریوان و پاوه رفتیم. نزدیک پنج‌ماه با سید‌مجتبی هاشمی و شهید چمران در منطقه بودیم. شهرهای اطراف نقده، پاوه، بانه و مریوان ناامن بود و آن را پاکسازی کردیم. بعد از شش‌ماه به تهران آمدیم که واقعه نقده رخ داد. سال ۵۹ که جنگ شروع شد با شهید چمران در اهواز ستاد جنگ‌های نامنظم تشکیل شد، رفتیم که استانداری اهواز مرکز آن بود. من تا سال ۶۵ در جنگ بودم و در ارتش خدمت کردم. 
   
زبان محاوره‌ای برای گیرایی و جذابیت کتاب
امیر خیام درباره استفاده از زبان محاوره در کتاب خود گفت: ارزش خانه‌های آن زمان به انسان‌هایش بود و من این ارزش‌ها را در خانه خود و در وجود عموهایم و عزیزجانم دیدم. زبان عزیزجان برای من بسیار شیرین بود و احساس کردم باید نسبت به آن امانت‌دار و وفادار باشم. به همین دلیل از زبان محاوره‌ای برای گیرایی و جذابیت کتاب استفاده کردم.
 
 سد نصرالدین با صدای «اردشیر منظم»
در ادامه برنامه زینب زارع، نماینده انتشارات سوره مهر درباره استقبال از کتاب سِد نصرالدین و آثار دفتر طنز، بیان کرد: این کتاب مورد استقبال قرار گرفت و در رسانه‌ها به خوبی دیده شد. ما در انتشارات، مراسم رونمایی از کتاب را داشتیم و همچنین گروه فرهنگی سماوا که زیر نظر انتشارات سوره مهر است در پلتفرم‌هایی که کتاب صوتی ارائه می‌دهد، این کتاب را زیر نظر اردشیر منظم منتشر کرده است. انتشارات سوره مهر بیشتر به عنوان نشر ادبیات دفاع‌مقدس شناخته شده است. با توجه به این‌که در حوزه هنری، دفتر طنز داریم، چند سالی است روی این بخش متمرکز هستیم که کتاب‌های طنز با سختگیری‌های کمتر، چاپ شود و بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.
   
پرفروش‌های نمایشگاه ۳۴
وی درباره استقبال مخاطبان در نمایشگاه کتاب از انتشارات و کتاب‌های پرفروش آن، گفت: در نمایشگاه استقبال بسیار خوبی داشتیم که کتاب‌های «عصرهای کریسکان» اثر کیانوش گلزار راغب، «مهاجر سرزمین آفتاب» اثر حمید حسام و مسعود امیرخانی، «حاج جلال» نوشته لیلا نظری گیلانده، «آبنبات هِل‌دار» داستانی طنز به قلم مهرداد صدقی و آثار فاضل نظری بیشترین میزان فروش را داشته‌است. همچنین سه جلدی سرگذشت استعمار اثر نشر مهرک است که از کتاب‌های کودک و نوجوان سوره مهر است، بنا به تأکید مقام معظم رهبری که خواندن آن را به جوانان و نوجوانان توصیه کرده بودند از پرفروش‌های این مجموعه بوده است. 
گفتنی است، برنامه جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به صورت زنده در ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون در سایت تلوبیون مشاهده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها