با توجه به رویکرد مدیریت شهری اصفهان برای هوشمندسازی و انجام اقداماتی مانند راه‌اندازی سامانه اصرو، آشکارسازی گذرگاه‌های عابر پیاده و فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته، اقدامات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در سال ۱۴۰۲ نیز بر همین مبنا است.
کد خبر: ۱۴۰۵۲۲۸

جام جم آنلاین اصفهان؛ شهرداری اصفهان یکی از شهرداری‌های پیشرو در زمینه هوشمندسازی است و با توجه به اینکه هوشمندسازی بیشتر در حوزه حمل‌ونقل برای شهروندان نمود پیدا می‌کند، این اقدامات بیشتر در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل انجام می‌شود.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان سال‌های گذشته اقدامات زیادی را در راستای کاهش تردد شهروندان با خودروهای شخصی و ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار داده است که راه‌اندازی سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس با عنوان «اصرو» یکی از این اقدامات است.

شهروندان با استفاده از سامانه اصنو می‌توانند با مشاهده زمان رسیدن اتوبوس، سفر شهری خود را برنامه‌ریزی کنند تا علاوه بر مدیریت زمان، ترافیک شهر کاهش و استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش یابد.

فعالیت‌های دیگری همچون راه‌اندازی حمل‌ونقل ترکیبی با ایجاد پارکینگ خودرو و دوچرخه در نزدیکی ایستگاه‌های مترو توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان انجام شده است.

با توجه به رویکرد مدیریت شهری اصفهان برای هوشمندسازی و انجام اقداماتی مانند راه‌اندازی سامانه اصرو، آشکارسازی گذرگاه‌های عابر و فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته، اقدامات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نیز بر همین مبنا است.

حرکت به‌سمت بهبود حمل‌ونقل عمومی و افزایش ایمنی در سال ۱۴۰۲

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان درباره برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: اولویت‌های اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، حمل‌ونقل همگانی و بهبود آن، سیاست‌های کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و هوشمندسازی سامانه‌های این حوزه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اقداماتی انجام شد که در نظر داریم در سال ۱۴۰۲ تکمیل شود و توسعه یابد، افزود: خط یک قطار شهری اصفهان در دوران شیوع کرونا مسافران خود را از دست داده بود که بهبود خدمات، اطلاع‌رسانی و افزایش کیفیت این خط در دستور کار بوده است، لذا در صدد هستیم امسال طرح کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها از ۱۱ دقیقه به هشت دقیقه را اجرایی کنیم که برای اجرای این هدف نیازمند رام‌های جدید قطار شهری و آموزش نیروی انسانی و راهبران مترو هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه برای خط یک قطار شهری، توسعه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان می‌کند: توسعه این خط به سمت شاهین‌شهر در نظر گرفته شده است که تا دانشگاه صنعتی توسط شهرداری اصفهان و ادامه آن تا شاهین‌شهر توسط شهرداری این شهر احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم عملیات اجرایی توسعه شمالی خط یک مترو در سال جاری آغاز شود، اضافه می‌کند: ایستگاه سپاهان‌شهر متروی اصفهان به بهارستان باید توسط شهرداری اصفهان احداث شود که جزو برنامه‌های عمرانی امسال است و به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود.

حق‌شناس تصریح می‌کند: مقدمات بهره‌برداری از خط دو مترو شامل تکمیل ایستگاه‌ها، عملیات عمرانی و آغاز قرارداد تجهیزات خط دو از ایستگاه دارک تا طوقچی انجام می‌شود که در این محدوده عملیات عمرانی تکمیل و عملیات نازک‌کاری ایستگاه‌ها به‌صورت مشارکتی و طبق قرارداد ۵۹۴ میلیون یورویی با شرکت مپنا آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه مقدمات آغاز قرارداد شهرداری اصفهان با شرکت مپنا با سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است، می‌گوید: دپوی خط دو در محدوده دارک و تکمیل ایستگاه‌ها و تونل از این ایستگاه تا طوقچی جزو اولویت‌های سال جاری است که بودجه قابل توجهی توسط شورای اسلامی شهر برای آن در نظر گرفته شده است.

از تراموا و خط سه مترو چه‌خبر؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید می‌کند: خط سه مترو و خطوط تراموا در مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان در حال بررسی است که در سال جاری سیاست‌های آن مشخص و تکمیل می‌شود، لذا هر کدام از این موارد که توصیه شود در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: طبق قانون وزارت کشور اجرای خطوط ریلی باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که توجیه‌پذیر و مورد تصویب بود، خط سه مترو و خطوط تراموا در اصفهان اجرا خواهد شد.

حق‌شناس با بیان اینکه امسال در حوزه اتوبوسرانی، تکمیل ناوگان، کاهش سرفاصله و بهبود خدمات در خطوط تندرو در دستور کار است، تصریح می‌کند: در حال حاضر چهار خط تندروی در حال بهره‌برداری داریم که عملیات عمرانی خط سه در خیابان‌های عبدالرزاق، مسجد سید و ولی‌عصر (عج) تکمیل شد و خط چهارم نیز در حال بهره‌برداری است که بخشی از مسیر ویژه و ایستگاه‌های آن در خیابان آتشگاه در سال جاری تکمیل خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: خط پنج تندرو نیز حدفاصل میدان آزادی تا میدان جمهوری مصوب شده است که خط ۳۴ اتوبوسرانی که از پایانه صفه به پایانه عاشق‌آباد حرکت می‌کند، حدفاصل این دو میدان و در خیابان‌های حکیم‌نظامی، پل فلزی، خیابان شهید بهشتی و آیت‌الله کاشانی به‌صورت رفت‌وبرگشت و خط پرش اجرا خواهد شد.

حق‌شناس تصریح می‌کند: در سال ۱۴۰۱، ناوگان اتوبوس کوچک (میدل باس) و ون وارد خطوط اتوبوسرانی اصفهان شد که در نظر داریم ون‌ها تا ۵۰ دستگاه افزایش یابد و علاوه بر کوی سپاهان در سایر خطوط محله‌ای و کم‌تقاضا مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین اتوبوس‌های کوچک نیز برای خطوط کم‌تقاضا و کمک‌مدرسه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند ناوگان انبوه‌بر و تندرو هستیم ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر در زمینه اتوبوس‌های دوکابین کمبود داشتیم، از این‌رو در صدد انعقاد قرارداد و خرید این اتوبوس‌ها هستیم. توسعه حمل‌ونقل همگانی در محلات شهری با استفاده از ون‌ها نیز در دستور کار است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: برنامه توسعه پارک‌سوارها در دستور کار است و سعی می‌کنیم مکان‌های منتهی به ایستگاه‌های مترو و اتوبوس تندرو از جمله پایانه عاشق‌آباد، پایانه صفه و جنب پایانه کاوه را به‌عنوان پارک‌سوار در نظر بگیریم تا شهروندان خودروی خود را در این نقاط پارک و از حمل‌ونقل همگانی استفاده کنند.

پایانه شمال شهر در منطقه ۱۴ احداث می‌شود

وی با بیان اینکه تملک و احداث پایانه شمال شهر، مقابل ایستگاه متروی دارک در منطقه ۱۴ در دستور کار است که برای خطوط درون‌شهری و حومه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: چهار نقطه برای راه‌اندازی پایانه حمل‌ونقل بار و برای جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به شهر اصفهان مکان‌یابی شده که اولویت نخست در منطقه ۱۲ و در نزدیکی شهرک امیرکبیر واقع شده است تا بتوانیم پایانه‌ها را به‌صورت مشارکتی احداث کنیم.

حق‌شناس با اشاره به ترمیم و نگهداری پایانه‌های درون‌شهری اصفهان تصریح می‌کند: این اقدام برای پایانه‌های باغ‌قوشخانه، صفه، بابلدشت و سایر پایانه‌ها در سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه حمل‌ونقل پاک و وسایل نقلیه پاک‌رو، با توجه به اینکه اصفهان شهر در معرض آلودگی هوا و ترافیک است، یکی از راهکارها استفاده از این وسایل نقلیه شامل برقی و غیرموتوری و با رکاب است، ادامه می‌دهد: ایستگاه‌های امانت دوچرخه که در سال‌های گذشته به‌صورت خصوصی خدمت‌رسانی می‌کرد و مدتی فعال نبود، در سال جاری با کمک شرکت مهندسی نیک‌اندیش به‌صورت هوشمند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و اسکوتر و وسایل نقلیه پاک‌رو به آن اضافه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها