بازیگران تئاتر موفق‌تر هستند
حدیث نیکرو، ایفاگر نقش سوده در «تب و تاب»:

بازیگران تئاتر موفق‌تر هستند

گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده

«بی‌کرانه» سواحل ایران

اگر خواهان تماشای سواحل جنوبی کشورمان و زندگی مردمان این خطه از ایران هستید، کافی است بیننده جنگ شبانگاهی «بی‌کرانه» بوده و با این برنامه سفری به جنوب ایران داشته باشید تا با زیبایی‌های این خطه از ایران در قالب برنامه‌ای متفاوت آشنا شوید.
اگر خواهان تماشای سواحل جنوبی کشورمان و زندگی مردمان این خطه از ایران هستید، کافی است بیننده جنگ شبانگاهی «بی‌کرانه» بوده و با این برنامه سفری به جنوب ایران داشته باشید تا با زیبایی‌های این خطه از ایران در قالب برنامه‌ای متفاوت آشنا شوید.
کد خبر: ۱۴۰۵۹۶۴
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

این برنامه ویژگی‌های متمایزی دارد که تماشای آن برای مخاطبان تلویزیون خالی از لطف نیست. داریوش ارجمند در حالی که لباس جنوبی‌ها را بر تن دارد، میزبان مهمانان است و روایت زیبایی از سواحل جنوبی ایران دارد. برنامه بی‌کرانه به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا با هدف ایجاد آشنایی با ظرفیت‌های گسترده اقلیم، فرهنگ و اقتصاد سواحل جنوبی کشور روی آنتن شبکه اول سیما می‌رود. در هر قسمت از این برنامه علاوه بر گفت‌وگوی ارجمند با یکی از افرادی که در منطقه نقش شاخصی در وضعیت اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی داشته‌اند، سه بخش مستند هم دیده می‌شود که در هر بخش گروه مستقلی به بررسی یک اتفاق، مکان یا زندگی مردم می‌پردازد. درباره این برنامه با محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده برنامه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
این برنامه راوی زندگی مردمان ساحل‌نشین جنوب کشورمان از غربی‌ترین نقطه خلیج‌فارس تا شرقی‌ترین نقطه دریای عمان خواهد بود. همچنین یادآوری دلاوری‌ها و مبارزات مردان بزرگ در حفظ میهن و همچنین روایت پیشرفت ایران از جمله اهداف تولید آن است.
محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که ساخت برنامه‌های شبانگاهی ویژگی‌های خاصی دارد تا فضای برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، شما با چه هدفی این برنامه را تولید کرده‌اید به جام‌جم بیان می‌کند: شبکه ایده‌ای داشت که یک برنامه برای شروع شب تولید و گروه‌های مختلف مردم در آن دیده شود. در این برنامه به‌طور مشخص قرار بود ظرفیت‌ها، فرهنگ، آداب و رسوم، جاذبه‌های دیدنی و مشخصات جغرافیایی ساکنین سواحل جنوبی ایران معرفی و با مردمانش صحبت شود تا هم خود آنها خودشان را در رسانه ببینند و هم بقیه مخاطبان با آنان آشنا شوند. شبکه یک به‌عنوان یک شبکه فراگیر ایده‌اش این بود برنامه‌ای داشته باشد که خیلی درگیر مرکز و پایتخت نباشد، به همین دلیل برنامه بی‌کرانه سراغ نقاط مرزی رفت.

انتخاب بهترین‌ها در بی‌کرانه
وی در پاسخ به این سؤال که در این برنامه در هر قسمت با افرادی که در آن منطقه نقش شاخص در وضعیت اقتصادی، فرهنگی دارند صحبت کردید. این افراد را چطور رصد کردید و بر اساس چه معیارهایی آنها را انتخاب نمودید، می‌گوید: قرار نبود یک فهرست چند صدتایی دربیاوریم و بهترین‌های‌شان را انتخاب کنیم، بلکه گروهی هستند که در منطقه تا حدی شناخته شده‌اند، چون در روزهای پایانی ۱۴۰۱ برنامه تولید می‌شد همین موضوع ما را محدودتر می‌کرد، چون مردم نزدیک ایام نوروز گرفتاری زیاد دارند اما در مجموع ما سعی کردیم گروهی از افراد فعال منطقه که اقدامات خوبی هم داشتند را انتخاب و در برنامه دعوت کنیم. سعی کردیم قالب برنامه برای مخاطبان کاربردی باشد و بیننده یک برنامه شبانگاهی جذاب باشند. این تهیه‌کننده درباره این‌که یکی از ویژگی‌های برنامه این است که به مکان زندگی مردم خیلی خوب می‌پردازد. آیا خودتان مال این منطقه هستید که این شناخت را داشتید یا تحقیقات کردید و این تحقیقات چقدر طول کشید، توضیح می‌دهد: در زمستان تصمیم گرفته شد این برنامه تولید شود اما کسانی که کار می‌کردند کسانی بودند که عمدتا تجربه کار در حوزه سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و بوشهر را داشتند و ما از سرمایه‌ای که از قبل در معاونت پژوهشی تدارک دیده شده بود استفاده کردیم. به همین دلیل به‌طور مشخص برای این برنامه زمان خیلی کوتاهی صرف شد به منظور انتخاب موضوعات، طراحی برنامه سفر و این که سراغ چه کسانی و کجا برویم. این نتیجه تجربه‌ای بود که گروه پژوهش و کارگردانی ما از کارهای قبلی‌شان داشتند و چند سال در این موضوع کار کرده بودند.

دلیل انتخاب ارجمند
شکیبانیا درباره این‌که چطور شد داریوش ارجمند را به‌عنوان راوی برنامه انتخاب کردید، می‌افزاید: بدون تردید هر فردی به کارنامه آقای ارجمند نگاه کند، متوجه سوابق کاری درخشان او می‌شود. او همیشه نقش‌های ماندگاری را در سینما و تلویزیون بازی کرده است که تماشای آن برای هر مخاطبی جذابیت زیادی دارد. انتخاب او هم به سوابق کاری او برمی‌گردد و این‌که چند کار شاخص در جنوب ایران انجام داده بود که شاید مهم‌ترینش فیلم «ناخدا خورشید» باشد یا «راه آبی ابریشم» بود. آقای ارجمند در این آثار تجربه موضوعاتی مربوط به دریا، صیادی، ساحل، کشتی‌نوردی، مردم، ساحل‌نشینان و‌... را داشت. همه این موارد باعث شد تا بهترین گزینه برای میزبانی از مهمانان در این برنامه باشند. وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر او تجربه اجرای تلویزیونی داشت و جزو معدود هنرمندانی است که بسیار اهل مطالعه هستند و همین موضوع انگیزه‌ای شد تا او را برای برنامه دعوت کنیم. همچنین پخش برنامه فکر می‌کنم تا پایان خرداد ادامه داشته باشد. ما این برنامه را در ۶۰قسمت آماده کرده‌ایم که از شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک پخش می‌شود. در مجموع تلاش شده تا نظر و رضایت مخاطبان راجلب کنیم.

ناخدای بی‌کرانه

داریوش ارجمند که در تلویزیون بیش از همه با نقش مالک اشتر در سریال به یادماندنی امام علی(ع) شناخته می‌شود، در سینما بیشتر با نقش ناخدا خورشید در اذهان مانده است. نقشی که گویی این شب‌ها در قامتی دیگر ظهور کرده است. این بازیگر باسابقه و توانمند که این سال‌ها در ایفای نقش‌های مختلف از پای ننشسته و موفق عمل کرده، این شب‌ها با برنامه بی‌کرانه همراه مخاطبان تلویزیون است. برنامه‌ای که راوی زندگی مردمان ساحل‌نشین جنوب کشورمان از غربی‌ترین نقطه خلیج‌فارس تا شرقی‌ترین نقطه دریای عمان شده است و با میزبانی ارجمند، لحظات شیرین و آرامی را برای بینندگانی که دل در گرو آب و خاک این سرزمین دارند، ایجاد می‌کند. می‌شود گفت وی در این برنامه نقش مجری را ندارد بلکه با حضوری پدرانه و با لبخندی بر لب به نوعی میزبان است که حرف مهمانان را قطع نمی‌کند و به آنان فرصتی برای هر چه بیشتر دیده شدن می‌دهد. در بخش دیگر هم راوی زیبایی‌های سواحل جنوبی کشورمان و زندگی مردمان این خطه از ایران می‌شود. او با رختی که یادآور نقش خاطره‌انگیز ناخدا خورشید است، مقابل دریچه دوربین و فضایی که شبیه کشتی و دریاست با صدایی رسا حکایت‌هایی نقل می‌کند که دل هر ایران‌دوستی را می‌لرزاند. می‌گویند خاک جنوب گرم است و مردمانش هم دم گرم و گیرایی دارند و به همین علت به مهمان‌نوازی شهره‌اند. همان‌طور که اشاره شد ارجمند هم سعی کرده در این قاب همچون مردمان این سرزمین ظاهر شود و با صمیمیت و لبخند میزبان مهمانان برنامه باشد. او بازیگری است که اگر این سال‌ها پا بر صحنه اجرا گذاشته باز با هنرنمایی حرکات بدن، از این ابزار اصلی بازیگری بهره برده، کلامش نشانی از اتصال به دریایی از دانش و مطالعه دارد و همچنین با بیانی شیوا سعی کرده سطحی از اجرا را به نمایش بگذارد که چیزی کمتر از هنر او در نقش‌آفرینی ندارد؛ همان اندازه تاثیرگذار است و همان اندازه باابهت، دیدنی و شنیدنی.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها