مسیر سه راه قزانچی به سه راهی بیاشوش به جاده مرگ معروف شده که بوی خون می دهد، جاده ای که هرماه باحادثه عجین می شود و پژواک‌ناله و ضجه قربانیانش به گوش می رسد.
کد خبر: ۱۴۱۰۳۳۲

جام جم آنلاین-زهره کریم زاده؛ خطر در پیج و تاب جاده های اورامان کمین کرده، این مسیر که از نقاط حادثه خیز استان است بوی رفتن و برنگشتن می دهد، به دور بودن این محور از اصول اولیه ساخت جاده، غیراستانداردبودن خودروهای داخلی، تاثیر اندک جرائمرانندگی موجب شده بارها و بارها خون عزیزی بر زمین ناهموارش جاری شود و خانواده ای تا ابد داغدار شود.
 
از بین رفتن پنج تن از یک خانواده، جان باختن سه و هفت نفره سرنشینان در این محور تنها بخش کوچکی از اخبار تاسف بار حوادث در این محور است، مسیری که هنوز مسوولانش نتوانسته اند آن را به صورت کامل مرمت کنند و تقصیر را بر گردن اعتبار و موقعیت جغرافیایی منطقه می اندازند و یا به بهانه زمانبربودنش، بی خیال درمانی موثر می شوند.
 
 این مسیر محل تقاطع چهار شهر اورامانات است و روزانه ۲۰هزار تردد در آن ثبت می شود، مسیری که با چاله های فراوان، پیچ های خطرناک و زیرسازی نامناسب آسفالت از مسافرانش استقبال می کند و اجازه سفر ایمن به هیچ مهمان را نمی دهد.
 
 محور کرمانشاه به پاوه بعد از محور بیستون ـ کرمانشاه پرترددترین محور استان است و ضروری است که اداره راهداری و شهرسازی عنوان کنند برای ایمن سازی و بهسازی این راه چه کرده اند و و برنامه های خود را شفاف سازی کنند چراکه ابهام در این زمینه بسیار است.
 
وضعیت جاده های اورامانات آنقدر وخیم است که سالانه بیش از ۶۰ نفر در این مسیر براثر تصادفات جاده ای جان می دهند و روند پروژه های تعریف شده برای نقاط حادثه خیز آنقدر کند است که نتوانسته گره گشای این معضل شود.
 
چندی پیش با پیگیری‌های آرش لهوانی، نماینده مردم جوانرود، پاوه و روانسر در مجلس، عملیات آسفالت قزانچی -روانسر از کانی شریف(شابیار) به سمت روانسر با اعتبار نزدیک به یک‌هزار میلیاردریال استارت خورده است و باید یادمان باشد ایمن سازی این مسیر مانع از دست رفتن جان عزیز و هم وطنی دیگر می شود.

کاش مسوولان مربوطه بیایند و بگویند چه کرده اند و آیا این همه تعلل و بی نتیجه ماندن به بی کفایتی و نداشتن تخصص ربطی ندارد؟ چراکه بنابه گفته لهونی، سالهاست اقدامات انجام شده نیز نتوانسته جاده های اورامانات را ایمن کند و تا رسیدن به استانداردهای نرمال راه زیادی وجود دارد.
 
  
۱۱کیلومتر از مسیر ایمن سازی می شود

در ادامه معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه، در پاسخ به این سوال که چرا محور سه راه قزانچی به بیاشوش حادثه خیز است، گفت: این محور شریان اصلی چهارمنطقه اورامانات به طول ۶۱ کیلومتر است و دو پایانه مرزی شوشمی و شیخ صله دارد و از یک سو دارای مرز مشترک با استان کردستان به سمت کامیاران و از مسیر دیگر به سمت کرمانشاه و شهرستان های جنوب غربی استان راه دارد.

علی سلیمی ادامه داد: بیشترین حوادث وتصادفات سال های اخیر در حدفاصل پلیس راه روانسر تا سه راهی بیاشوش در مسافت ۱۱ کیلومتری است، در همین راستا وزارت راه و شهرسازی بهسازی و آسفالت یک پروژه بزرگراهی را برای مسیر تعریف کرده که از سه راهی روانسر تا بیاشوش و در نهایت منتهی به پاوه و جوانرود را در بر می گیرد.

قیمت مصالح راه سازی سرسام آور است

وی ادامه داد: با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مصالح راه سازی از جمله قیر و مصالح حمل و پخش، تصمیم گرفتیم بر مسیری که بیشترین تصادفات را دارد در گام نخست کار و بهسازی شود و اکنون پیمانکار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل راه های کشور در منطقه مشغول به کار است که طرف آن شرکت ساخت است و به راهداری و حتی راه و شهرسازی ربطی ندارد و کارکردن در این پروژه از یکسال و نیم گذشته آغاز شده است.

سلیمی با بیان اینکه پس از تکمیل مسیر ۱۱کیلومتری مابقی مسیر از روانسر به سمت قرانچی در دست مرمت قرار می گیرد، افزود: ۹۰درصد تصادفات در این محور براثر سبقت، سرعت و تجاوز به سمت چپ و بیشتر در محل تقاطع ها است، به دنبال انجام یک اقدام اساسی همچون تبدیل این پروژه به پروژه ای همچون بزرگراه کربلا هستیم تا تصادفات رخ به رخ کمتر شود ولی اجرایی شدن آن ممکن است سالها زمان برد که به وضعیت اعتبار و تزریق و تخصیص ارتباط دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چه اقدامی برای بهسازی مسیر انجام داده است، گفت: با همکاری اداره کل و همکاران اداره ایمنی، قبل و بعد از تقاطع های منشعب شده از این محور، چراغ چشمک زن نصب شده است، شیار لرزاننده عرضی به همراه نوار سفیدرنگ در کنار شیار ایجاد کرده ایم، بر سر قوس های مسیرهای سبقت ممنوع، شیار لرزاننده طولی ایجاد شده است و اخیرا وسط مسیر از سراب یاوری تا بخشی از حوزه شهرستان روانسر را با گل میخ پلاستیکی شبرنگ دار و استوانه ایمنی در مناطق سبقت ممنوع کار گذاشته شده است.

این مسوول با بیان اینکه آمار تصادفات شب به نسبت روز در برخی تقاطع ها بیشتر است، گفت: حدفاصل پلیس راه تا بیاشوش، پیچ سراب جابری روانسر، تقاطع حسن آباد و در چندین مسیر دیگر روشنایی ایجاد کرده ایم، ایجاد رمپ ورود و خروج ایمن در سمت مقابل تقاطع ها در محور روانسر تا سه راهی بیاشوش، ایجاد پارکینگ انتظار در تقاطع حسن آباد، ایجاد رمپ خروجی مطمعن به سمت کرمانشاه به طول ۶۰۰ متر و … از دیگر اقدامات است.

مقصران اصلی تصادف، اهالی بومی هستند

سلیمی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد تصادفات این مسیر توسط اهالی بومی منطقه اتفاق می افتد، افزود: جای تاسف است راننده ای که از دیگر استان ها وارد این محور می شود با یکی از اهالی بومی تصادف کند و بیشتر خاطیان بومی کم سن و سال هستند و حتی گواهینامه رانندگی ندارند، در یکی از تصادفات سال گذشته در تقاطع، هفت نفر جان بختند که مقصر نوجوان ۱۶سال با ۲۰۰ کیلومتر سرعت بوده است.

 معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ به نسبت ۱۴۰۰ در سه راهی بیاشوش به سمت روانسر ۷۰درصد کاهش تلفات داشته ایم و در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴نفر و در سال گذشته دونفر به دلیل خواب آلودگی راننده خاطی جان باخته اند.

در پایان فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که برای ایمن سازی جاده های اورامانات چه باید کرد، گفت: اصلاح هندسی پیچ ها، ایجاد شانه خاکی، ایمن سازی پرتگاه ها با نیوجرسی و گاردریل و ایمن سازی دهانه پل و پرتگاه ها پیشنهاد می شود.
 
سرهنگ کیخسرو دستغیب  از وجود ۲۸نقطه حادثه خیز در مسیر پلیس راه روانسر(قزانچی تا روانسر) خبر داد و افزود: براساس ترسیم کروکی سال گذشته تاکنون در این مسیر با مسافت هایی با فاصله ۳۰۰متر، سه تصادف فوتی و جرحی ثبت شده است و به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان منعکس شده است.

به دلیل کندی پروژه شاهد تصادفات رخ به رخ هستیم

وی ادامه داد: در محور روانسر به سه راهی جوانرود و پاوه چهار تقاطع وجود دارد که جز نقاط حادثه خیز است، که مسیر روانسر به پاوه در دست پیمانکار قرار دارد ولی باتوجه به کندی کار، شاهد تصادفات به صورت رخ به رخ هستیم و در حوزه سه راهی جوانرود به سمت پاوه با توجه به جاذبه های گردشگری که هم اکنون دارد به ویژه در روزهای تعطیل دارای حجم سنگین ترافیک می شود.

وی اضافه کرد، محور روانسر به سمت جوانرود و ثلاث باباجانی، با توجه به خرابی و کنده کاری سطح آسفالت نیاز به ترمیم دارد و کل راه های حوزه ثلاث باباجانی نیازمند بهسازی است.

بیش از ۶۰نفر در سال در جاده های اورامانات جان می دهند

این مسوول اضافه کرد، حوزه اورمانات یکی از نقاط حادثه خیز استان است به گونه ای که براساس تصادفات ترافیکی سالانه بیش از ۶۰نوع فوتی در محور جوانرود، نودشه، ثلاث باباجانی گزارش می شود که نیاز است مسوولان استان با توجه به موقعیت جغرافیایی این چهار مکان درخصوص بازسازی راه ها اقدامات موثری انجام دهند.

وی با بیان اینکه از کرمانشاه به سمت محور سنندج، دارای پنج نقطه حادثه خیز است، افزود: نیاز است این مسیرها به شکل تعریض بزرگراهی درآید و تاکنون گل میخ در سر پیچ های حادثه خیز استفاده شده وبا توجه به حوادث چند روز گذشته در پیچ های حادثه خیز محور کرمانشاه به روانسر داشتیم این اقدام انجام شده است.

دستغیب افزود: مسیراز روستای کانی شریف به سمت روانسر در دست روکش سطح آسفالت قرار دارد که موجب از بین رفتن دست انداز و خرابی جاده می شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها