روایت معصومیت دختران ایرانی در سه دهه متفاوت

یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه مجموعه‌های نمایشی سیما بوده، پرداختن به مسائل، دغدغه‌ها، آرزوها و دلخوشی‌های دختران نوجوان، دارای جذابیت‌های خاصی است که دستمایه تولیدات تلویزیونی قرار داشته‌است. همچنین سیما تلاش کرده در قالب این گونه سریال‌ها برای نسل دختران نوجوان ایرانی، الگوسازی کند.
یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه مجموعه‌های نمایشی سیما بوده، پرداختن به مسائل، دغدغه‌ها، آرزوها و دلخوشی‌های دختران نوجوان، دارای جذابیت‌های خاصی است که دستمایه تولیدات تلویزیونی قرار داشته‌است. همچنین سیما تلاش کرده در قالب این گونه سریال‌ها برای نسل دختران نوجوان ایرانی، الگوسازی کند.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۸۵
نویسنده سعید رضایی - روزنامه‌نگار

ازجمله آثار قدیمی در این زمینه مجموعه‌هایی چون «دبیرستان خضراء»، «دختران»، «دختران حوا»، «دنیای شیرین»، «نرگس»، «مادرانه» و ... است. هر یک از این سریال‌ها در زمان خودشان، یکی از پربیننده ترین برنامه‌ها محسوب می‌شدند. اما این روزها نیز چند مجموعه تلویزیونی با محوریت دختران نوجوان در حال پخش یا بازپخش است. «نیکان» محصول جدید سیماست که شخصیت اول آن را دختری نوجوان به عهده دارد. همچنین مجموعه‌های «زندگی شیرین دریا» و «آسمان همیشه ابری نیست» هم که از محصولات گذشته سیما در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است این روزها روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفته‌اند.

روایت شیرین دختر گیل
«دنیای شیرین دریا» محصول سال ۱۳۷۷ شبکه یک سیماست. این سریال در آن دوران در قالب برنامه کودک و نوجوان پخش می‌شد. این سریال، علاوه بر این‌که مخصوص مخاطب کودک و نوجوان بود و شخصیت‌های اصلی‌اش را دخترها و پسرهایی از این گروه‌های سنی تشکیل می‌داد، برای مخاطب بزرگسال هم جاذبه داشت. دنیای شیرین دریا از تجربیات موفق زوج بیژن بیرنگ و مهران رسام محسوب می‌شد و کارگردانی آن را بهروز بقایی به عهده داشت. این مجموعه، دنیا و زندگی را از دریچه نگاه و زبان دختر نوجوان روستایی به نام دریا (با بازی زنده‌یاد پوپک گلدره) نمایش می‌دهد؛ نگاهی سرشار از امید، روشنی، ایمان و البته سادگی و سرخوشی به رنگ سبز روستاهای استان گیلان. مجموعه دنیای شیرین دریا یادآور خاطرات کودکان و نوجوانان دهه ۷۰ است و بار دیگر زندگی بر مدار عشق و مهربانی و سادگی را به تصویر می‌کشاند.

دغدغه‌های دختران نوجوان دهه ۸۰
سریال «آسمان همیشه ابری نیست» محصول سال ۱۳۸۹ شبکه یک سیما به کارگردانی سعید عالم‌زاده هم زندگی دختران نوجوان در تهران را در حدفاصل دبیرستان تا خانه نمایش می‌داد. پنج دختر نوجوان، شخصیت‌های محوری این سریال هستند که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. مجموعه آسمان همیشه ابری نیست، رفتارها و نوع برخورد خانواده‌ها و به ویژه پدرها را به عنوان مهم‌ترین عامل در سلامت اخلاقی و روانی دختران معرفی می‌کند، به طوری که می‌بینیم، پدرهایی که صمیمیت بیشتری با دختر خود داشته و فضای آرام و دوستانه‌ای را در فضای خانه ایجاد می‌کنند، دخترهایی با رفتار اجتماعی مناسب‌تر بار می‌آورند. برعکس، پدرهای کج‌خلق که به طور دائم با فرزندان خود بدرفتاری می‌کنند، توان کنترل زندگی دختر خود را از دست می‌دهند.

دخترانه‌ای برای امروز
«نیکان» هم محصول سال۱۴۰۲ شبکه سه سیماست. این سریال به کارگردانی علی سراهنگ طی ۳۰ قسمت، راوی یک قصه ملتهب و پرفراز و نشیب درباره بخشی از زندگی یک دختر نوجوان در جامعه امروز ماست؛ دختری که چالش‌های دشواری سر راهش قرار می‌گیرد اما با تلاش و مراقبت از خودش، تلاش می‌کند راه رستگاری را بیابد. نیکان در این شرایط اجتماعی و فرهنگی که تمرکز اصلی دشمنان جامعه ایرانی بر زنان و به ویژه نسل‌جدید بانوان است، می‌تواند منبعی الهام‌بخش برای دختران ایرانی باشد. جوانی که با حفظ شخصیت، شأنیت و منزلتش، گلیمش را از آب بیرون می‌کشد و راه رستگاری و خوشبختی را با پاکی و شرافت می‌پیماید. این سریال، قدم جدید عرصه سریال‌سازی سیما برای بازنمایی چهره‌ای معصوم و صیقل‌خورده توأم با آسیب‌شناسی اجتماعی از زن ایرانی است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها