نزدیک به سه دهه است که سایه سنگین خشکسالی روی سر استان‌ها و از همه مهم‌تر صنعت کشاورزی ایران سنگینی می‌کند.
نزدیک به سه دهه است که سایه سنگین خشکسالی روی سر استان‌ها و از همه مهم‌تر صنعت کشاورزی ایران سنگینی می‌کند.
کد خبر: ۱۴۰۶۹۲۵
نویسنده ​​​​​​​سیداحمد هاشمی اشکا | گروه ایران

براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو حدود ۸۸ درصد آب مصرفی در کشور مربوط به حوزه کشاورزی بوده که این آمار ۲۰ درصد بیشتر از متوسط جهانی است. با توجه به وضعیت موجود و بحرانی بودن شرایط منابع آبی و بالا بودن مصرف آب در کشاورزی سنتی، اصلاح شیوه‌های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات نیازمند به آب کمتر، بسیار مورد تاکید است. یکی از بهترین کشت‌هایی که در این شرایط از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود، کشت گلخانه‌ای می‌باشد. کشت گلخانه‌ای به‌دلیل تاثیر فراوان در کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره‌وری محصول و کاهش خسارت‌های ناشی از بارندگی و حوادث غیرمترقبه، به‌عنوان بهترین گزینه برای کشاورزان محسوب می‌شود.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه‌ای نقش به‌سزایی در افزایش بهره‌وری آب دارد؛ به‌عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی و خیار در عرصه ۴۰۰-۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، در حالی‌که با انتقال کشت این محصول به فضای گلخانه می‌توان مصرف آب را به ۲۵ تا ۳۰ لیتر کاهش داد.
افزایش تولید در سطح نیز از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای عنوان می‌شود که به‌طور مثال اگر در عرصه در یک سطح مشخص ۳۰ تا ۳۵ تن محصول تولید شود با انتقال به فضای گلخانه در همان سطح در دو دوره کشت، بیش از ۵۰۰ تن محصول تولید خواهد شد. علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و تولید محصول بیشتر، سلامت محصول تولیدی گلخانه‌ها و اشتغالزایی نیز از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای عنوان می‌شود و این مزایا هر‌کدام به خودی خود نقش بسزایی در شکوفایی بخش کشاورزی در شرایط بحرانی امروز منابع آبی دارد.
می‌گویند مشت نمونه خروار است. بر همین اساس به هر نقطه از ایران که توجه کنیم مسأله آب، موضوعی اصلی و البته در شرایط بحرانی است. به‌عنوان مثال با توجه به بحران کم‌آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه که موجب چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف آذربایجان‌غربی و به‌خصوص بخش کشاورزی آن شده و این‌که بالا بودن مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل خشک شدن این دریاچه مطرح می‌شود، بنابراین برای حل این مشکل در سال‌های اخیر راهکارهای متعددی از‌جمله اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک آبیاری تحت‌فشار و نیز کشت گلخانه‌ای مورد تأکید کارشناسان و مسئولان این بخش قرارگرفته است. اما مهم این است باید پروژه‌هایی که در حفظ منابع آبی تاثیرگذار هستند در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و با عملیاتی کردن آنها از وقوع فجایع بعدی پیشگیری کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها