پای صحبت‌های جهانگیر الماسی درباره برنامه‌سازی برمدار هویت و عدالت

نسل جوان باید بداند

محور اصلی فعالیت صداوسیما در دوران مدیریت جدید، تحول بر مدار هویت و عدالت است. اما این گزاره، چه معنا و مفهومی دارد و چطور می‌تواند به مرحله عمل دربیاید؟ جهانگیر الماسی، از بازیگران پیشکسوت فراتر از نقش‌آفرینی، اهل مطالعه و اندیشه است. او از هنرمندانی است که همواره دغدغه هویت و عدالت را داشته و به همین دلیل گزینه خوبی برای صحبت درباره این مساله است.
محور اصلی فعالیت صداوسیما در دوران مدیریت جدید، تحول بر مدار هویت و عدالت است. اما این گزاره، چه معنا و مفهومی دارد و چطور می‌تواند به مرحله عمل دربیاید؟ جهانگیر الماسی، از بازیگران پیشکسوت فراتر از نقش‌آفرینی، اهل مطالعه و اندیشه است. او از هنرمندانی است که همواره دغدغه هویت و عدالت را داشته و به همین دلیل گزینه خوبی برای صحبت درباره این مساله است.
کد خبر: ۱۴۰۹۷۰۳

این بازیگر پیشکسوت معتقد است: صداوسیما برای ساخت ایرانی قوی و متحد باید برنامه‌ها و محتویاتی را در سطح و عمق جامعه منتشر کند که عشق تعلق به این آب و خاک و احساس نزدیکی همه اقوام و اقشار را تقویت کند. این اتفاق هم رخ نمی‌دهد مگر با افزایش آشنایی مردم با افتخارات و ارزش‌های فرهنگی خود. این مهم، برای نسل جوان حیاتی‌تر است. یعنی صداوسیما باید برنامه‌هایی در جهت بازشناسی هویت و افزایش همدلی ملی برای مخاطب جوان تولید کند.
این بازیگر، محوری‌ترین ارزش فرهنگی این کشور که صداوسیما باید بر آن تمرکز داشته باشد را پرستش خداوند یکتا دانست و ‌تأکید کرد: این باور عمیق و ریشه‌دار در تار و پود ایرانیان مسلمان همواره توانسته موجب راندن بیگانگان و چپاولگران از این سرزمین شود. امروز هم همین باور نیاز اصلی و زیربنایی فرهنگی و رسانه ای ماست.
وی صحبتش را این گونه ادامه داد: همدلی و گردهمایی جوانان ایرانی برای حراست از مرزهای هویتی، فرهنگی و جغرافیایی كشورمان، جز با خرد و دانایی و درك منافع ملی صورت نمی‌گیرد. درست مثل همان اتفاقی كه ابتدای انقلاب در تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داد.
الماسی هویت بخشی به برنامه‌های صداوسیما و ارتقای کیفیت برنامه‌ها را دو شاخصه مهم دانست که مسئولان صداوسیما باید به‌طور همزمان و همگام به آن توجه کنند. وی در این باره تاکید کرد: لازم است كه با بهره جستن از آموزه‌های روان‌شناسی اجتماعی و با شناخت بیشتر نسبت به هویت اعتقادی و ملی سرزمین‌مان، برنامه‌های صداوسیما از نو تعریف و تنظیم شوند.
او برخی موضوعاتی را که می‌تواند دستمایه برنامه‌سازی با محور عدالت و هویت باشد، به این ترتیب اشاره کرد: شرح چپاول‌ و غارتگری‌ بیگانگان در طول تاریخ، قضایای مربوط به کودتای ۲۸ مرداد، موضوع نفت، شبه قراردادهای آرامكو، اقتصاد سرمایه‌داری كمپرادور و دلاورها و جوانمردانی كه با اشغالگران و استعمارگران به مبارزه پرداختند، می‌توانند موضوعات خوبی برای ساخت سریال باشند. هرچقدر نسل جوان ما درباره خیانت پادشاهان، توطئه‌ دولت‌های استعمارگر برای غارت سرمایه‌های ملی ما و در مقابل، ازخودگذشتگی‌ قهرمانان و جوانمردان برای مبارزه‌ها را بیشتر بدانند، هویت‌یابی و وحدت ملی در کشور ما تشدید می‌شود. همچنین باید برنامه‌های بیشتری درباره دست‌درازی‌های قدرت‌های خارجی به منابع و مرزهای ایران ساخته شود.
بازیگر سریال پر مخاطب «در چشم باد» افزود: نمایش راه‌های به یغما رفتن منابع کشورشان از سوی بیگانگان در سریال‌ها، آگاهی و معرفت جمعی نسل جوان را افزایش می‌دهد. اگر جوانان در آثار سینمایی و تلویزیونی این گونه موضوعات را ببینند، راه‌های نفوذ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی باز نخواهد شد. از جهانگیر الماسی پرسیدیم که برای طرح جذاب و دلنشین این موضوعات در سریال‌های تلویزیونی باید چه کرد، که او این گونه پاسخ داد: اول این‌که ناظران و برنامه‌سازان، خودشان باید به این گونه موضوعات اعتقاد داشته باشند. هم ایمان داشته باشند و هم در زندگی فردی و اجتماعی خویش به آنها پایبند باشند. همچنین در پرداختن به هر موضوعی در سریال‌ها و برنامه‌های صداوسیما باید از برخورد سطحی پرهیز كرد؛ برنامه‌ها باید عمق داشته باشد. تصاویر سیما باید جلوه‌ای از هویت، طبیعت، معماری و حال و هوای ایرانی را نمایش دهد. ضمن این‌که لازم است یك روان‌شناسی اجتماعی، با شناخت از هویت تاریخی و اعتقادی ما، برنامه‌های صداوسیما را نظم بدهد. این بازیگر با اشاره به اهمیت برنامه‌های کودک و نوجوان هم گفت: این برنامه‌ها نیاز به یك بازنگری جدی دارند. در این برنامه‌ها باید به بازی‌ها، روابط اجتماعی و سایر مسائل تربیتی دقیق‌تر پرداخته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها